MojElektromobil

Čína zavedením obmedzení na export antimónu, kľúčového minerálu pre výrobu olovených akumulátorov a vojenské vybavenie, spustila vlnu problémov pre priemysel po celom svete. Cena antimónu sa viac než štvornásobne zvýšila a dosiahla rekordných 60 000 dolárov za metrickú tonu. Tieto obmedzenia, ktoré zahŕňajú zákaz vývozu do USA, vedú k enormnému nárastu nákladov, ktorý sa prenáša na konečných zákazníkov, informuje Reuters.

Čína je hlavným producentom antimónu, pričom v roku 2024 tvorila už približne 60 % svetovej produkcie. Väčšina antimónu z iných krajín sa spracováva v Číne, čo znamená, že západné krajiny majú veľmi obmedzené alternatívy. Situácia sa ešte zhoršuje vznikom „šedého trhu“, kde predajcovia s naskladneným materiálom požadujú vysoké ceny. Vysoké ceny už dokonca začínajú ovplyvňovať aj zisky výrobcov akumulátorov (aj tých pre elektromobily).

antimon
Antimón | Zdroj: Wikipedia

Aj keď sa niektoré spoločnosti, ako Hoppecke v Nemecku a GS Yuasa v Japonsku, dokázali vyrovnať s vyššími nákladmi a preniesli ich na zákazníkov, oni náklady stále rastú. To môže mať negatívny vplyv na výrobu a dopyt po akumulátoroch, čo by mohlo zasiahnuť celý sektor. V Indii spoločnosť Exide Industries uviedla, že vysoké ceny minerálu prispeli k nižším ziskom a nevedia, ako majú na to zareagovať.

Ostatné krajiny už reagujú

Situácia vyvoláva obavy o závislosť západných krajín na jednom geopolitickom rivalovi pre kritické minerály. Odborníci odporúčajú zamerať sa na rozvoj domácich kapacít na spracovanie a recykláciu materiálov, ako aj na budovanie strategických aliancií s dôveryhodnými partnermi.


Nemali by ste prehliadnuť:


Peking zaradil tento minerál na svoj zoznam kontrolovaného vývozu v septembri minulého roka, pričom niektoré kroky k nájdeniu alternatívnych zdrojov už prebiehajú. Spoločnosti ako Clarios a Nyrstar hľadajú možnosti spracovania antimónu v USA a Austrálii, čo by mohlo zmierniť závislosť na Číne. Uvidíme, ako sa situácia vyvinie.

Náš tip
Vráti Fiatu vietor do plachiet? Fiat Grande Panda | Prvé jazdy
26. júna 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+