MojElektromobil

Čína plánuje výraznú zmenu v politike podpory elektromobility. Nové energetické vozidlá (NEV), teda elektromobily, plug-in hybridy a vozidlá s palivovými článkami už v nasledujúcom päťročnom pláne nebudú zaradené medzi strategické rozvíjajúce sa odvetvia. Ide o jasný signál, že vláda považuje sektor za dostatočne vyspelý a chce, aby sa jeho ďalší rast riadil trhovými princípmi, nie štátnymi dotáciami. Informácie zverejnil portál electrive.

Čína necháva spoločnostiam voľnú ruku

Za posledných desať rokov Čína masívne investovala do rozvoja elektromobility prostredníctvom dotácií a daňových úľav. Práve vďaka tejto podpore sa krajina stala najväčším trhom s elektromobilmi na svete a na čelo sa dostali domáci výrobcovia ako BYD či výrobca batérií CATL. Tieto firmy dnes dominujú nielen domácemu trhu, ale čoraz výraznejšie sa presadzujú aj v zahraničí.

Test Xpeng G6 AWD Performance
Xpeng G6 AWD Performance

Dáta z prieskumov ukazujú, že sektor je schopný fungovať aj bez štátnej pomoci. V septembri sa v Číne predalo 1,6 milióna vozidiel kategórie NEV, čo predstavuje 49,7 % všetkých nových áut. Ide o historicky najvyšší podiel. Samotné batériové elektromobily prvýkrát prekročili hranicu jedného milióna predaných kusov za mesiac. To všetko napriek tomu, že štátne dotácie na nákup elektromobilov skončili už v roku 2022 a do roku 2027 sa má ukončiť aj znížená daň z nákupu týchto vozidiel.

Leapmotor C10 a T03 slvoensko predaj skladom cena
Leapmotor C10 a T03

Podľa odborníkov vláda týmto krokom uznáva, že odvetvie je dostatočne stabilné a konkurencieschopné. Čína má v oblasti výroby batérií a technológií jasný náskok pred svetom, preto už podľa vlády nie je potrebné poskytovať ďalšie finančné a materiálne prostriedky na rozvoj tohto segmentu. Ďalší vývoj by mal určovať samotný trh, kde sa úspešné firmy presadia prirodzene a menej efektívne spoločnosti im budú musieť ustúpiť.

Nemali by ste prehliadnuť: 

Doterajšia štátna podpora prispela k prehusteniu kapacity trhu, čo podľa analýzy spoločnosti Jato Dynamics znamená, že až 93 zo 169 čínskych výrobcov áut má trhový podiel menší ako 0,1%. Naplnenie kapacity trhu bolo tiež dôvodom, prečo niektoré krajiny zaviedli dovozné clá na čínske elektromobily, keďže ich spoločnosti mali neférovú výhodu oproti európskym výrobcom.

Xiaomi SU7
Xiaomi SU7 | Zdroj: Xiaomi

Napriek tomu sa neočakáva, že by vláda úplne odvrátila pohľad od elektromobility. Namiesto plošných dotácií sa majú objaviť cielenejšie opatrenia zamerané na výskum, vývoj a technologické inovácie. Peking si totiž dobre uvedomuje, že elektromobily zostávajú kľúčovým pilierom čínskeho exportu a motorom rastu celého automobilového priemyslu. Budúci úspech však bude závisieť najmä od konkurencieschopnosti jednotlivých značiek.

Xiaomi SU7 Ultra
Zdroj: Xiaomi

Výrobcovia ako BYD či Leapmotor zvyšujú efektivitu výroby a znižujú ceny vďaka lepšiemu riadeniu dodávateľského reťazca. Na druhej strane značky ako Xiaomi alebo tie pod alianciou Huawei Intelligent Mobility Alliance uprednostňujú inteligentné technológie, moderný dizajn a silný imidž, ktorým lákajú budúcich zákazníkov. Čínska elektromobilita tak vstupuje do novej etapy, už nie ako štátom dotovaný projekt, ale ako plnohodnotný trhový sektor, ktorý dokáže ovplyvniť globálny automobilový trh.

Náš tip
Zbaví sa Európa surovinovej závislosti na Číne? V Nemecku objavili obrovské ložiská lítia
31. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+