To, že prevádzka elektromobilu je podstatne lacnejšia ako prevádzka spaľovacieho vozidla, už dávno vieme. A nie je to len o cene elektrickej energie, ale aj o servise, do ktorého nemusia elektromobily vo všeobecnosti chodiť tak často. Ich najväčším problémom je práve kúpna cena nového auta.
Cely elektromobilov sú stále vysoké
Sú totiž stále drahšie ako spaľovacie modely, pričom hlavnú zásluhu na tom má batéria. Ide o najdrahšiu súčiastku elektromobilu, a zároveň aj dôvod, prečo u nás nejazdia elektrické modely za cenu najlacnejších spaľovákov. Na druhú stranu, v cene okolo 20 tisíc eur začínajú pribúdať pomerne zaujímavé mestské modely.
Cieľom je teda znížiť náklady na výrobu batérií. Verte či nie, presne toto sa deje každým rokom a keď to prepočítame na jednu kWh, tak ceny batérií neustále klesajú. Najlepším spôsobom pre automobilku je vyrábať si akumulátor samostatne, čo si už na začiatku uvedomila napríklad Tesla. Teraz sa o to snaží takmer každá väčšia automobilka.
Najvyšší pokles cien batérií za posledné roky
Poďme si teraz klesajúce ceny batérií premietnuť do konkrétnych čísel. Napríklad ceny lítiium-iónových batérií klesli v roku 2024 presne o 20 percent, čo nie je vôbec zanedbateľná hodnota. Dokonca ide o najväčší medziročný pokles ceny od roku 2017. Dôvody sú pomerne jasné. Zvyšujúca sa konkurencia, vyššia produkcia a vyšší dopyt. Áno, elektromobilov sa predáva čoraz viac, v súvislosti s touto témou odporúčame článok Predaje elektromobilov rastú. Slovensko zaostáva, Česko vedie jednu štatistiku.
Nemali by ste prehliadnuť:
- VIDEO | Na testovacom okruhu Tesly sa preháňal nový elektromobil. Ide o cenovo dostupný Model Y?
- Prvý plne elektrický remorkér v Európe: V prístave Antverpy-Brugy prebieha revolúcia
- V Nemecku otvorili najvýkonnejšiu vodíkovú čerpaciu stanicu
Aktuálne nízke ceny sú spôsobené aj súčasnými prebytkami nerastných surovín. To je na jednu stranu dobrá správa pre cenu v blízkej budúcnosti, no mohlo by to viesť k nedostatočným investíciám v budúcnosti. Ceny batériových článkov klesli na všetkých trhoch, no najviac v Číne.
Čína bola v roku 2024 zodpovedná za 80 percent svetovej produkcie batériových článkov, zatiaľ čo zvyšok sa vyrobil v Spojených štátoch, Európskej únii, Kórei a v Japonsku. Rýchlejšie tempo znižovania nákladov na batérie a inovácií v Číne bolo umožnená tvrdou konkurenciou, ktorá znížila marže väčšiny výrobcov, a zároveň zvýšila efektivitu výroby a výnosy.
Batérie do EV sú lacnejšie ako batérie do PHEV
Zaujímavé je aj to, že ceny batérií do plug-in hybridov a hybridov sú vo všeobecnosti vyššie ako ceny batérií pre elektromobily. Dôvodom je to, že majú menšiu kapacitu, čiže menej batériových článkov. Pravdou je, že cena 20 kWh batérie do PHEV bola približne rovnako vysoká ako cena 65 kWh batérie do elektromobilu.

V poslednom období sa do popredia dostávajú LFP batérie, ktoré boli ešte nedávno považované za lacnejšiu alternatívu. Vďaka rýchlemu vývoju sa však mimoriadne zlepšili a teraz sú oveľa vhodnejšie pre masové použitie v elektromobiloch ako kedykoľvek predtým. V tomto smere má výrazne navrch tiež Čína, pretože sa tu vyrábajú takmer všetky LFP batérie na svete.