Čínsky výrobca batérií CATL predstavil nový štandardizovaný vymeniteľný batériový modul určený pre ťažké elektrické nákladné vozidlá. Tento krok nadväzuje na ich predchádzajúce produkty pre osobné autá, ktoré firma predstavila v decembri minulého roka. Nový batériový balík s označením 75# sa vyznačuje obzvlášť dlhou životnosťou. Informácie prináša portál Electrive.
Vývoj batériových výmenných systémov pre nákladné vozidlá
CATL pracuje na systéme výmeny batérií už dlhšiu dobu. Koncom minulého roka spoločnosť predstavila dva štandardizované batériové moduly 20# a 25# pre osobné automobily a oznámila plán vybudovať v Číne 1 000 staníc na výmenu batérií do roku 2025. V nedávnych správach sa tiež objavili špekulácie, že CATL by mohol prevziať sieť výmenných staníc čínskeho výrobcu Nio.

Nedávno CATL ohlásil uvedenie podobného systému aj pre nákladné elektrické vozidlá. Na podujatí v Datongu v provincii Shanxi v severozápadnej Číne predstavil štandardizovaný modul 75# určený pre ťažké úžitkové vozidlá. Podľa spoločnosti ide o batériu s najdlhšou životnosťou na trhu. Yang Jun, generálny riaditeľ divízie Qiji Energy, ktorá patrí pod CATL, uviedol, že systém umožní použiť rôzny počet batériových modulov podľa potreby.
Qiji Energy a rozvoj výmenných staníc pre ťažké nákladné autá
Divízia Qiji Energy vznikla v júni 2023 s cieľom rozšíriť technológiu výmeny batérií medzi ťažkými nákladnými vozidlami. Systém mal pôvodne fungovať s 171 kWh batériami využívajúcimi LFP články od CATL, hoci aktuálne informácie o zmenách tejto konfigurácie nie sú dostupné.

Podľa slov Yang Juna už viac než 30 modelov ťažkých elektrických nákladných vozidiel od viac než desiatich výrobcov v Číne podporuje tento výmenný systém. Stanice Qiji Energy budú vybavené 24 batériovými modulmi. CATL plánuje do konca tohto roka zriadiť prvých 300 takýchto výmenných staníc pre nákladné vozidlá po celej krajine.
Perspektívy elektrifikácie ťažkej dopravy podľa CATL
Spoločnosť predpokladá, že do roku 2030 môže výmena batérií, spolu s domácim a verejným nabíjaním, pokryť až jednu tretinu celkovej energetickej spotreby elektrických vozidiel.
Robin Zeng, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ CATL, zdôraznil na podujatí, že segment ťažkých nákladných vozidiel zažije v nasledujúcich troch rokoch výrazný rast. Očakáva sa, že do roku 2030 dosiahne elektrifikácia v tomto sektore až 50 % v dôsledku tlaku na dekarbonizáciu a znižovanie nákladov na logistiku.
Mohlo by vás zaujímať:
- Polícia odhalila príčinu požiaru Tesly v Bratislave. Toto bol dôvod
- Toto vozidlo dostane zatiaľ najväčšiu kapacitu batérie. Koľko s ňou prejde kilometrov?
- Nový Lexus ES konečne v Európe, poznáme najdôležitejšie parametre
V porovnaní s vozidlami so spaľovacími motormi môžu nákladné autá využívajúce batériové výmenné stanice Qiji Energy podľa CATL ušetriť približne 60 000 RMB (zhruba 7 500 eur) na 100 000 najazdených kilometrov. Táto stratégia predstavuje dôležitý krok v rozvoji udržateľnej nákladnej dopravy a výrazne podporuje prechod k elektrickým vozidlám v sektore, ktorý doteraz čelil mnohým výzvam súvisiacim s dojazdom a dobíjaním batérií.