Čínska automobilka BYD začala ešte koncom roka 2023 s výstavbou svojej továrne na elektromobily v maďarskom meste Szeged, kde plánovala spustiť masovú výrobu. Hoci nemalo ísť o priamu reakciu na nové clá Európskej únie voči čínskym elektromobilom, projekt je výhodný aj v tomto smere. Priama výroba na európskom území totiž prípadné dovozné clá vyraďuje z rovnice.
Netrvalo príliš dlho a maďarský výrobný závod BYD sa dostal do hľadáčika Európskej komisie, ktorá spustila vyšetrovanie z neoprávnenej finančnej podpory celej výstavby. Komisia preveruje či, výstavba závodu nebola podporená čínskymi dotáciami, čo by bolo v rozpore s európskymi pravidlami.
V prípade, že by sa podozrenie potvrdilo, medzi možné sankcie by mohlo patriť vynútené predanie časti majetku, zníženie výrobnej kapacity, vrátenie európskych dotácií alebo prostá finančná pokuta. Na závery vyšetrovania sa ešte čaká, no celá situácia je citlivo vnímaná v politických kruhoch. Spomínané vyšetrovanie nie je jediným problémom nového projektu.
Masová výroba sa odkladá, plány sa menia
Aktuálne sa objavujú informácie, že čínska automobilka sa rozhodla odložiť plánovanú masovú výrobu v maďarskom výrobnom závode. Výroba ako taká by síce prebiehala, no pri výrazne nižšej kapacite, než bolo pôvodne avizované.
Tento stav má trvať prinajmenšom počas nasledujúcich dvoch rokov. Pôvodne mala výroba počas roka 2026 dosiahnuť 150 000 vozidiel, neskôr sa malo nabehnúť na plnú výrobu v objeme 300 000 vozidiel. Teraz sa hovorí už len o „niekoľkých desiatkach tisícov“ počas roka 2026 s nasledovným navýšením, ktoré bude aj v roku 2027 hlboko pod pôvodným plánom. Informáciu priniesla agentúra Reuters s odvolaním sa na dva zdroje dobre oboznámené so situáciou.
Výrobný závod v hodnote 4 miliardy eur mal byť podporou pre maďarskú ekonomiku, a to aj vo forme priamej zamestnanosti tisícok pracovníkov, či vďaka nepriamemu naviazaniu ďalších dodávateľov z automobilového priemyslu.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Ford Bronco prichádza ako elektromobil s obrovskou batériou a skvelým dojazdom. Je tu ale jeden problém
- Továreň Škodovky a Volkswagenu v Číne definitívne zatvára svoje brány. Dôvodom je slabý dopyt
- Prečo sa ľudia boja zobrať elektromobil na dovolenku? Štyria v aute a 1 500 km prinieslo jednoznačnú odpoveď
Turecko ako nový favorit BYD
Problémom nie je len možné zníženie výrobnej kapacity v Szegede, ale aj sprievodné informácie o tom, že BYD sa namiesto Maďarska začalo intenzívnejšie venovať výrobe v Turecku, kde sú silným lákadlom nižšie náklady na pracovnú silu a energie. Výroba v Turecku má podľa aktuálneho vývoja smerovať k omnoho rýchlejšiemu spusteniu, než sa pôvodne očakávalo.
Aby toho nebolo málo, tamojšia výroba má výrazne prekročiť pôvodne uvádzané čísla. Ak sa informácie potvrdia, tak už počas roka 2026 bude BYD v Turecku vyrábať viac vozidiel než v Maďarsku. V roku 2027 má následne vyrobiť viac ako 150 000 vozidiel, pričom v následnom roku dôjde k jej ďalšiemu navyšovaniu.
Obavy z presunu výroby a možnej čínskej odvety
Tento vývoj preto vyvoláva značné obavy z toho, že BYD nakoniec presunie veľkú časť výroby z Maďarska do Turecka. Špekuluje sa aj o možnej súvislosti so spomínaným vyšetrovaním zo strany Európskej komisie, kedy by náhla zmena plánov mohla predstavovať „čínsku odvetu“, respektíve ráznu výstrahu.
Elektromobily, ktoré BYD v súčasnosti predáva v Európe, sú všetky dovážané z Číny. Na tieto dovozy sa vzťahuje štandardné clo vo výške desať percent a v prípade BYD aj dodatočné antisubvenčné clo vo výške 17 percent – spolu teda 27 percent. Výroba v Maďarsku by tieto clá eliminovala. Vozidlá vyrobené v Turecku sú však taktiež oslobodené od dovozných ciel EÚ.