MojElektromobil

Tento článok je určený pre ne-majiteľov BEV (batériových elektromobilov). Často sa stretávam s tým, že je dosť ľudí proti elektromobilite aj keď s ňou nemajú žiadne skúsenosti. Stále všetci opakujú tie isté, dnes už nie veľmi aktuálne frázy. Dokonca aj časť vlastníkov BEV s menšími baterkami je presvedčená, že elektromobily sú iba do mesta. Podelím sa s vami o naše skúsenosti s elektromobilom, ktorý je typu long-range (dlhý dojazd – pozn. brať s rezervou).

Elektromobil sme kupovali na sídlisko do mesta, kde nie je žiadna AC/DC nabíjačka. To bol hlavný dôvod pre maximálny dojazd. Sme obyčajná paneláková rodinka s dvomi malými deťmi. Rozhodnutie ísť do elektromobilu bol pokus, o ktorom sme nevedeli či sa podarí. Zaobstarali sme si Kia e-Niro 2020 s dojazdom WLTP 455 km. Okrem rodinného použitia elektromobil dostáva zabrať v rôznych scenároch, ktoré sú za hranicou dojazdu auta. Operatívne 500 až 1000 kilometrové výjazdy v rámci Slovenska aj s prázdnou batériou. Vozidlo absolvovalo 3 krát po sebe letnú 1000 km výzvu elektroautom okolo Slovenska. Vyskúšali sme si aj 3300 kilometrovú trasu do Estónska v jazde bez prestávky. Auto vieme teda zhodnotiť nie len z pohľadu mestského približovadla.

Spaľovacie autá vs elektromobily vs vodík

Medzi prívržencami rôznych typov pohonov prebieha nekonečná rivalita. Každá skupina je presvedčená o nezmyselnosti toho druhého typu áut. Ja sa snažím od tohoto držať odstup a mať triezvy pohľad. Na Slovensku máme cez 3 milióny áut. Nie je šanca ich kompletne elektrifikovať ani do môjho dôchodku. Na druhú stranu, majitelia elektromobilov sa už ku spaľovacím pohonom nezvyknú vrátiť. Z toho dôvodu si myslím, že tu bude o 20-30 rokov zmes v rôznom zastúpení od tradičných spaľovacích áut, elektromobilov až po vodíkové autá. Čas ukáže a každý si vyberie, čo mu bude vyhovovať. Nemá zmysel útočiť na jednu, alebo na druhú stranu. Zástanci spaľovacích motorov majte prosím na pamäti, že elektromobily, a teda hlavne batérie, sú iba na začiatku vývoja. Tie dnešné majú iba 10 rokov a každý rok idú do sveta nové technológie.

budúcnosť elektromobilov kia e-niro ionity senec

Rozdiely medzi EV

Medzi jednotlivými elektromobilmi sú dosť veľké rozdiely. Každý model auta je iný. Je veľkou chybou hádzať všetky BEV do jedného vreca. Majú rôzne typy batérií, teplotných manažmentov, motorov. Každé auto má inú nabíjaciu krivku, efektivitu jazdy a rekuperácie, obmedzenia elektroniky, rýchlosti nabíjania. Je kľúčové, ako výrobca zladí celý tento mix od váhy auta, veľkosti batérie, cez možnosti jej ohrevu/chladenia, až po rýchlosť nabíjania a celú mechanickú časť pohonnej jednotky. Preto je logické, ak si niekto vyberie nevhodný alebo neefektívny elektromobil, že sa to odrazí na jeho skúsenostiach.

Jazdenie s elektromobilom

Pri kúpe elektromobilu som mal iba jednu jedinú podmienku. Aby rodina nedoplatila na moje zlé rozhodnutie. Skúsenosti som nemal žiadne a nikdy predtým som žiadne BEV neriadil. O to väčšie prekvapenie to bolo po dodaní auta. Jazdne elektromobil funguje ako obyčajné auto. Čo ma fascinuje na elektromobile je tá okamžitá reakcia auta na pedál akcelerácie. V kombinácií s vysokým točivým momentom prakticky v celom rozsahu je takéto jazdenie prudko návykové. Niektoré situácie pri predbiehaní, ktoré sú pre iné autá nebezpečné, elektromobil zvláda aj s rezervou. Najlepšie je, že spotreba energie ani nevyskočí. Následné pribrzdenie vďaka rekuperácií natlačí do baterky každý prebytok energie.

Rekuperácia

Auto rekuperuje do baterky všetku energiu, ktorú nepotrebuje na pohyb pri ľubovoľnom teréne. Či sa ide po rovine, z kopca, alebo aj do kopca. Najvýraznejšie je to v meste okolo 50-60 km/h. Aj pri rovinke stačí, ak je klesanie úplne mierne a už sa na moment dobíja. Preto nemá auto s WLTP 450 km v meste problém prejsť aj vzdialenosť okolo 600 km. Pre elektromobil a jeho spotrebu je zabijak hlavne diaľničná rýchlosť, ale s týmto sa dá vysporiadať častejším nabíjaním. O tom ale neskôr. Dojazd auta sa v lete pohybuje pri kombinovanej jazde 50/90 km/h okolo 500 kilometrov, v zime okolo 420-440 kilometrov. A to aj pri dynamickej jazde. Auto zvykne pri bežnom jazdení rekuperáciou vyrobiť približne 1/3 až 1/4 spotrebovanej energie.

Cena za jazdenie

Jazdenie s elektromobilom vychádza priemerne na 2 až 2.5 eura na sto kilometrov pri domácom nabíjaní. Je to teda asi 3x lacnejšie ako bežné auto. Veľa majiteľov BEV jazdí úplne zadarmo. Ak majú na dome fotovoltaiku, ale nie je problém nájsť bezplatné pomalšie AC a aj rýchlejšie DC nabíjačky. Tieto stanice sú väčšinou ako súčasť nákupných centier, kde aj tak musí prevádzka platiť za vyhradenú kapacitu. Službu dobitia ponúkajú zákazníkom ako bonus, aby si pri nákupe dobili auto. Potom existujú nové stanice v skúšobnej prevádzke, ktoré treba bezplatne otestovať. V rámci rôznych paušálov sú napríklad aj AC stanice zadarmo. Aby všetko nebolo také pekné, dá sa jazdiť aj 2x drahšie ako so spaľovacím autom. Napríklad v zime na diaľnici 130 km/h pri cenách energie od 0.5 eur za kWh. Toto negatívum vyrieši vhodný paušál, s ktorým sa dá cena znížiť naspäť na primeraných 0,2 eur za kWh. Vždy je teda na výber.

budúcnosť elektromobilov kia e-niro

Cena za servis

Pod kapotou nie je skoro nič. Uzatvorený motor s redukčnou prevodovkou, na ňom uzatvorená výkonová elektronika pre motor, uzatvorená palubná nabíjačka pre striedavý prúd (AC), baterka pod autom. Všetko je zapuzdrené a vodeodolné. Aj 400V káble majú tesnenia a pásky na konektoroch. Servis veľmi nemá čo riešiť. Nemení sa olej, nič sa nezanáša, žiadne turbo/alternátor/remene/spojky a iné kazítka. Brzdy auto tiež skoro vôbec nepoužíva. Adaptívny tempomat brzdí iba motorom a vie to aj veľmi prudko až do úplného zastavenia. Servis má svoj zoznam, “checklist”, čo majú skontrolovať. Každých 15 tisíc km je malá prehliadka a každých 30 tisíc väčšia, kde sa mení peľový filter a brzdová kvapalina. Pri garančke sa tak striedajú ceny okolo 40 a 120 eur. Servisné intervaly sa ale môžu líšiť v závislosti od konkrétneho auta.

Rodina s deťmi

Elektromobil Kia e-Niro ocenia rodiny s malými deťmi. Vyhrievané zadné sedadlá, pre vodiča vyhrievaný volant. V zime sa dá z bytu cez mobil auto na kliknutie rozmraziť a interiér zohriať na zvolenú teplotu. Všeobecne odpadajú studené štarty a zohrievanie motora. V lete sa dá na diaľku zapnúť klimatizácia. Z pohľadu komfortu auta nie je čo vytknúť. Žiadne vypínanie A/C sa nekoná. Vďaka tepelnému čerpadlu sa spotreba pri ohreve a chladení pohybuje väčšinu roka do pol kilowattu.

Diaľnice

Jediným nepriateľom elektromobilu na spotrebu je diaľničná rýchlosť. Čím je vyššia, tým je to horšie. Uvediem pre predstavu, koľko sa dá prejsť pri priemernej rýchlosti (GPS) a nabitej baterke na 100%. Čísla prosím brať s rezervou. Pri diaľniciach a 130 km/h je dojazd napríklad “iba” 260 kilometrov, pri 115km/h je to 350 km, pri 100km/h už 400 km a kombinovaná 50/90 km/h dá okolo 480-520 km. Pri konštantnej 50tke s autom prejdete okolo 600-650 km. Pokusy s hypermilingom na okruhu pri 38 km/h boli 830 km a pri 30tke cez 1000 km. Na spotrebu má nejaký vplyv terén/rekuperácia/teplota, aj keď nie taký výrazný ako je vysoká rýchlosť. Ako vidíte, ten rozptyl dojazdu je obrovský. Ku všetkému, pri e-Nirovi začne BMS (systém manažovania batérie) výrazne obmedzovať rýchlosť nabíjania pri 75 % batérie – na 35 kW.

Prvé jazdy pri rýchlostiach 130 km/h a viac boli celkom stres. V praxi už s tým nemáme problém. Jazdíme maximálkou a pri diaľkových trasách nabíjame do 75 %, aby sa nestrácal čas. Dobíja sa približne po 200 kilometroch, alebo po 300, ak sa jazdí okolo 115 km/h. Pri ultrarýchlej nabíjačke trvá dobitie z 5 na 75 % okolo 42 minút. Nie je to málo, ale dá sa to prežiť. Kompenzáciou za čakanie je lacnejšie alebo bezplatné cestovanie a jazdné vlastnosti elektroauta. Lepšie autá od nášho zvládnu nabíjať aj rýchlejšie a vrcholom je Porsche Taycan, ktorý je schopný nabiť 3/4 baterky za približne 15 minút. A to už je čas, ktorý je po takej vzdialenosti zanedbateľný. Ak by bol náhodou na ceste problém s dojazdom, stačí iba trochu spomaliť.

budúcnosť elektromobilov kia e-niro zse drive kosice

Sieť nabíjačiek

Keď nemáte elektromobil, riešite obavy ako kde budem nabíjať a čo ak budú nabíjačky plné. V realite nie je absolútne problém. Kolízie bývajú najčastejšie na bezplatných nabíjačkach, ale sú ojedinelé. Na platených stojanoch je to v podstate bez komplikácií. Po republike sú navyše miesta, kde je viac ultrarýchlych stojanov a tak nie je problém cestovať aj diaľkové trasy. Viď. nabíjacie huby od ZSE, sieť Tesla Superchargerov, alebo Ionity. Neustále sa rozširuje sieť DC nabíjačiek, pribúdajú nové AC wallboxy. Zahraničie je na tom ešte lepšie a pri vyšších dojazdoch BEV nie problém aj v prípade obsadeného alebo nefunkčného DC stojanu prísť na ďalší. Scenár s odťahovkou, alebo agregátom nehrozí.

Batérie

Asi nikto nepochybuje o elektromotore. Od prvého elektromotora ubehlo už takmer 200 rokov a je vychytaný po všetkých stránkach. Používajú sa prakticky všade, od mixérov až po rýchlovlaky. Vysoká účinnosť, spoľahlivosť, vysoký krútiaci moment od rozbehu. Baterky sú v elektroautách najkontroverznejšie. Len na čo väčšina zabúda, že Li-on batérie našli uplatnenie iba nedávno. Bez nich by neboli smartfóny a tablety. Málokto vníma, že v elektromobiloch sa používajú už rôzne typy Li-on (NCM, LMO, LFP) a existujú aj rôzne zloženia (NCM522, NCM622, NCM811, NCM90). Cieľom je postupne zvyšovať kapacitu, bezpečnosť a odstrániť nežiaduce prvky ako kobalt. Vo fotovoltaike sa bežne používajú LiFePO4, ktoré nemajú problém s horľavosťou a sú bezpečné.

LTO (Lithium Titanate Oxid) články dokonca zvládajú až 30 tisíc cyklov. Všetky tieto veci sú záležitosť posledných rokov. Nechápem ľudí, ktorí hovoria o elektromobiloch ako o slepej ceste, keď batérie sú na úplnom začiatku a každý rok sa nasadzujú nové a lepšie technológie. Li-ion o 20-30 rokov dokonca nemusia ani existovať. Môžu byť grafénové batérie, alebo budú vo veľkosti kufríka a nebudú vážiť pol tony. Treba tomu nechať čas. Životnosť batérie v modernom elektromobile by mala byť cez 20 rokov. Aktuálne sme namerali pri takmer 40 000 najazdených kilometroch dostupnú kapacitu 66,5 kWh. To je hodnota zhodná s prvým meraním po 15 000 kilometroch. Nie je nutné mať obavy, že by sa batéria musela po 8 rokoch vymeniť.

Energetická sústava, výroba elektrickej energie

Ďalší mýtus: Treba postaviť 10 jadrových elektrární. Netreba. Elektromobil s nájazdom 15 000 km ročne má spotrebu približne ako jedna domácnosť (2,5 MWh/ročne). Áno, ak by všetky elektromobily nabíjali v rovnakom čase na rýchlych DC nabíjačkách, tak to sieť asi nezvládne. Ale štandardne sa auto nabíja doma alebo na ulici cez pomalé AC. Za 3 až 6 hodín sa auto nabije a celý týždeň jazdí bez nabíjania. Ak by sme aj kompletne elektrifikovali všetky autá, dostaneme sa na úroveň okolo 1/3 súčasnej spotreby Slovenska.

Prirodzený rast spotreby elektrickej energie je vyšší. Čo sa týka čistoty elektrickej energie, tak napr. málo kto vie, že výkon fotovoltaiky v Nemecku je skoro taký veľký ako spotreba celej krajiny. Výkon veterných elektrární majú dokonca ešte vyšší – Electricitymap.org. Majú to teda slušne predimenzované. Celé to padá iba na tom, že nie je kam efektívne ukladať energiu. A toto ide ruka v ruke s vývojom batérií, resp. iných možností uskladňovania energie (vodík). Potom začne FVE aj vietor dávať úplne iný význam.

Záver

Elektromobil určite nechcem nikomu vnucovať. Akceptujem, že niekomu jednoducho nebude vyhovovať nikdy. A pre mnohých majú pred sebou ešte dlhú cestu. Určite musia minimálne viac zlacnieť. Vymeniť celý automobilový park planéty asi aj tak nepôjde za 20 rokov, hlavne keď technológie batérií potrebujú ešte “dokvasiť”. Ale môžem potvrdiť, že dnešné long-range elektromobily zvládajú nasadenie v roli hlavného auta pre väčšinu rodín bez problémov. Malé obmedzenia pri diaľkových trasách sú kompenzované inými výhodami. Veľmi vítam, že ku autám od Hyundai/Kia/Tesla konečne začínajú pribúdať elektromobily s dlhým dojazdom aj od iných značiek (ID.3/ID.4/Enyaq). Konkurencia je v tomto segmente viac ako potrebná, aby zákazníci nemuseli robiť zbytočne kompromisy.

17. augusta 2020

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+