Mnohí si to ani neuvedomujú, ale elektromobily so sebou nesú oveľa väčší potenciál ako len ekologické jazdenie. Ich akumulátory je možné využiť viacerými spôsobmi, najmä z pohľadu možností odovzdávania energie. Napríklad technológia V2L už funguje na viacerých modeloch a viackrát sme ju vyskúšali aj my. Do pozornosti dávame napríklad článok Hyundai IONIQ 5 sme zobrali na rybačku. Takto to dopadlo.
V2G má obrovský potenciál
Ešte je tu ale jedna technológia, ktorá umožňuje obojsmerný tok elektrickej energie medzi batériou elektromobilu a elektrickou sieťou. Elektromobil sa vďaka tomu môže stať nielen spotrebiteľom energie, ale aj jej poskytovateľom. Môže sa tak podieľať na vyrovnávaní ponuky a dopytu po elektrike a dočasne nahradiť energetické úložiská v sieti. Najnovšie štúdie hovoria o tom, že v rokoch 2030 – 2040 by mohol v EÚ priniesť ročné úspory až 175 miliárd eur.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Tradičné automobilky narazili na problém. Softvérové chyby trápia aj prémiové modely
- Škoda Epiq je najdostupnejším elektromobilom značky. Nový mestský crossover má potenciál otočiť hru
- Volkswagen už budúci týždeň predstaví svoje cenovo dostupné elektrické SUV. Takto bude vyzerať
V2G je vďaka tomu technológia, o ktorú sa zaujímajú nielen výrobcovia elektromobilov, ale aj poskytovatelia elektrickej energie, samosprávy a podobne. Automobilka BMW nedávno predstavila nový model iX3, ktorý je prvým modelom z takzvanej Neue Klasse. Vďaka funkcii V2H dokáže slúžiť ako mobilné energetické úložisko pre domácnosť, no ponúka aj V2G, takže môže energiu dávať aj do verejnej siete.

V kombinácii s BMW Wallbox Professional a v spolupráci s energetickou spoločnosťou E.ON, ktorá vyvinula špeciálny tarif pre obojsmerné nabíjanie, môžu majitelia nového iX3 flexibilne dodávať energetickú kapacitu svojho vozidla späť do siete. V pláne je tento systém integrovať do komplexnej energetickej platformy, ktorá má prepojiť nabíjaciu infraštruktúru, fotovoltiku, tepelné čerpadlá a inteligentné domácnosti. Na tému upozornil portál Electrive. Spolupráca BMW s E.On už prebieha v Nemecku.
BMW zdôrazňuje, že obojsmerný tok energie neovplyvňuje životnosť batérie, čomu pomáhajú inteligentné ochranné funkcie. Majitelia môžu prostredníctvom MyBMW aplikácie flexibilne nastavovať cieľ nabitia tak, aby bol elektromobil vždy optimálne pripravený.