Železničná doprava je vo svete mimoriadne dôležitá, vrátane Európy a Slovenska. Na našom území sa v poslednom období udialo niekoľko vážnych incidentov, no cestovanie vlakom zostáva stále veľmi obľúbené. Aj do tejto oblasti mieri elektrifikácia. Na slovensku už dlho jazdia elektrické vlakové jednotky, ktoré využívajú elektrické vedenie nad nimi, no batériové súpravy tu ešte nemáme.
Slovensko sa pripája k trendu
Batériové vlaky pedstavujú kľúčový trend v globálnej železničnej dopravy, kde nahrádzajú dieselové súpravy na neelektrifikovaných tratiach a prispievajú k čistejšiemu životnému prostrediu. Prvé komerčné nasadenie sa udialo v Japonsku v roku 2016 a o necelých 10 rokov ich budeme mať konečne aj na Slovensku.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) na svojich stránkach oznámila, že podpísala zmluvu na batériové elektrické jednotky, ktoré prispejú k modernizácii a ekologizácii železničnej dopravy. Železničná doprava na Slovensku nepatrí medzi lídrov a dlhé roky bola zanedbávaná, no práve toto by mohol byť impulz, ktorý posunie celý tento segment k postupnému zlepšovaniu.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- V Európe chce vyrábať elektromobily ďalšia čínska automobilka. Kde vznikne nová továreň?
- Odzvonilo dieselovým autám v Európe? V predajoch ich predbehli už aj plug-in hybridy
- Veľký prieskum: Spokojnosť s elektromobilmi je vysoká, dôležitá je reputácia značky a problémy sú najmä s dezinformáciami
![]()
ZSSK tak získa 16 batériových jednotiek v hodnote 144 miliónov eur (bez DPH). Súčasťou zmluvy je aj možnosť rozšírenia projektu o 20 opčných kusov, pričom účinnosť nadobudne až po zabezpečení financovania. Víťazmi verejného obstarávania sa stala Škoda Group a ŽOS Trnava.
Moderné a pohodlné súpravy s Wi-Fi
Nové batériové vlaky ponúknu priestor pre 157 sediacich cestujúcich na regionálnych tratiach s ETCS systémom Level 2. Premávať budú v Nitrianskom, Trenčianskom, Trnavskom a Žilinskom kraji, na trate by sa mali dostať najskôr v roku 2028. Interiér bude klimatizovaný, ponúkne moderné informačné systémy, Wi-Fi pripojenie a aj komfortnejšie priestory na prepravu bicyklov a kočíkov. Nové súpravy budú tiež tichšie, plynulejšie a šetrnejšie k životnému prostrediu. ZSSK nimi plánuje postupne nahrádzať súčasné dieselové súpravy na určitých tratiach.

„Financie z eurofondov na batériové elektrické jednotky sú dôležitým míľnikom na ceste k modernej a ekologickej železničnej doprave na Slovensku. Ide o projekt, ktorý prepája inovatívne technológie s udržateľnou mobilitou a zároveň efektívne využíva európske zdroje. Verím, že nové batériové jednotky prinesú vyšší komfort cestujúcim, znížia emisie a pomôžu rozvoju verejnej dopravy v regiónoch, kde nie je elektrifikovaná infraštruktúra.“
Denisa Žiláková, štátna tajomníčka ministerstva dopravy
Vlaky kombinujú pohon z trakčného vedenia a batérie, ktorá sa zapne v časti trate, kde vedenie nie je postavené. Ročne sa vďaka tomu ušetrí približne 2,3 milióna kilogramov znečisťujúcich látok a 130 miliónov kilogramov oxidu uhličitého.
„Som rada, že ZSSK je priekopníkom verejnej železničnej dopravy s využitím alternatívnych pohonov. Na Slovensku budeme prví, ktorí cestujúcim ponúknu bezemisné elektro-batériové vlaky. 16 vlakov pomôže nahradiť zastaralé motorové vozidlá, pretože umožňujú prevádzku na elektrifikovaných aj neelektrifikovaných tratiach. Tento projekt zapadá do vízie modernej a udržateľnej železnice, ktorá prináša vyšší komfort cestujúcim a lepšie technické i pracovné podmienky pre našich zamestnancov.“
Ivana Piňosová, generálna riaditeľka ZSSK
Elektrifikácia tratí na Slovensku nie je dostatočná. Z celkových 3630 kilometrov je elektrifikovaných len 1585 km. Nasadenie batériových vlakov je efektívnym riešením, ktoré umožní modernú a ekologickú dopravu aj na čiastočne elektrifikovaných tratiach.




