MojElektromobil

Úvodom

Pred dvoma rokmi boli predstavené elektromobily, ktoré dávali zmysel, s dojazdom umožňujúcim viachodinové cestovanie obvyklými rýchlosťami. To bol impulz pre mňa skúsiť tento ďalší krok automobilizmu. Krok to bol úspešný, elektromobily sme po pár mesiacoch začali v rodine používať ako hlavné vozidlá, t.j. spaľovacie auto sa používalo sporadicky, možno raz do mesiaca alebo menej. Tak prečo neskúsiť EV aj na dlhšiu cestu?

Minulý rok to bolo Chorvátsko na Hyundai Ioniq Electric a cesta prebehla bez nejakých komplikácií, aj keď trasa a cieľ cesty je ešte vždy obmedzený dostupnosťou nabíjania, nie všetky oblasti po ceste a na chorvátskom pobreží sú pokryté. Tiež je potrebné pri dlhšej ceste niekoľkohodinové plánovanie itinerára s prejdením okolo vhodných nabíjacích staníc, zisťovanie možnosti použitia týchto staníc (možnosť spustenia na kartu alebo priamo, dostupné konektory, rýchlosť atď).

Pár rokov som sa pohrával s myšlienkou vidieť niekedy Balt (polostrov Hel). Keď GreenWay vybudoval sieť nabíjacích staníc po Poľsku a navyše zverejnil výzvu – súťaž o to, že kto prejde do Trojmesta, tak má nabíjanie zadarmo, rozhodol som sa, že teraz je ten správny čas. Plánovanie itinerára pri tohtoročnej ceste z veľkej časti odpadlo, nakoľko všetky nabíjačky, ktoré použijem, budú na jednu kartu GreenWay a sú umiestnené pri takých hlavných trasách, akými internetové plánovače naplánujú najrýchlejšiu cestu do cieľa.

1.etapa – cesta do Varšavy

Z Nového Mesta nad Váhom sme vyrazili v stredu ráno okolo pol desiatej. Po krátkej zastávke na nabíjačke Lidl Nová Dubnica na doplnenie baterky do 94% (čo je limit Ioniq-u pre DC nabíjanie) sme pokračovali ďalej po D1 rýchlosťou 120 km/h a následne na Čadcu cez hraničný prechod Skalité po kúskoch rýchlostnej cesty S1 a potom poľskej ceste prvej triedy č.1 na prvú nabíjačku v Poľsku Gemini Park Bielsko Biala, ktorá je umiestnená výhodne pár sto metrov od cesty v nákupnom centre.

Vítala nás stanica Delta s výkonom obmedzeným na 43 kW, čo znamenalo nabíjať menej ako 25 minút do 94%, keďže sme došli s dostatočnou rezervou 45 km dojazdu. Ďalej bola sieť nabíjačiek hustejšia, takže nejakých 5 minút na každom nabíjaní sa dalo ušetriť nabíjaním len do 80%, nakoľko nad 80% auto spomaľuje nabíjanie kvôli ochrane baterky a pri 94% nabíja už len rýchlosťou 18 kW. Ale túto možnosť som využil až cestou naspäť, kedy som vedel, že ma neprekvapí nič nepredvídané (dlhá obchádzka, príliš kopcovitý terén,…). Takže nasledovalo nabíjanie v Čestochovej tiež pri nákupnom centre veľmi blízko cesty…

…a ďalej v Piotrków Trybunalski podobne. Za touto nabíjačkou som sa oddelil z trasy na Gdansk, nakoľko som mal naplánovanú Varšavu po S8 k nabíjačke tesne pred Varšavou Nadarzyn, ktorá bola pri pumpe a McDonalde.

Následne sme po 680 km o pol siedmej večer a 9 hodinách cesty vrátane nabíjania došli do objednaného apartmánu.

Elektromobilisti by teraz uvítali viacej dát, ale cesta doteraz bola naozaj husto pokrytá nabíjačkami (vzdialenosti od 80 do 140 km, pričom nejaké som aj preskočil), takže nejaké šetrenie energie alebo obmedzovanie sa na rýchlosti nebolo vôbec potrebné. Išiel som rovnako ako každým iným autom, vlastne trocha rýchlejšie, lebo najjednoduchšie ako prejsť tieto cesty, bolo prispôsobiť sa poľským vodičom a to už bol potrebný iný prístup, ďaleko nad rámec rýchlostných limitov. Viacej uvediem na záver. Nabíjanie nebolo vôbec obmedzujúce. Každú prestávku sme nejako využili, raz sme sa naobedovali, ďalší krát použili toalety a drobný nákup potravín, pri ďalšej prestávke zjedli nejaké ovocie a boli sme v cieli. Keď si spomeniem na cestu spaľovacím autom, kde sa človek hnal aby prišiel čo najskôr, ledva zastavil na toaletu a všetko jedlo vstrebával počas jazdy, ano, bolo to rýchlejšie cestovanie. Elektromobil nezdržiava, len robí šoférovanie pokojnejším a bezpečnejším. Na činnosti, ktoré za volant nepatria, je čas počas krátkych 20 až 30 minútových prestávok na nabíjanie, pričom sa človek natiahne, prejde a je zasa fit na dve hodinky cesty a únava po pol dni presedenom v kuse za volantom odpadá. Vôbec som sa necítil unavený jazdou, teda okrem zvýšenej pozornosti ako na domácich cestách.

2. etapa – presun z Varšavy do Gdanska

Po večernej prechádzke historickým centrom Varšavy (od šiestej večer sú všetky platené zóny bez poplatkov a dá sa prísť a zaparkovať hocikde) a rannou niekoľkohodinovou prehliadkou najznámejších miest a budov z auta…

…nasledovala trasa do Gdanska. Večer pri pozretí mapy som zistil, že vzdialenosť od nabíjačky na konci Varšavy – Lomianka do najbližšej v Ostrode je až 192 km a z toho viac ako polovica po rýchlostnej ceste, takže prvýkrát to bola trocha výzva a začal som premýšlať, že musím obmedziť rýchlosť. V Lomiankach som nabil nielen DC do 94% ale obetoval som aj 18 minút času pomalým AC nabíjaním do 100% stavu baterky a vydal sa na cestu.

Po pár kilometroch sa rýchlostná cesta zmenila na normálnu cestu 1. triedy, kde sa išlo 100 km/h a 99% áut aj tak išlo, nebolo treba obiehať a druhá polovica bola S7-ka s rýchlostným limitom 120 km/h, ktorý som dodržoval a na moje milé prekvapenie to stačilo na to, aby som bez obmedzovania so všetkým komfortom a rýchlosťami na povolenom limite túto vzdialenosť zdolal, pričom mi v baterke ostalo 11% na nejakých 23 km, teda celkovo za týchto podmienok dojazd auta 218 km a priemerná spotreba 12,5 kWh/100 km.

V Ostrode bola najpomalšia nabíjačka Delta, akú som za celú dobu videl, s obmedzeným výkonom 36 kW, škoda týchto obmedzení a tiež miesta, vedľa nej už len malý supermarket bez nejakého zázemia a je aj niekoľko kilometrov od cesty S7. Po nákupe potravín sme ešte 10 minút čakali na nabíjanie, čo bola zrovna tá pomalšia rýchlosť.

Ďalších 140 km do Gdanska už bolo v pohode poľskými diaľničnými rýchlosťami po S7, ktorá sa na pár miestach opravovala, takže úsek z Varšavy bol jediný, kde bolo treba uvažovať o dojazde, ale ako sa ukázalo, Ioniq to predpísanými rýchlosťami zvládol. Celkovo presun 360 km s dvomi nabíjaniami z jedného apartmánu vo Varšave do druhého v Gdansku trval 6 hodín. Po príchode a vybalení sme sa vo štvrtok večer vydali na večernú prehliadku mesta.

Všetky budovy v historickom centre boli udržiavané, nádherne vysvietené a živé tak ako aj vo Varšave. Ako som zistil z Wikipedie, centrum bolo kompletne po druhej svetovej vojne nanovo postavené presne podľa pôvodných historických budov, nakoľko bolo celé zbombardované. Neskoro večer cestou na apartmán sme sa ešte zastavili na chvíľku na nabíjačke v OC Forum, ktorá je priamo na kraji historického centra, nech nemusíme ráno dlho nabíjať.

Nabíjačka Delta nás prekvapila najväčším výkonom, aký som kedy na GreenWay nabíjačke videl a to 48,5 kW, teda jej chýbalo len 1,5 kW do plného štandardu CCS 1. generácie.  Takto by mali ísť v dnešnej dobe všetky nabíjačky, keď na západe už dávno budujú CCS 2. generácie podporujúce nabíjanie Ioniqu plnou rýchlosťou 66 kW, čo je ďalšia výhoda tohto auta – rýchle nabíjanie bez obmedzovania rýchlosti pri opakovanom nabíjaní.

Tam som videl aj jeden nešvár – obsadené boli prvé dve poschodia garáže a ostatné voľné, keďže nabíjačka je až na piatom poschodí parkoviska, aj napriek tomu boli dve miesta obsadené spaľovákom s prívesom a pritom celé poschodie bolo prázdne. Asi nejaká úchylka vodiča naftového Renaulta.

V ďalšej časti sa pozrieme na okolie mesta Gdansk, najsevernejšieho bodu Poľska, piesočnatého polostrova Hel a hlavne nás Hyundai Ioniq prekvapí svojím dojazdom po prímestských cestách.

Nasledujúce časti

Náš tip
K Baltskému moru s elektromobilom Hyundai Ioniq – 2. časť


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

23. decembra 2018

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+