MojElektromobil

Minulý týždeň došlo v americkom štáte Illinois k nehode, pri ktorej vodič elektromobilu značky Tesla narazil do policajného auta z mesta South Barrington. Po incidente muž polícii povedal, že počas jazdy zaspal, zatiaľ čo vozidlo malo zapnutý systém Autopilot. Informácie zverejnil portál electrek.

Zodpovednosť je vždy na vodičovi

Autopilot od Tesly patrí medzi systémy 2. úrovne asistencie vodiča a teda nie je určený na úplne autonómnu jazdu. Od vodiča vyžaduje, aby zostal sústredený, mal ruky na volante a bol pripravený okamžite prevziať kontrolu. Tesla síce používa technológie, ktoré sledujú pozornosť vodiča, no odborníci upozorňujú na to, že sa dajú relatívne ľahko obísť. Ak kamera nemá dobrý výhľad na vodiča, systém prechádza na meranie odporu volantu, čo sa dá oklamať aj obyčajným závažím pripevneným na volant.

Tesla Model Y L DeepSeek AI Bytedance
Zdroj: Tesla

Ak je vodičovo tvrdenie o spánku pravdivé, znamenalo by to, že ignoroval viaceré vizuálne a zvukové varovania systému, alebo cielene obchádzal bezpečnostné prvky. V čase nárazu sa v policajnom aute nachádzali dvaja príslušníci, ktorí našťastie neutrpeli vážne zranenia. Nehodu vyšetruje polícia mesta Barrington Hills, ktorá vodiča zadržala a obvinila z viacerých dopravných priestupkov.

Nemali by ste prehliadnuť:

Zástupca šéfa polície South Barringtonu, Adam Puralewski, po incidente pripomenul, že zodpovednosť za vozidlo vždy nesie človek, nie technológia. Podobné prípady vyvolávajú otázky, či Tesla robí dosť pre to, aby zabránila zneužívaniu systému Autopilot. V minulosti sa objavilo už niekoľko súdnych sporov týkajúcich sa nehôd, pri ktorých bol systém Autopilot alebo Full Self-Driving aktívny.

Tesla - nehoda s policajtmi
Tesla – nehoda s policajtmi | Zdroj: electrek

Odborníci upozorňujú, že podobné výhovorky nemožno brať ako ospravedlnenie, ale skôr ako dôkaz vodičovej nedbanlivosti. Niektorí vodiči však veria, že technológia dokáže predísť nehode, čo môže prameniť aj z marketingu Tesly, ktorá systém často vychvaľuje pre jeho bezpečnosti. Kritici však dodávajú, že tieto závery vychádzajú z pochybných interných štatistík, ktoré môžu u používateľov vyvolávať falošný pocit istoty.

Náš tip
Francúzsko testuje bezdrôtové nabíjanie elektromobilov priamo z vozovky výkonom nad 200 kW
31. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+