MojElektromobil

Milión elektrických áut predaných za rok 2020 naprieč členskými štátmi Európskej únie. Toto číslo uvádzajú podrobné analýzy z konca minulého roka opierajúc sa o aktuálny vývoj na trhu, legislatívne kroky a produkčné plány najväčších automobilových hráčov.

Automobilky sú tlačené do produkcie čisto elektrických áut a plug-in hybridov. Inak sa pre ich produktové portfólio stáva veľmi problematické dosiahnuť zelené čísla a vygenerovať rozumný zisk. Spôsobujú to čoraz prísnejšie legislatívne požiadavky v oblasti prípustných limitov vypúšťaných emisií. Kedy každý gram oxidu uhličitého nad stanovenú hranicu automobilku zaťažuje nemalými finančnými sankciami.

Svoju ponuku vozidiel preto musia opakovane prehodnocovať. A to aby dokázali nastaviť vhodný mix medzi autami so spaľovacími motormi, plug-in hybridmi a čisto elektrickými autami. Rozhodovanie, kde ubrať a kde zase pridať, pre vytvorenie optimálneho pomeru a udržateľnosti ziskov sa pre výkonných predstaviteľov automobilových spoločností pomaly stáva nočnou morou.

Postrach menom SUV

Portál Transport&Enviroment uvádza, že nárast v predaji modelov kategórie SUV zo 7 % v roku 2009 na 36 % v roku 2018, a nie pokles v predaji dieslových áut, sa javí ako hlavný vinník stojaci za narastajúcimi emisiami, ktoré autá produkujú.

Pre automobilky by z pohľadu zisku bolo priam ideálne posilniť produkciu „SUVčiek“. No ako sme predostreli vyššie, kvôli emisným stropom to nie je schodnou cestou a do balíčka musia zamiešať aj „niečo zelenšie“. Dlhodobá podpora predaja elektrických áut sa pre automobilky s európskou pôsobnosťou ukázala byť cestou najmenšieho odporu.

Nie je to však jediná cesta, po ktorej sa musia vydávať. Do hry vstupujú aj nevyhnuteľné investície do inovácií spaľovacích motorov. Čo je, rovnako ako vývoj elektromobilov, finančne náročný proces. Prípady, kedy veľké koncerny spájajú svoje sily a prostriedky, preto nie sú ojedinelé. Boj s emisiami je bojom na dlhú trať.

Transport&Enviroment vo svojej analýze dochádza k záveru, že v roku 2020 dosiahne podiel predaných elektrických vozidiel 3 – 7 %, a v roku 2021 už 5 – 12 %. Veľa bude závisieť od konkrétnych automobiliek a ich marketingových stratégií. No faktom vraj zostáva, že v najbližších dvoch rokoch budeme svedkami extrémnej snahy o posilnenie predajov „zelenších áut“.

Niektorí vidia cieľ, iní sú len tesne za štartom

Výrobcovia majú problém emisie CO₂ svojich vozidiel stlačiť na stanovených 95g/km, preto musia hľadať iné cestičky – reálne ide o posilnenie pozície elektromobilov a plug-in hybridov. Prinajhoršom by museli pristúpiť k „priškrteniu“ predajov niektorých obľúbených modelov, prípadne ich ponúknuť v nižšej motorizácii, čo z obchodného pohľadu nie je práve ideálne.

So situáciou sa prirodzene potýkajú všetky známe mená, hoci niektorí sú na to pripravení lepšie než tí druhí. Zatiaľ čo značky ako Honda a Mitsubishi musia poriadne zabojovať, mená ako Nissan, Toyota či Volvo sú už prakticky v cieľovej rovinke aj s aktuálne nastaveným výrobným systémom. To sa ale bavíme len o roku 2020, tie nadchádzajúce už také ružové nebudú asi pre nikoho.

 

Pokuty v objeme 14,5 miliárd eur a ľahká cesta von

Na problematiku sa nedávno pozrela aj agentúra PA Consulting, ktorá sa na základe dostupných dát pokúsila vypočítať aké veľké sankcie jednotlivým automobilkám hrozia už v budúcom roku. Pohľad to veru nie je pekný, najmä pre Volkswagen, Fiat Chrysler Automobiles, Ford a koalíciu Renault-Nissan-Mitsubishi. Z celkových odhadovaných 14,5 miliárd euro, táto štvorica na pokutách za prekročené emisie zaplatí 9,48 miliárd – približne 65%.

PA Consulting na základe svojich výpočtov uvádza, že žiaden z 13-tky najväčších automobilových výrobcov sa pri aktuálnom režime jednoducho nebude schopný pokute v roku 2021 vyhnúť. Avšak v prípade niektorých pôjde len o kvapku v mori. Tí ostatní budú musieť prehodnotiť svoje plány a prijať drastické kroky, inak sa situácia môže veľmi ľahko stať likvidačnou.

Agentúra v tejto súvislosti predostrela aj jednu zaujímavú možnosť, ako sa k tomu celému automobilky môžu postaviť. Z bláznivej honby za emisnými limitmi si nerobiť hlavu, pokuty platiť a stratu dohnať zvýšeným ceny ponúkaných áut. Na jednej strane to môže znieť ako obchádzanie. Na strane druhej práve zvyšovanie cien spaľovacích áut s vyššími emisiami a znižovanie elektrických alternatív môže vyvolať preklopenie misiek pomyselných váh u mnohých záujemcov o kúpu automobilu.

 

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+