MojElektromobil

Japonské výskumné centrum MANA pracuje na technológii, ktorá by mohla výrazne zlacniť výrobu vodíka. Namiesto drahých kovov chce ako katalyzátor využiť zelenú hrdzu, teda špecifickú formu korózie železa, ktorá vzniká v slanom a vlhkom prostredí. Doteraz sa považovala za príliš nestabilnú, no vedci prišli na spôsob, ako ju upraviť tak, aby bola efektívna a použiteľná v reálnom svete, informuje CarBuzz.

Kľúčovým krokom je ošetrenie častíc zelenej hrdze roztokom chloridu meďnatého. Tento proces vytvára na okrajoch štruktúry nanoskopické zhluky oxidov medi, ktoré výrazne zvyšujú aktivitu potrebnú na uvoľňovanie vodíka. Navyše, materiál dokáže absorbovať slnečné žiarenie a prenášať túto energiu cez meďnaté častice priamo do reakcie, čo zvyšuje celkovú účinnosť.

Vodík to nemá ľahké

Laboratórne testy ukazujú, že zelená hrdza upravená týmto spôsobom dosahuje porovnateľnú výkonnosť s katalyzátormi založenými na drahých kovoch. Funguje pritom pri bežnej teplote a dá sa ľahko integrovať do existujúcich pilotných projektov, ktoré produkujú vodík, napríklad v lodnej doprave.

hrdza auto

Výhodou tohto celého je aj dostupnosť materiálov. Železo a oceľ sú bežné recyklovateľné kovy a morská voda je prakticky nevyčerpateľná. Ak sa podarí túto technológiu dotiahnuť do praxe, mohli by sme vytvoriť uzavretý cyklus, kde staré kovové súčiastky pomáhajú vyrábať palivo pre nové dopravné prostriedky.


Nemali by ste prehliadnuť:


Aj keď ide zatiaľ o experimentálny výskum, MANA verí, že zelená hrdza má potenciál zásadne znížiť náklady na výrobu vodíka a prispieť k čistejšej a udržateľnejšej mobilite v budúcnosti. Vodík totiž v dnešnej dobe nezažíva ľahké časy, najmä čo sa týka cestnej dopravy. Jeho rozvoj vyzeral sľubne, no nemá dostatočnú podporu a aj tých pár áut, ktoré naň vedia jazdiť musí míňať veľa peňazí na jeho doplnenie.

Náš tip
Dotácie na elektromobily v USA končia. Čo to znamená pre predajcov?
2. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+