MojElektromobil

Prinášame sériu rozhovorov so skúsenými majiteľmi elektromobilov, ktorí sa podelia o svoje reálne zážitky z každodenného používania elektrických áut. Chceme tak priniesť pohľad z prvej ruky. Bez marketingových fráz, zato s praktickými poznatkami o tom, čo elektromobilita v skutočnosti prináša.

Zistíte, ako sa elektromobil správa v rôznych situáciách, na čo sa pripraviť, aké výhody a nevýhody majitelia vnímajú, no dostanete aj tipy, čo si všímať pri výbere auta a čomu sa radšej vyhnúť. Veríme, že tieto skúsenosti pomôžu každému, kto o elektromobile uvažuje, rozhodnúť sa informovane a s realistickým očakávaním.

Elektromobilita na diaľnici a skúsenosti s veľkými prémiovými SUV

Elektrický pohon ho zaujal už dávnejšie pri plug-in hybride, čo ho postupne priviedlo k čistým elektromobilom, s ktorými najazdil už vyše 300 000 kilometrov. Začínal s Audi e-tron, neskôr prešiel na Mercedes-Benz EQS SUV. Pri jeho vysokých nájazdoch a častých diaľničných jazdách oceňuje pokrok v technológii – aj väčší model dokáže jazdiť s nižšou spotrebou, než menší spred pár rokov. Každému záujemcovi o elektromobil odporúča vopred sa oboznámiť s efektívnym spôsobom nabíjania pre svoje potreby.

Náš tip
Praktické skúsenosti majiteľov: Ako si vybrať ten správny elektromobil? | VIDEO

Svoje skúsenosti, tipy a postrehy majitelia elektromobilov zdieľajú aj v rámci našej komunity Nearcharger.sk. Jej cieľom je budovať aktívnu komunitu, ktorá sa podieľa na rozvoji elektromobility na Slovensku. Najnovšie svojim členom ponúka aj testovacie jazdy na elektromobiloch. Na stránke nájdete prehľadnú možnosť, ako si vybrať elektromobil, ktorý Vás zaujíma, a jednoducho si zarezervovať testovaciu jazdu. Registrácia aj samotná služba sú bezplatné.

Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? Čím si vás získal model, ktorým práve jazdíte?

Do roku 2017 som dlhé roky jazdil s prémiovými autami (Audi Q7 4,2 TDI, 2x Mercedes GL 500). V 2017 som prešiel na Audi Q7 PHEV a elektrika ma oslovila. Bolo to niečo technologicky nové a musel som si k tomu niečo naštudovať. Potom som v 2020 prešiel na čisté EV Audi e-tron a v 2023 na Mercedes-Benz EQS SUV. Auto mi plne vyhovuje veľkosťou, modernými technológiami, pohodlím, je to elektrické pokračovanie GL-a, ktoré som mal v minulosti dve a bol som spokojný.

Ako riešite nabíjanie? V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?

Základom nabíjania je domáce AC nabíjanie (tiež vo firme a na chate). Mám aj zaplatené 2 paušály v Greenway (50 kWh) a ZSE (30 kWh). Keď treba tak využijem aj IONITY paušál.

Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry? Kde vidíte najväčšie rezervy?

Som čiastočne spokojný. Na Slovensku ma teší pripravovaný projekt nabíjacích staníc na diaľniciach. Pri mojich cestách mi chýba nabíjací UFC HUB pri Liptovskom Mikuláši. Spomalilo sa budovanie AC nabíjačiek, ktoré sú potrebné aj pre zodpovedných vodičov PHEV. V Chorvátsku okrem IONITY nespravili od 2020 na trase Záhreb – Split nič a tento rok ak sa IONITY Gospič nerozšíri o ďalšie stojany, bude, kritický. V Taliansku mi vadí, že nabíjacie stanice sú väčšinou mimo diaľnice a treba prejsť tam a späť cez mýtne brány. V Rakúsku, Nemecku a Švajčiarsku nemám čo vytknúť, vždy, keď tam idem, je tam niečo nové.

Náš tip
Ivana vymenila spaľovák za elektromobil. Ako sa s ním žije v paneláku? | Rozhovor

Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd?

Nespomínam si na nič výnimočné, čo len potvrdzuje, že jazda s EV nie je žiadne dobrodružstvo, ale normálna vec.

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?

Trenčín – Bratislava, dlhodobú spotrebu mám 25,4. e-tron mal okolo 27, vidím technologický pokrok, väčšie a ťažšie auto
má teraz menšiu spotrebu.

Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíte s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?

Trenčín – Verbier na juhozápade Švajčiarska a s e-tronom Trenčín-Miláno. Samozrejme, bežne chodím dlhšie trasy do zahraničia, vrátane Chorvátska.

Mercedes-Benz EQS SUV
Na nabíjacej stanici IONITY | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na prevádzku vozidla?

Náklady na nabíjanie sú niekoľko 100 € pri mesačnom nájazde cca 5 000 km, oproti GL 500 to bolo za týždeň. Doma využívam dvojtarifnú sadzbu a nabíjam v noci + fotovoltika. Pri e-trone to bolo viac, mal väčšiu spotrebu a menšiu batériu, takže nabíjania mimo domu bolo viac.

Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?

Mercedes-Benz je podpriemerne poruchový, momentálne riešia sporadické chybové hlásenia viacerých asistentov. Audi bolo nadpriemerne poruchové, viackrát menili spätné kamery kvôli vnútornej vlhkosti, výmena zadného motora a poloosí, kvôli priesaku chladiacej kvapaliny do motora (30 dní v servise), výmena nabíjacieho konektora, a viacero drobných porúch. Všetky boli v záruke a bolo poskytnuté náhradné auto, ak servis trval dlhšie. S oboma servismi v Trenčíne som spokojný, som tam dlhoročný zákazník.

Ktorý elektromobil vás doteraz najviac zaujal a prečo?

Za najlepší elektromobil na Slovenskom trhu považujem Porsche Taycan / Audi e-tron GT. Vynikajúce 800 V nabíjanie a najnovšie technológie. Z neprémiového segmentu sú to Kia EV9 a EV6. Obe 800 V a výborný pomer ceny a toho, čo za ňu dostanem.

test porsche taycan 2024 range wltp
Porsche Taycan | Zdroj: Tomáš Meňuš

Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?

Odporúčam aby sa „pohrať“ s aplikáciou Abetter routeplanner, prípadne jej webovou verziou a nasimulovať si svoje štandardné, aj občasné jazdy, nastaviť si konkrétne auto, počasie apod., tak zistí, čo ho čaká a či to bude vyhovovať. Zatiaľ by som odporúčal ísť do EV najmä tým, ktorí môžu nabíjať doma. Dôležité je si naštudovať, ako žiť s EV, predajcovia to nerobia, a potom vidíme, ako vodiči sedia v aute a nabíjajú na UFC s 95 % SoC, namiesto toho, aby odišli s max 80 % k ďalšej UFC a podobne.

Jasne treba komunikovať výhody a nevýhody. Určite treba viac plánovať a na obed sa zastaviť tak, kde sa dá dobre nabiť a nie pri obľúbenej reštaurácii. Ak sa ponáhľam na dlhej trase, využívať AC nabíjanie (v zmysle pravidla „ak auto stojí, má sa pomaly nabíjať“), ale aj etiku pri nabíjaní.

Náš tip
Elektrická jazda bez obmedzení: Jakubov príbeh o Ioniqu 6 a každodenných skúsenostiach | Rozhovor
3. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+