Výsledky amerických volieb so sebou prinášajú aj dávku neistoty. Politickú kampaň čerstvo zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa sprevádzalo množstvo vyjadrení, ktorých splnenie by malo vážne dopady na rôzne odvetvia. Automobilový priemysel nie je výnimkou. Otázkou samozrejme zostáva, ktoré zo svojich prísľubov skutočne naplní. Zástupcovia segmentu preto budú pozorne sledovať nadchádzajúce dianie.
Hlavnou myšlienkou je posilnenie domácej americkej výroby, čo by v praxi malo znamenať uvalenie dodatočného dovozného cla na autá z iných krajín. Trump opakovane spomínal, že na dovoz automobilov zo zahraničia bude po jeho zvolení uvalené plošné 10 % clo, a v prípade čínskych vozidiel dokonca pôjde až o 60 %.
Takýto krok by sa prirodzene dotkol aj slovenského automobilového priemyslu, vrátane batériových elektromobilov. Trump navyše vo všeobecnosti nie je priaznivcom elektrických vozidiel, klimatických opatrení a krokov pre výraznú podporu obnoviteľných zdrojov. Očakáva sa, že v USA dôjde k zrušeniu vybraných mechanizmov na podporu obnoviteľných zdrojov a vozidiel s elektrickým pohonom, namiesto čoho silnú podporu získa „ropný sektor“.
Veštenie z krištáľovej gule
Napriek tomu, že 10 % clo by nemalo predstavovať „likvidačný problém“, stále ide o ďalšiu silnú ranu pre celý európsky automobilový priemysel, ktorý už momentálne zápasí s neľahkou situáciou. V septembri 2024 bol už druhýkrát po seba evidovaný citeľný pokles predajov nových áut. Pri pohľade na medziročné porovnanie čísla ukazujú, že v Európe sa predalo o 4,2 % vozidiel menej. Bez ohľadu na typ pohonu.
Pripomeňme si, že problémy nedávno priznal aj nemecký koncernový gigant Volkswagen. Výrobca čelí výrazným finančným problémom a konkurencii najmä zo strany čínskych automobiliek, čo prinútilo najväčšiu nemeckú automobilku k nečakaným krokom. Po prvýkrát v 87-ročnej histórii plánuje Volkswagen zatvoriť minimálne tri výrobné závody v Nemecku, čo môže znamenať masové prepúšťanie a zníženie platov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test Porsche Taycan: Kto si dnes kúpi na dlhé cesty spaľovák? | Cesta Bratislava-Košice a späť
- Rodinný výlet z Košíc do Londýna a naspäť. Takmer 5 000 km elektromobilom po celej Európe | Blog
- Redakčný test zimnej spotreby 20 elektromobilov – ktorý má pri bežnej jazde najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
Uvalenie zvýšených dovozných ciel by ale paradoxne mohlo mať aj pozitívny dopad. Táto možnosť vychádza práve zo skutočnosti, že Európa dlhodobo čelí tlaku zo strany čínskej produkcie. Ak by na Čínu bolo uvalené avizované clo vo výške 60 %, tak by to na americkom trhu mohlo badateľné zatraktívniť vozidlá z európskych výrobných závodov. Situácia zatiaľ pripomína veštenie z krištáľovej gule a vyjadrenia zástupcov automobilového priemyslu sú až na výnimky veľmi opatrné.
Príprava na najhoršie aj pozitívne odhady
Ako píše portál Electrek, šéf automobilky BMW Oliver Zipse v tomto kontexte uviedol, že BMW bude aj v prípade uvalenia ciel úplne v poriadku vďaka tomu, že v USA má masívne zázemie. Svoj najväčší výrobný závod má situovaný v Južnej Kalifornii (Spartanburg) a celkovo má v USA výrobu rozmiestnenú na 30 lokalitách v 12 amerických štátoch. Nateraz preto nevidí dôvody na paniku.
S väčším znepokojením situáciu sleduje Honda, ktorá má výrobu situovanú v Mexiku. Ročná výrobná produkcia dosahuje 200 000 vozidiel, pričom až 80 % z toho je následne vyvážaných do USA. V prípade, že Donald Trump naplní svoje plány, na dovoz áut z Mexika by bolo uvalené likvidačné clo vo výške 200 %, na čo sa značka začala pripravovať zvažovaním presunu svojej výroby. Podobne je na tom aj Toyota, ktorá v Mexiku vyrába svoj model Tacoma. Značka sa oficiálne odmietla vyjadriť, no portál Reuters s odvolaním sa dobre informované zdroje uvádza, že aj v tomto prípade je v hre relokácia výrobného závodu.