MojElektromobil

Elektromobilita síce začala najmä v osobných automobiloch, no dnes to už dávno nie je len o nich. Elektrifikuje sa aj úžitková doprava, po mestách jazdia elektrické autobusy a máme tu aj elektrické kamióny. A tento trend si uvedomujeme aj my v redakcii, preto sa môžete tešiť na našu konferenciu eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van, na ktorej sa budeme venovať práve týmto témam. Viac informácií o konferencii a o tom, ako sa zaregistrovať, nájdete priamo na špeciálnej stránke.

Elektrifikuje sa na zemi aj vo vzduchu

Lenže už to nie je ani celé o pozemnej doprave. Čoraz viac sa experimentuje aj s elektrifikáciou leteckej dopravy a ukazuje sa, že to naozaj  je možné. A práve letecká doprava významným spôsobom prispieva k emisiám skleníkových plynov.

elektricke lietadlo
Zdroj: Insideevs

Lietadlá sú tu s nami už pomerne dlho a letecká doprava je stále štatisticky tou najbezpečnejšou. Elektrifikácia sa do nej ale dostáva mimoriadne pomaly. Vo svete elektrických lietadiel s vertikálnym vzletom a pristátím, je dnes prelet z jedného letiska na druhé pomerne veľká vec.

Prvý let sa uskutočnil v Anglicku

Vôbec po prvýkrát sa to podarilo až teraz, konkrétne 16. júla 2025, na čo upozornil portál Insideevs. Postaral sa o to prototyp VX4 od spoločnosti Vertical Aerospace. Ten vzlietol ako konvenčné lietadlo z testovacieho centra spoločnosti na leticku Cotswold na základňu Fairford Kráľovského letectva, ktorú využíva Letectvo Spojených štátov. Vzdialenosť medzi týmito letiskami je 27 kilometrov, lietadlo na batériový pohon počas letu dosiahlo rýchlosť 185 km/h a vystúpilo do výšky 547 metrov.

elektricke lietadlo
Zdroj: Insideevs

Tento let mal byť zároveň demonštráciou integrácie lietadla s reálnymi letiskovými operáciami, keďže vzlietol ako bežný komerčný let. Zároveň je ukážkou reálnych schopností lietadla, ktoré celý proces zvládlo bez problémov.

Nemali by ste prehliadnuť:

Elektrický eVTOL je lietadlo s ôsmimi vrtuľami, ktoré umožňujú dosiahnuť maximálnu rýchlosť 320 km/h. Na plné nabitie má zvládnuť preletieť 160 kilometrov, cestovná rýchlosť je 240 km/h. Môže ísť o veľmi zaujímavú ekologickú alternatívu ku krátkym letom, na ktoré sú dnes bežne využívané menšie lietadlá.

Funkčný prototyp, no komerčne zatiaľ lietať nemôže

Čo sa týka kapacity batérie, tu nepoznáme. Rovnako nepoznáme ani maximálny nabíjací výkon, avšak vieme, že použitý by mal byť konektor CCS, ktorý dnes poznáme z bežných elektromobilov. Teoreticky tak stačí lietadlo pristaviť na akúkoľvek DC nabíjaciu stanicu a nabiť. Samozrejme, to je len teória, pretože stanice na lietadlo prispôsobené nie sú. Ak sa takéto lietadlo dostane do komerčnej prevádzky, na letiskách určite vzniknú špeciálne nabíjacie stanice, kde sa bude dobíjať.

Zatiaľ ide síce len o funkčný prototyp, no hotový produkt má okrem pilota zvládnuť previezť štyroch cestujúcich. Začiatkom tohto roka spoločnosť Vertical Aerospace uviedla, že od Úradu pre civilné letectvo UK získala schválenie svojho systému riadenia bezpečnosti a jeho začlenenie do schválenia projektovej organizácie. Komerčne však stále lietať nemôže.

Náš tip
Hyundai IONIQ 2 videný naživo. Cenovo dostupný elektromobil má prísť už onedlho
30. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+