V dnešnom svete moderných technológií už takmer nenájdeme auto, ktoré by sa nespoliehalo na nejaké asistenčné systémy. Niektoré sú pokročilejšie, niektoré len základné. Nové technológie majú v prvom rade vodičom uľahčiť a spríjemniť jazdu. Asistenčné systémy ADAS sľubujú vyššiu bezpečnosť, menšiu únavu vodiča a dokonca aj poloautonómnu jazdu.
ADAS systémy v skutočných situáciách. Ako to dopadne?
Čo sa stane, keď tieto systémy postavíme pred skutočné nepredvídateľné situácie? Najnovší test z Číny ukázal, že nedostatkov je obrovské množstvo a jeho výsledky sú prinajmenšom znepokojujúce. Na tému upozornil portál Electrek.
Na uzavretej čínskej diaľnici otestovali 36 vozidiel vybavených rôznymi ADAS systémami v šiestich náročných scenároch, ktoré simulovali reálne nebezpečné situácie. Cieľom bolo zistiť, ako sa jednotlivé autá zachovajú tam, kde zlyhávajú aj ľudia. Práve toto sú oblasti, kde by mohli mať technológie navrch, no ukázalo sa, že ešte je na čom pracovať.
Náročné úlohy sú obrovským problémom
Medzi testované situácie patrilo napríklad náhle odhalenie stojaceho vozidla pri odbočení auta pred vami, nečakané stavebné zóny, auto zaparkované cez dva pruhy v noci či diviak prechádzajúci cez cestu. Tieto scenáre sú bežnou súčasťou cestnej premávky a predstavujú výzvy nielen pre človeka, ale aj pre automatizované systémy.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Faraday Future šokuje LA. Luxusné MPV odhalené na streche chce konkurovať Cadillacu
- EÚ plánuje revolúciu. Firemné autá budú možno do roku 2030 len elektrické
- Zvýšenie ciel ubližuje najviac malým autám, no ani ostatné nie sú na tom lepšie
Testované vozidlá si nevideli príliš dobre. Väčšina z nich absolútne zlyhala. Niektoré sa pokúsili vyhnúť prekážke bez brzdenia, iné začali brzdiť, no príliš neskoro. Niektoré dokonca váhali, čím zvyšovali riziko nehody. Nekonzistentnosť sa prejavila aj v rámci vozidiel rovnakej značky, ktoré mali často iné výsledky.

Pozitívne prekvapili hlavne Tesly. Model 3 a Model X zvládli 5 z testovaných situácií, každý model zlyhaj v inej. Zaujímavé je, že Tesla sa spolieha len na kamerový systém, keďže v nových vozidlách odstránila všetky LiDAR senzory. To na prvý pohľad znie ako krok späť, no ukázalo sa, že väčšiu úlohu ako samotné radary zohráva skúsenosť so systémami autonómneho riadenia a dobre nastavený softvér. Tesla ADAS ponúka už od roku 2014.
Ešte je na čom pracovať
Test odhalil aj jeden nebezpečný trend. Systémy sa často namiesto brzdenia pokúsili vyhnúť prekážke, čo môže na plnej diaľnici viesť k ešte horšiemu výsledku. Systémy ADAS sú založené na strojovom učení, no má to jeden háčik. Jeden z odborníkov Pekingskej univerzity letectva upozornil, že model sa síce učí ako jazdiť, no nevie prečo. To znamená, že ak dôjde k chybe, nie je možné jednoducho zmeniť pravidlo v kóde, pretože žiadne pravidlo tam nie je.
Na záver je potrebné dodať, že bez ohľadu na to, čo tvrdí marketing, ADAS má byť v prvom rade len pomocníkom. Plnú zodpovednosť musí niesť vodič. Technológie sa síce zlepšujú, no ešte nie sme v štádiu, kedy by sme im mohli v premávke stopercentne veriť.