Komfort v elektromobiloch nie je len o dojazde alebo rýchlom nabíjaní, no najmä o efektivite. Na jednu stranu dokážu vyhriať alebo vychladiť kabínu rýchlejšie ako spaľováky, no stojí to viac energie. Spotreba je jednoducho pri kúrení či klimatizovaní vyššia. Tu prichádza otázka, či by sa to nedalo robiť ešte efektívnejšie.
Zariadenie 3v1
Spoločnosť Webasto predstavila novinku – Heated Chiller, ktorý spája tri kľúčové funkcie do jedného zariadenia a presne mieri na aktuálne slabiny elektromobilov.

V elektromobiloch, ale aj v ostatných autách, pracuje s teplom viacero samostatných súčiastok. Chladič, ohrievač batérie, prvky kúrenia a klimatizácie kabíny, každý z týchto systémov je riadený samostatne a nie sú medzi sebou prepojené. Tento postup nielenže zvyšuje hmotnosť a nároky na priestor, ale vzniká tu aj viac možností, že sa niečo môže pokaziť. Heated Chiller tieto komponenty nahrádza jedným integrovaným modulom, ktorý len „zapojíte“ do chladiaceho okruhu.
Heated Chiller prináša množstvo výhod
Výsledkom je menej materiálu, jednoduchšia montáž, nižšie náklady pre výrobcov a potenciálne aj nižšie náklady na servis pre konečného spotrebiteľa. Automobilky môžu vďaka tomu získať viac flexibility pri navrhovaní umiestnenia batérií a pohonu, pretože kompaktný modul šetrí miesto v podlahe aj v prednej časti elektromobilu.
„S vyhrievaným chladičom ponúkame našim zákazníkom kompaktné riešenie, ktoré rieši niekoľko výziev v oblasti tepelného manažmentu elektrických vozidiel. Do tohto vývoja sme vložili naše dlhoročné skúsenosti v oblasti systémovej integrácie, tepelného manažmentu a technológie batérií, vždy so zameraním na komfort, účinnosť a udržateľnosť.“
Christin Reihnertz, globálna riaditeľka pre elektrické vykurovacie systémy vo Webasto
Zohreje aj schladí batériu, vykúri interiér
Elektromobil potrebuje, aby bola batéria ideálne v tej správnej teplote. Vtedy má najnižšiu spotrebu a dokáže zo seba ponúknuť aj najvyšší výkon. Heated Chiller ju dokáže zohriať aj schladiť. V režime kondiciovania zohrieva chladiace médium tak, aby sa batéria čo najskôr dostala do optimálnej prevádzkovej teploty, pri ktorej ponúka stabilný výkon a nižšiu mieru degradácie. Pri rýchlom nabíjaní či športovej jazde zase odvádza prebytočné teplo z batériového okruhu a chráni články pred tepelným preťažením, ktoré taktiež znižuje životnosť akumulátora.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Poprad posilňuje hromadnú dopravu. Pod stromček dostali cestujúci osem elektrobusov za 4,6 milióna eur
- Toto je prvý sériovo vyrábaný elektromobil s novou technológiou batérie. Znižuje jeho cenu pod 15 000 €
- Táto čínska automobilka začne v budúcom roku vyrábať priamo v Európe. Máme sa začať báť?
![]()
Treťou súčasťou novinky je kúrenie interiéru, čo je pri elektromobiloch stále akousi Achillovou pätou. Spotreba sa pri kúrení výrazne zvyšuje, čo je samozrejme citeľné aj na kratšom dojazde. Heated Chiiler namiesto tradičných odporových ohrievačov, ktoré využívajú energiu z batérie, ohrieva priamo chladivo a tým výrazne zvyšuje účinnosť tepelného čerpadla, najmä ak je vonku naozaj zima.

Výsledkom je, že auto sa dokáže rýchlejšie vyhriať aj v silných mrazoch, a zároveň na tento proces spotrebuje menej energie. Zariadenie bolo navrhnuté pre moderné 800 V platformy, ktoré sa postupne stávajú štandardom pri nových generáciách elektromobilov. Webasto hovorí, že toto riešenie pomôže znížiť hmotnosť, zložitosť vozidiel a aj ich stopu CO2. Zároveň však zlepšuje každodennú použiteľnosť pre vodičov.




