Nové podvozky elektrických autobusov s označením Volvo BZR Electric ponúkajú obrovský dojazd. Vďaka modulárnej konštrukcii, ktorá pojme až osem samostatných modulov, má elektrický autobus maximálny dojazd až 700 kilometrov. Pri konfigurácii s maximálnym počtom batériových modulov presahuje energetická kapacita 700 kWh. Správu priniesla spoločnosť Volvo Buses.
Podvozok môže byť vybavený jedným z najväčších akumulátorov na trhu s impozantným maximálnym dojazdom 700 kilometrov na jedno nabitie. Bude k dispozícii v troch konfiguráciách a jeho batéria je rozdelená na jednotlivé moduly. Každý modul má kapacitu 90 kWh. Najkratšia verziu podvozku dvojnápravového autobusu 4×2 má štyri moduly s celkovou kapacitou 360 kWh.
Kapacita batérie ako 10 elektromobilov
Na druhej strane stojí dlhý trojnápravový podvozok s pohonom 6×2, na ktorý je možné namontovať až osem modulov s obrovskou celkovou kapacitou 720 kWh. Každý modul má nominálne napätie 600 voltov a váži 535 kilogramov, čo znamená, že najväčší akumulátor váži toľko čo dve rodinné elektrické SUV – 4 280 kg.

Vyššej hmotnosti je prispôsobený aj výkon. Základné verzie elektrického autobusu Volvo BZR Electric s jedným motorom majú maximálny výkon 200 kW (272 koní) a krútiaci moment 400 Nm. Na výstupe z automatickej prevodovky je však schopný dosiahnuť až neskutočných 20 900 Nm. Ako to už poznáme z osobných elektromobilov, aj tu bude k dispozícií dvojmotorová verzia, ktorá posúva latku ešte vyššie. Výkon až 536 koní, krútiaci moment 850 Nm na motore a až 33 500 Nm na kolesách.
Nabíjanie tohto elektrobusu je možné buď prostredníctvom konektora CCS2 maximálnym výkonom až 250 kW, alebo prostredníctvom systému s názvom OppCharge. Ten je podobný električkovému pantografu, ktorý sa vysúva z nabíjacej stanice a pripája sa k zberaču umiestnenému na streche autobusu – teda niečo ako na trolejbuse, tu sa však zariadenie priblíži k vozidlu a nie naopak. Podobné zariadenie na nabíjanie elektrobusov je nainštalované aj na bratislavskej Patrónke. Prostredníctvom tohto spôsobu sa môže autobus Volvo BZR Electric nabíjať výkonom až 450 kW.

Samozrejmosťou je sada pokrokových asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu alebo varovania pred kolíziou s núdzovým brzdením.
Podvozok bude ponúkaný s karosériami od rôznych výrobcov, s volantom na ľavej alebo pravej strane pre pravo- aj ľavostrannú premávku. Nabíjací port môže byť umiestnený prakticky kdekoľvek na karosérii, čo výrazne uľahčuje nabíjanie v depe. Prvý podvozok autobusu Volvo BZR Electric už bol osadený karosériou od spoločnosti Carrus Delta a čoskoro bude uvedený na trhoch severských krajín a Beneluxu.

Už pred Volvom predstavil diaľkový autobus aj MAN. Model MAN Lion’s Coach E má maximálnu kapacitu batérie 536 kWh a deklarovaný dojazd až 650 km. Taktiež je tu Scania, ktorá nedávno predstavila svoj nový plug-in hybridný autobus a podvozok, ktorý umožňuje diaľkovú prepravu dieselovým motorom v kombinácii s bezemisným elektrickým pohonom pre mestské oblasti.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nové BMW iX3 dorazilo na Slovensko. Posúva latku triedy v dojazde aj nabíjaní, poznáme slovenskú cenu
- Kontroverzný elektromobil rozdelil ľudí. Chýba mu dôležitá vec, no predajom sa darí
- Test MG S5 EV: Kompaktné SUV spravilo obrovský pokrok, stále však vyžaduje kompromisy

Inou cestou sa potom vydal výrobca Daimler Buses (Mercedes-Benz a Setra), ktorý pred pár dňami predstavil prototyp vodíkového diaľkového autobusu na podvozku Setra S 517 HD.