MojElektromobil

Nové podvozky elektrických autobusov s označením Volvo BZR Electric ponúkajú obrovský dojazd. Vďaka modulárnej konštrukcii, ktorá pojme až osem samostatných modulov, má elektrický autobus maximálny dojazd až 700 kilometrov. Pri konfigurácii s maximálnym počtom batériových modulov presahuje energetická kapacita 700 kWh. Správu priniesla spoločnosť Volvo Buses.

Podvozok môže byť vybavený jedným z najväčších akumulátorov na trhu s impozantným maximálnym dojazdom 700 kilometrov na jedno nabitie. Bude k dispozícii v troch konfiguráciách a jeho batéria je rozdelená na jednotlivé moduly. Každý modul má kapacitu 90 kWh. Najkratšia verziu podvozku dvojnápravového autobusu 4×2 má štyri moduly s celkovou kapacitou 360 kWh.

Kapacita batérie ako 10 elektromobilov

Na druhej strane stojí dlhý trojnápravový podvozok s pohonom 6×2, na ktorý je možné namontovať až osem modulov s obrovskou celkovou kapacitou 720 kWh. Každý modul má nominálne napätie 600 voltov a váži 535 kilogramov, čo znamená, že najväčší akumulátor váži toľko čo dve rodinné elektrické SUV – 4 280 kg.

volvo bzr electric
Zdroj: Volvo Buses

Vyššej hmotnosti je prispôsobený aj výkon. Základné verzie elektrického autobusu Volvo BZR Electric s jedným motorom majú maximálny výkon 200 kW (272 koní) a krútiaci moment 400 Nm. Na výstupe z automatickej prevodovky je však schopný dosiahnuť až neskutočných 20 900 Nm. Ako to už poznáme z osobných elektromobilov, aj tu bude k dispozícií dvojmotorová verzia, ktorá posúva latku ešte vyššie. Výkon až 536 koní, krútiaci moment 850 Nm na motore a až 33 500 Nm na kolesách.

Nabíjanie tohto elektrobusu je možné buď prostredníctvom konektora CCS2 maximálnym výkonom až 250 kW, alebo prostredníctvom systému s názvom OppCharge. Ten je podobný električkovému pantografu, ktorý sa vysúva z nabíjacej stanice a pripája sa k zberaču umiestnenému na streche autobusu – teda niečo ako na trolejbuse, tu sa však zariadenie priblíži k vozidlu a nie naopak. Podobné zariadenie na nabíjanie elektrobusov je nainštalované aj na bratislavskej Patrónke. Prostredníctvom tohto spôsobu sa môže autobus Volvo BZR Electric nabíjať výkonom až 450 kW.

volvo bzr electric
Zdroj: Volvo Buses

Samozrejmosťou je sada pokrokových asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu alebo varovania pred kolíziou s núdzovým brzdením.

Podvozok bude ponúkaný s karosériami od rôznych výrobcov, s volantom na ľavej alebo pravej strane pre pravo- aj ľavostrannú premávku. Nabíjací port môže byť umiestnený prakticky kdekoľvek na karosérii, čo výrazne uľahčuje nabíjanie v depe. Prvý podvozok autobusu Volvo BZR Electric už bol osadený karosériou od spoločnosti Carrus Delta a čoskoro bude uvedený na trhoch severských krajín a Beneluxu.

bev electric coach MAN Lion's Coach 14 E
MAN Lion’s Coach 14 E | Zdroj: MAN

Už pred Volvom predstavil diaľkový autobus aj MAN. Model MAN Lion’s Coach E má maximálnu kapacitu batérie 536 kWh a deklarovaný dojazd až 650 km. Taktiež je tu Scania, ktorá nedávno predstavila svoj nový plug-in hybridný autobus a podvozok, ktorý umožňuje diaľkovú prepravu dieselovým motorom v kombinácii s bezemisným elektrickým pohonom pre mestské oblasti.


Nemali by ste prehliadnuť:


H2 Coach setra
Zdroj: Daimler Buses

Inou cestou sa potom vydal výrobca Daimler Buses (Mercedes-Benz a Setra), ktorý pred pár dňami predstavil prototyp vodíkového diaľkového autobusu na podvozku Setra S 517 HD.

eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van

Téme elektrických kamiónov sa venujeme pravidelne. Aj  z tohto dôvodu každoročne pripravujeme konferenciu eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti  elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.

Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.

Náš tip
Jazdili sme s Hyundai Ioniq 9: Prémiové elektrické SUV ohromí priestorom a komfortom | Prvé jazdy
1. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+