MojElektromobil

Pôvodný model Volvo EX90 (MY2025) bol očakávaný ako priekopník softvérovo definovaných vozidiel (SDV), avšak jeho spustenie sprevádzali rozsiahle problémy s chybným softvérom a frustrácia majiteľov.

Automobilka Volvo sa preto rozhodla pre radikálny krok: pre modelový rok 2026 prichádza s komplexnou modernizáciou hardvéru a softvéru, ktorá má zabezpečiť, že EX90 napraví reputáciu. Toto sa netýka len novo vyrobených vozidiel, ale bezplatnú jednorazovú modernizáciu získajú pri bežnom servise aj doterajší majitelia modelu EX90. Okrem toho vysokonapäťová sústava novinky prechádza zo 400 V na 800 V, čo prinesie výrazne rýchlejšie nabíjanie.

Čas nabitia Volvo EX90: Z priemeru medzi špičku

Najzásadnejšou inováciou je prechod z predchádzajúceho 400 V systému na 800 V architektúru. Tento „masívne vylepšený“ systém mení rýchlosť nabíjania. Vyššie napätie umožňuje pri nižšom prúde nabíjanie rovnakým výkonom, čo eliminuje tvorbu odpadového tepla. Menej tepla okrem toho umožňuje batérii pracovať s vyšším výkonom.

electric volvo ex90 charging kw time 10-80
Nabíjanie Volvo EX90 na ZSE Drive

Vďaka tejto zmene Volvo tvrdí, že EX90 teraz dokáže pridať 250 km dojazdu len za 10 minút nabíjania na rýchlonabíjačke. Tieto čísla boli dosiahnuté pri testovaní na 350 kW nabíjacích staniciach za optimálnych podmienok.

Zlepšenie je markantné: zatiaľ čo predchádzajúci model dosahoval špičkový výkon 250 kW a nabitie z 10 % na 80 % trvalo 30 minút, nová architektúra skracuje tento čas približne o 8 minút, čím sa dostane medzi špičku. Očakáva sa, že maximálny nabíjací výkon sa priblíži úrovni 350 kW, podobne ako u modelu ES90, s ktorým zdieľa platformu SPA2.

suv volvo ex90 offroad test forest photo picture 4x4 performance awd
Volvo EX90 Performance AWD

800V technológia okrem rýchlejšieho nabíjania prináša aj vyššiu energetickú efektivitu a väčší výkon pri akcelerácii. Ďalej umožňuje použitie tenších káblov, čo vedie k úspore materiálu a znižuje hmotnosť batérie a elektromotorov. Rýchlosť nabíjania je optimalizovaná aj vďaka novému, interne vyvinutému softvéru pre riadenie batérie, ktorý neustále získava vylepšenia cez bezdrôtové aktualizácie (OTA).

Nové výpočtové jadro a AI pre bezpečnosť

Kľúčovým vylepšením je aj nárast výpočtového výkonu. Volvo prechádza na duálnu konfiguráciu centrálneho počítača NVIDIA DRIVE AGX Orin, ktorý poskytuje výkon 500 TOPS (Trilion Operations Per Second). Tento obrovský výpočtový výkon má v prvom rade slúžiť k ďalšiemu vylepšeniu bezpečnosti a asistenčných systémov, vrátane podpory autonómneho riadenia (od L2+ až po potenciálnu L5 automatizáciu).

Medzi nové bezpečnostné funkcie patrí:

  • Prepojená bezpečnosť (Connected Safety): Upozorňuje na klzkú vozovku, nebezpečenstvá a nehody s predstihom.
  • Asistent núdzového zastavenia (ESA): Ak vodič nereaguje, vozidlo bezpečne zastaví v jazdnom pruhu a automaticky kontaktuje tiesňovú linku prostredníctvom funkcie e-call.
  • Rozšírené asistenčné funkcie: Automatická núdzová podpora riadenia teraz funguje aj po zotmení, a Park Pilot dokáže vozidlo zaparkovať aj priečne.

Nemali by ste prehliadnuť:


panoramadach volvo ex90 panoramic roof
Panoramatická strecha Volvo EX90 doteraz neponúkala zatemnenie

Okrem toho Volvo EX90 MY26 prichádza tiež s elektrochromatickou panoramatickou strechou, ktorá umožňuje stlačením tlačidla upravovať priehľadnosť skla. Ide o ďalšie výrazné vylepšenie, pretože práve strešné okno bez zatemnenia sme kritizovali v teste tohtoročného modelu EX90.

Bezprecedentný Krok: Upgrade pre súčasných majiteľov

Volvo preukazuje záväzok voči zákazníkom, ktorých postihli softvérové chyby na pôvodnom modeli. Nebolo ich málo a nedávno sme na túto tému priniesli samostatný článok. Všetci majitelia vozidiel EX90 modelového roku 2025 získajú bezplatný upgrade výpočtového jadra (na nový NVIDIA Orin čip) počas plánovanej návštevy servisu. Tento krok je kľúčový pre to, aby Volvo opätovne získalo dôveru zákazníkov po počiatočných softvérových problémoch.

Test Volkswagen ID.3 Pure

Doteraz sme sa skôr stretávali s aktualizáciami softvéru, ktoré odstraňovali chyby pôvodných modelov. Bolo tomu napríklad tak aj pri uvedení prelomového Volkswagenu ID.3. Aktualizácia hardvéru býva podstatne menej bežná, stretli sme sa s ňou napríklad na Teslách.

Náš tip
Hyundai Ioniq 9 obstál v crash testoch Euro NCAP na výbornú
25. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+