Pôvodný model Volvo EX90 (MY2025) bol očakávaný ako priekopník softvérovo definovaných vozidiel (SDV), avšak jeho spustenie sprevádzali rozsiahle problémy s chybným softvérom a frustrácia majiteľov.
Automobilka Volvo sa preto rozhodla pre radikálny krok: pre modelový rok 2026 prichádza s komplexnou modernizáciou hardvéru a softvéru, ktorá má zabezpečiť, že EX90 napraví reputáciu. Toto sa netýka len novo vyrobených vozidiel, ale bezplatnú jednorazovú modernizáciu získajú pri bežnom servise aj doterajší majitelia modelu EX90. Okrem toho vysokonapäťová sústava novinky prechádza zo 400 V na 800 V, čo prinesie výrazne rýchlejšie nabíjanie.
Čas nabitia Volvo EX90: Z priemeru medzi špičku
Najzásadnejšou inováciou je prechod z predchádzajúceho 400 V systému na 800 V architektúru. Tento „masívne vylepšený“ systém mení rýchlosť nabíjania. Vyššie napätie umožňuje pri nižšom prúde nabíjanie rovnakým výkonom, čo eliminuje tvorbu odpadového tepla. Menej tepla okrem toho umožňuje batérii pracovať s vyšším výkonom.

Vďaka tejto zmene Volvo tvrdí, že EX90 teraz dokáže pridať 250 km dojazdu len za 10 minút nabíjania na rýchlonabíjačke. Tieto čísla boli dosiahnuté pri testovaní na 350 kW nabíjacích staniciach za optimálnych podmienok.
Zlepšenie je markantné: zatiaľ čo predchádzajúci model dosahoval špičkový výkon 250 kW a nabitie z 10 % na 80 % trvalo 30 minút, nová architektúra skracuje tento čas približne o 8 minút, čím sa dostane medzi špičku. Očakáva sa, že maximálny nabíjací výkon sa priblíži úrovni 350 kW, podobne ako u modelu ES90, s ktorým zdieľa platformu SPA2.

800V technológia okrem rýchlejšieho nabíjania prináša aj vyššiu energetickú efektivitu a väčší výkon pri akcelerácii. Ďalej umožňuje použitie tenších káblov, čo vedie k úspore materiálu a znižuje hmotnosť batérie a elektromotorov. Rýchlosť nabíjania je optimalizovaná aj vďaka novému, interne vyvinutému softvéru pre riadenie batérie, ktorý neustále získava vylepšenia cez bezdrôtové aktualizácie (OTA).
Nové výpočtové jadro a AI pre bezpečnosť
Kľúčovým vylepšením je aj nárast výpočtového výkonu. Volvo prechádza na duálnu konfiguráciu centrálneho počítača NVIDIA DRIVE AGX Orin, ktorý poskytuje výkon 500 TOPS (Trilion Operations Per Second). Tento obrovský výpočtový výkon má v prvom rade slúžiť k ďalšiemu vylepšeniu bezpečnosti a asistenčných systémov, vrátane podpory autonómneho riadenia (od L2+ až po potenciálnu L5 automatizáciu).
Medzi nové bezpečnostné funkcie patrí:
- Prepojená bezpečnosť (Connected Safety): Upozorňuje na klzkú vozovku, nebezpečenstvá a nehody s predstihom.
- Asistent núdzového zastavenia (ESA): Ak vodič nereaguje, vozidlo bezpečne zastaví v jazdnom pruhu a automaticky kontaktuje tiesňovú linku prostredníctvom funkcie e-call.
- Rozšírené asistenčné funkcie: Automatická núdzová podpora riadenia teraz funguje aj po zotmení, a Park Pilot dokáže vozidlo zaparkovať aj priečne.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Z Košíc sa vytratia kamióny. Otvára sa nový diaľničný úsek, ktorý odľahčí dopravu v meste
- Autonómna cesta naprieč USA skončila fiaskom už po 100 kilometroch
- Test MG S5 EV: Kompaktné SUV spravilo obrovský pokrok, stále však vyžaduje kompromisy

Okrem toho Volvo EX90 MY26 prichádza tiež s elektrochromatickou panoramatickou strechou, ktorá umožňuje stlačením tlačidla upravovať priehľadnosť skla. Ide o ďalšie výrazné vylepšenie, pretože práve strešné okno bez zatemnenia sme kritizovali v teste tohtoročného modelu EX90.
Bezprecedentný Krok: Upgrade pre súčasných majiteľov
Volvo preukazuje záväzok voči zákazníkom, ktorých postihli softvérové chyby na pôvodnom modeli. Nebolo ich málo a nedávno sme na túto tému priniesli samostatný článok. Všetci majitelia vozidiel EX90 modelového roku 2025 získajú bezplatný upgrade výpočtového jadra (na nový NVIDIA Orin čip) počas plánovanej návštevy servisu. Tento krok je kľúčový pre to, aby Volvo opätovne získalo dôveru zákazníkov po počiatočných softvérových problémoch.
Doteraz sme sa skôr stretávali s aktualizáciami softvéru, ktoré odstraňovali chyby pôvodných modelov. Bolo tomu napríklad tak aj pri uvedení prelomového Volkswagenu ID.3. Aktualizácia hardvéru býva podstatne menej bežná, stretli sme sa s ňou napríklad na Teslách.