Čínsky trh je doslova prešpikovaný rôznymi automobilkami. Len nedávno sme informovali o tom, že ich je až 129, a to máme na mysli len tie domáce. V Číne však vyrábajú aj ostatné svetové automobilky, ktoré sú nám známe. Napríklad aj Volkswagen či Škoda. Globálni výrobcovia však na tamojšom trhu zažívajú mimoriadne ťažké časy, pretože presadiť sa je náročné.
Dopyt je nižší, ako sa očakávalo
Volkswagenu sa darí v predajoch najmä v Európe, no tie globálne stále zaostávajú. Z toho dôvodu bola výroba v čínskej továrni pozastavená. Portál Electrek teraz informoval o tom, že automobilka svoju továreň zatvára. Zároveň ďalší výrobcovia originálnych OEM dielov vyhlásili bankrot prostredníctvom svojho spoločného podniku.

Aj napriek tomu, že v rámci podielu na trhu sa Volkswagenu najviac darí v Európe, Čína je tiež mimoriadne významným trhom. Tu síce taký vysoký podiel na trhu nemá, no vzhľadom na obrovskú potenciálnu základňu kupujúcich, tu predáva viac ako 30 percent svojich vozidiel. A to rozhodne nie je málo. Továreň, ktorú plánuje zatvoriť, sa nachádza v meste Nanking (Nanjing / Nan-ťing) a stať sa tak má ešte ku koncu tohto roka.
Nenaplnená výrobná kapacita
Továreň bola otvorená už v roku 2008 ako spoločný podnik VW so SAIC a ide v poradí o štvrtú továreň koncernu v Číne. Jeho kapacita je viac ako 360 tisíc vozidiel ročne, no tu problém nie je. Ten je v klesajúcom záujme čínskych zákazníkov, čo znamená, že továreň nemôžem fungovať naplno.
Hovorca Volkswagenu podľa zdroja už potvrdil obe informácie. To znamená, že výroba už bola ukončená a neskôr bude továreň kompletne zatvorená. Táto konkrétna továreň sa špecializuje na výrobu spaľovacích modelov, pričom práve toto je hlavný dôvod, prečo musela skončiť takto.
Elektromobily budú prioritou
Podnik SAIC Volkswagen niektoré svoje továrne prestaval na výrobu elektromobilov, kde je momentálne vyšší potenciál rastu. Ten sa každým rokom zvyšuje, takže toto vnímame aj my ako logický krok. V Nankingu sa vyrábala napríklad Škoda Kamiq, okrem toho však aj vlajkový model Škoda Superb či Volkswagen Passat s karosériou sedan, ktorého výroba bude presunutá do neďalekej továrne v rovnakej čínskej provincii.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Redakčný test spotreby 40 elektromobilov – ktorý má najnižšiu spotrebu, či najdlhší dojazd?
- Prečo sa ľudia boja zobrať elektromobil na dovolenku? Štyria v aute a 1 500 km prinieslo jednoznačnú odpoveď
- Ford Bronco prichádza ako elektromobil s obrovskou batériou a skvelým dojazdom. Je tu ale jeden problém
V prvej polovici sa SAIC Volkswagen darilo mierne rásť, konkrétne predal o 2,3 percenta viac vozidiel ako v rovnakom období minulého roka. Na trh teraz prichádza nová generácia vozidiel, najmä tých elektrických, ako napríklad ID.4X Smart Edition, ID.3 Smart Edition a ID.3 GTX, ktoré sú určené pre čínsky trh a v Číne sa aj vyrábajú.
Značka zároveň uviedla, že aj napriek tomu, že trh sa presúva na elektromobily, stále bude vnímať spaľovacie motory ako dôležité. V rámci ekonomiky je to samozrejme logický krok, pretože spaľováky stále tvoria väčšinu tržieb. Toto sa však v budúcich rokoch takmer s istotou zmení. Otázkou zostáva, kedy sa tak stane.
SAIC Volkswagen plánuje do roku 2030 uviesť na trh viac ako 20 nových vozidiel, vrátane elektromobilov, EREV modelov a plug-in hybridov.