Systém na roztápanie snehu zabudovaný priamo v cestách, známy ako „shosetsu“ alebo „yuusetsu“, je zaujímavým riešením, ktoré sa využíva najmä v severných oblastiach Japonska. V zimných mesiacoch tam totiž môže napadnúť až niekoľko metrov snehu, čo komplikuje dopravu v mestách. Prelomový systém využíva potrubia pod povrchom ciest, cez ktoré prúdi teplá voda. Tá sa následne rozprašuje cez trysky zabudované v asfalte, čím efektívne roztápa napadaný sneh, informuje portál Japanesenostalgiccar.
Podľa miestnej legendy bol autorom tejto myšlienky Yosaburo Imai, zakladateľ tradičnej cukrárne Naniwaya Seika, známej vďaka svojim zákuskom. Imai pochádzal z mesta Nagaoka v prefektúre Niigata, kde bývajú obzvlášť tuhé zimy. Inšpiráciu dostal, keď si všimol, že tam, kde zo zeme vytekala teplá podzemná voda, sneh prirodzene mizol. Ako člen mestskej rady presvedčil mesto, aby v roku 1961 nainštalovalo prvý prototyp týchto postrekovačov.
Náklady aj iné potenciálne problémy
Prvý systém využíval geotermálnu energiu, teda teplo z podzemných horúcich prameňov, ktoré sú v Japonsku bežné vďaka sopečnej aktivite. Voda s teplotou okolo 13 až 14 °C sa čerpala na povrch a rozprašovala po ceste. Prvotný projekt sa osvedčil, najmä počas silnej snehovej búrky v roku 1963, čo podporilo jeho rozšírenie po meste. Imai si nechal systém patentovať, no práva následne bezplatne prenechal mestu Nagaoka, ktoré z nich benefituje dodnes.
Zaujímavosťou je, že kvôli vysokému obsahu železa v podzemnej vode sa cesty v Nagaoke postupne sfarbili dohneda, čo sa stalo jedinečným vizuálnym znakom mesta. Systém sa rýchlo rozšíril do ďalších oblastí severného Japonska, pričom trysky sa najčastejšie umiestňujú do stredového pásu vozovky. Cesty sú tvarované tak, aby voda mohla stekať k ich krajom, a podobná technológia sa používa dokonca aj na čistenie železničných tratí. V lete sa naopak trysky niekedy využívajú na ochladzovanie povrchu ciest.
Systém má však aj svoje nevýhody. V meste Aomori spôsoboval problémy obsah morskej vody v potrubiach, čo viedlo k rýchlemu korodovaniu vozidiel. Inde nadmerné čerpanie spodnej vody narušilo stabilitu pôdy. Tieto problémy sa postupne riešili výstavbou priehrad a zavedením počítačového riadenia vodných zdrojov. Náklady na údržbu systému nie sú zanedbateľné, no v konečnom dôsledku ide o funkčné riešenie, ktoré už viac ako 60 rokov znižuje potrebu posypovej soli a mechanických pluhov.




