Prezident USA Donald Trump začiatkom decembra oznámil nový plán, ktorý výrazne uvoľňuje federálne normy spotreby paliva a umožňuje automobilkám vyrábať menej úsporné vozidlá.
Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA) potvrdil, že plánuje zrušiť pravidlá spotreby paliva schválené minulý rok administratívou prezidenta Joea Bidena, ktoré sa vzťahovali na vozidlá modelových rokov 2022 až 2031.
Nižšie normy, vyššie emisie
Podľa nového návrhu by federálny cieľ spotreby paliva klesol do roku 2031 približne na 34,5 míle na galón (6,8 litrov na 100 km). To je výrazne menej než cieľ predchádzajúcej administratívy, ktorá plánovala dosiahnuť priemernú flotilovú spotrebu približne 50,4 míle na galón (4,7 litrov na 100 km) do rovnakého roku. Téme sa venoval portál TheVerge.
Podľa skorších odhadov NHTSA mali prísnejšie normy schválené v roku 2024 ušetriť Američanom celkovo 23 miliárd dolárov na nákladoch za palivo, čo predstavuje približne 600 dolárov na jedno osobné alebo ľahké úžitkové vozidlo počas jeho životnosti.
Zároveň sa očakávalo zníženie spotreby benzínu o 70 miliárd galónov do roku 2050 a zabránenie vzniku približne 710 miliónov ton oxidu uhličitého. To by v prepočte predstavovalo ekvivalent odstránenia viac než 165 miliónov klasických spaľovacích vozidiel z ciest na jeden rok.
Odborníci na čistú energiu však upozorňujú, že zníženie požiadaviek na spotrebu paliva povedie k vyšším výdavkom vodičov, vyššej spotrebe fosílnych palív a nárastu škodlivých emisií z výfukov.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Kia dráždi fanúšikov. Na obzore môže byť elektrický Stinger novej éry
- Malajzia ukázala prvý elektromobil. Perodua QV-E je pýchou domáceho priemyslu
- Opel vylepšil svoj najdôležitejší model. Premiéra už čoskoro
![]()
Dôsledky pre elektromobily a automobilky
Prísnejšie normy spotreby paliva by pravdepodobne prinútili automobilky predávať viac elektromobilov a nízkoemisných vozidiel. Minister dopravy Sean Duffy už v minulosti obvinil Bidenovu administratívu, že prostredníctvom noriem CAFE (Corporate Average Fuel Economy) neoprávnene núti výrobcov k predaju elektromobilov.
V júli republikáni zrušili finančné sankcie pre automobilky, ktoré nedodržiavajú normy CAFE, a zároveň ukončili federálne daňové úľavy na elektromobily v rámci rozsiahleho rozpočtového balíka.
Niektoré automobilky v minulosti zaplatili vysoké pokuty. General Motors zaplatil 128,2 milióna dolárov za modelové roky 2016 a 2017, zatiaľ čo koncern Stellantis zaplatil od roku 2016 viac než 590 miliónov dolárov.
„Práve sme vám uvoľnili ruky,“ povedal Trump zástupcom automobilového priemyslu s tým, že nové opatrenia im majú priniesť lepšie podmienky v nasledujúcich rokoch. Generálny riaditeľ Fordu Jim Farley rozhodnutie následne označil za „víťazstvo zdravého rozumu a dostupnosti“.
Čo bude nasledovať
Americké ministerstvo dopravy by malo návrh nových noriem zverejniť na verejné pripomienkovanie ešte pred ich finálnym schválením v budúcom roku. Výsledok tohto procesu bude mať zásadný vplyv na budúcnosť spotreby paliva, emisií a rýchlosť rozvoja elektromobility na americkom trhu.




