Tesla čelí ďalšiemu prípadu smrteľnej nehody, pri ktorej zohral úlohu jej systém Autopilot. Automobilka sa rozhodla urovnať spor ešte predtým, ako sa prípad dostal pred súd, čím sa vyhla ďalšiemu verejnému procesu. Ide o ďalší zo série žalôb, ktoré v posledných rokoch pribúdajú po viacerých nehodách spojených s pokročilými asistenčnými systémami Tesly. Informácie zverejnil portál Electrek.
Autopilot a Full Self-Driving pod paľbou kritiky
Hoci názvy „Autopilot“ a „Full Self-Driving (Supervised)“ môžu pôsobiť, že ide o plne autonómne systémy, v skutočnosti ide len o asistenčné technológie na úrovni 2 podľa SAE. To znamená, že vodič musí mať neustále ruky na volante a byť pripravený zasiahnuť. Tesla však dlhodobo čelí kritike, že tieto systémy prezentuje spôsobom, ktorý vedie k ich nesprávnemu používaniu a k prehnaným očakávaniam zo strany vodičov.

Práve tento argument sa stal rozhodujúcim v minuloročnom procese na Floride, kde porota prvýkrát uznala Teslu spoluzodpovednou za smrteľnú nehodu. Až tretina viny bola pripísaná samotnej automobilke. Porota sa nestotožnila s argumentom Tesly, že vodič je vždy plne zodpovedný. Naopak, právnici obetí poukázali na to, že Tesla nasadila systém bez dostatočných bezpečnostných obmedzení, ako je napríklad geofencing, a marketingovo ho komunikovala tak, že podporovala jeho nesprávne využívanie.
Miliónové odškodné a otvorené dvere ďalším žalobám
V spomínanom procese na Floride porota prisúdila pozostalým odškodné vo výške 243 miliónov dolárov. Tesla pôvodne odmietla mimosúdne vyrovnanie za 60 miliónov a teraz čelí nielen vyššej finančnej ujme, ale aj precedensu, ktorý povzbudil ďalších žalobcov. Po verdikte sa otvorili „stavidlá žalôb“ a desiatky ďalších prípadov čerpajú z nových informácií, ktoré zazneli pred súdom.

Medzi nimi bol aj proces Maldonado vs. Tesla, ktorý mal byť ďalším veľkým testom. Prípad sa týkal smrteľnej nehody, pri ktorej Tesla na Autopilote narazila do pickup trucku. Pri nehode zomrel pätnásťročný Jovani Maldonado, ktorý sedel v aute ako pasažier. Jeho otec ho viezol domov zo zápasu.
Podľa najnovších dokumentov sa Tesla dohodla s právnikmi rodiny Maldonado na urovnaní prípadu ešte predtým, ako sa dostal pred porotu na kalifornskom súde v Alamede. Podrobnosti dohody zostávajú dôverné, no fakt, že automobilka ustúpila, naznačuje, že sa nechce púšťať do ďalšieho mediálne sledovaného procesu, ktorý by mohol otvoriť ešte viac otázok o bezpečnosti jej technológií.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Nová éra automobilového priemyslu v Európe? E-car má byť elektromobilom, ktorý si môže dovoliť každý
- Scania má nový motor pre autobusy. Je úspornejší a príde aj plug-in hybridná verzia
- Koncern Volkswagen odhalil novú batériu aj elektromotor. Dostane ho aj cenovo dostupná Škoda a Cupra
Tesla sa tak ocitá v zložitej situácii. Na jednej strane musí pokračovať vo vývoji autonómnych systémov, ktoré sú dôležité pre jej budúcnosť. Na druhej strane však čelí rastúcemu tlaku verejnosti, regulačných orgánov aj súdov, ktoré spochybňujú bezpečnosť a spôsob, akým automobilka tieto systémy propaguje.
Urovnanie prípadu Maldonado nepochybne nezastaví ďalšie žaloby. Skôr naopak – môže naznačovať, že Tesla je ochotná platiť, aby sa vyhla negatívnej publicite. V konečnom dôsledku tak bude dôležité sledovať, či automobilka zmení stratégiu pri marketingu Autopilota a FSD a či pristúpi k prísnejším bezpečnostným opatreniam, alebo bude aj naďalej riskovať ďalšie súdne spory.