MojElektromobil

Vývoj batériových technológií sa v posledných rokoch zrýchlil a automobilky aj dodávatelia súperia o to, kto prinesie na trh prelomové riešenie s vyššou energetickou hustotou, nižšou hmotnosťou a lepšou cenou. Do popredia sa teraz dostáva japonský gigant Panasonic, dlhoročný partner Tesly, ktorý oznámil, že pracuje na novej generácii tzv. „anódovo-bezbatériových“ článkov. Ak sa technológia podarí doviesť do sériovej výroby, Tesla Model Y by mohla už o niekoľko rokov dostať výrazný bonus v dojazde – navýšenie až o takmer 145 kilometrov bez potreby väčšieho batériového balíka. Správu zverejnili stránky InsideEVs a Electrive.

Panasonic chystá veľkú zmenu

Tradičné lítium-iónové batérie využívajú grafitovú anódu, ktorá slúži ako úložisko pre ióny pri nabíjaní. Tento materiál je však výrobne náročný a navyše silne závislý od čínskych dodávateľských reťazcov. Panasonic sa rozhodol ísť inou cestou: grafit úplne odstrániť a nechať, aby sa počas prvého nabitia vytvorila tenká vrstva kovového lítiového anódu. Tento postup uvoľní priestor pre väčší podiel aktívnych katódových materiálov, ako sú nikel, mangán či kobalt, čím sa zvýši kapacita článkov bez zväčšenia ich fyzického objemu.

Spoločnosť tvrdí, že vďaka tejto inovácii dokáže dosiahnuť „svetovú špičku“ v hustote energie už do konca roka 2027. Výsledkom by mohli byť nielen batérie s vyšším dojazdom, ale aj menšie a ľahšie akumulátory s rovnakým dojazdom, ktoré by znížili výrobné náklady aj hmotnosť vozidla.

Tesla Model Y Performance 2026
Tesla Model Y Performance 2026 | Zdroj: Tesla

Tesla Model Y je dnes najpredávanejším elektromobilom na svete a v základnej zadokolke ponúka približne 357 míľ (575 km) dojazdu podľa amerického cyklu EPA. Panasonic však odhaduje, že s novými článkami by tento údaj mohol narásť o ďalších 90 míľ, teda na hranicu takmer 450 míľ (724 km). To by posunulo Model Y do kategórie, v ktorej sa dnes nachádzajú len prémiové elektromobily s obrovskými batériami, ako napríklad Lucid Gravity či elektrické pick-upy od General Motors. Tesla by tak dokázala ponúknuť porovnateľný dojazd pri menšom a lacnejšom akumulátore.

Takýto posun by bol významným úspechom v čase, keď sa konkurencia chystá na uvedenie novej generácie elektromobilov. Už v roku 2026 má na trh prísť Rivian R2, ktorý cieli priamo na zákazníkov Modelu Y, a nové verzie Chevroletu Bolt či Nissanu Leaf. Pre Teslu by dodatočných 145 kilometrov mohlo predstavovať rozhodujúcu konkurenčnú výhodu.

Ako je na tom konkurencia?

Panasonic nie je jediný, kto skúma túto technológiu. Startup QuantumScape v Kalifornii už roky vyvíja anódovo-bezbatériové články v spolupráci s koncernom Volkswagen. Americká spoločnosť Our Next Energy zas predstavila v roku 2022 veľkoformátovú prizmatičnú batériu s energetickou hustotou vyše 1 000 Wh/l, ktorú plánuje využiť vo svojej dvoj-chemickej architektúre od roku 2026.

Tesla Model Y Juniper
Tesla Model Y Juniper | Zdroj: Tesla

Panasonic má však výhodu v skúsenostiach a etablovanom partnerstve s Teslou. Už dnes vyrába lítium-iónové články vo viacerých závodoch a nový americký závod v Kansase je pripravený na produkciu pokročilých cylindrických článkov pre elektromobily.

Nemali by ste prehliadnuť:

Hoci znie prísľub dojazdu blízkeho 450 míľam lákavo, realita je zatiaľ len v laboratóriách. Anódovo-bezbatériové články sa musia ešte osvedčiť v praxi, a to nielen z pohľadu kapacity, ale aj bezpečnosti, životnosti a výrobných nákladov. Panasonic zatiaľ nezverejnil konkrétne čísla týkajúce sa ceny či očakávanej degradácie batérií. Isté však je, že ak sa japonskej firme podarí technológiu stabilizovať, môže to byť jeden z najväčších posunov v elektromobilite poslednej dekády.

Náš tip
Čínsky výrobca vysávačov ukázal, ako bude vyzerať jeho elektromobil. Nápadne sa podobá na Bugatti


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

23. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+