MojElektromobil

Najnovšie video od tvorcu Kylea Paula jasne ukazuje rozdiel vo fungovaní systému autonómneho riadenia Tesly medzi dvoma generáciami vozidiel. Na uzavretom okruhu otestoval rovno dve autá, a to starší Model Y s hardvérom HW3 a novší Cybertruck s HW4. Obe jazdy prebehli so zapnutým systémom Full Self-Driving (FSD), no výsledky boli diametrálne odlišné.

Model Y mal nainštalovanú verziu FSD 12.5.4.2, ktorá síce nie je úplne najnovšia (tou je 12.6), no v tomto teste by to nemalo hrať zásadnú rolu. Vozidlo však opakovane nedokázalo rozpoznať falošnú stenu, do ktorej skúšali, či narazí alebo zastane. Vodič musel vždy núdzovo zasiahnuť a zabrzdiť, aby nedošlo k nehode. Na rozdiel od iných testov, kde bola prekážka len ľahká maketa, tu bola podopretá nákladným autom. Nemohol ju tak zbúrať, pretože by to spôsobilo značné škody.

Naopak, nový Cybertruck vybavený najnovším HW4 a verziou FSD 13 si s testom poradil bez problémov. V každom pokuse rozoznal prekážku už z diaľky, zobrazil ju na displeji a bezpečne zastavil bez zásahu vodiča. Novší hardvér obsahuje pokročilejšie kamery a umožňuje spracovávať obraz vo vyššom rozlíšení, čo sa v tomto prípade jasne prejavilo.

Hoci ide len o simulovanú situáciu, test otvára otázku, či sa majitelia starších Tesiel môžu spoliehať na FSD v kritických momentoch. Zároveň ukazuje, že Tesla spravila výrazný technologický pokrok, no zatiaľ ho naplno využijú len najnovšie vozidlá. Očakávaný upgrade FSD 13 pre HW3 zatiaľ nemá konkrétny termín, no majitelia vozidiel ho po sledovaní testov určite očakávajú s otvorenou náručou.

Prvýkrát na problém upozornil Mark Rober

Tesla sa opäť ocitla na mŕtvom bode, pokiaľ ide o vývoj plne autonómnych elektrických vozidiel. Tentokrát to potvrdil aj test, ktorý ukázal, ako ľahko môže kamera využívaná v systéme Autopilot „prekvapiť“ a spôsobiť nehodu. YouTuber Mark Rober, bývalý inžinier NASA, vytvoril experiment, v ktorom namaľoval stenu tak, aby bezproblémovo splynula s okolím a vyzeralo to, že cesta ďalej pokračuje. A Tesla jednoducho do tejto „cesty“ vrazila, čo odhalilo slabiny jej technológie.

Tesla, ktorej šéfuje Elon Musk, sa spolieha výhradne na kamery a umelú inteligenciu pre svoje systémy Autopilot a Full Self-Driving (FSD). Oproti tomu iní výrobcovia ako Volvo, BMW či Mercedes používajú aj ďalšie senzory, ako LiDAR alebo radar. Rober sa rozhodol otestovať Teslu v situácii, ktorá mala podobu klasického karikatúrneho vtipu. Postavil stenu a natrel ju tak, že vyzerala ako súčasť cesty, hoci v skutočnosti sa tu už cesta končila.

FSD vs LiDAR

V teste boli zapojené dve vozidlá, a to staršia Tesla Model Y a Lexus SUV vybavený špičkovou LiDAR technológiou. Na začiatku oba vozy reagovali dobre na simulovanú prekážku v podobe dieťaťa na ceste. Avšak, keď sa pridali faktory ako dym a neskôr aj simulovaný dážď, situácia sa zmenila. Tesla mala problém rozoznať dieťa od okolia a v oboch prípadoch nezastavila.

A tu už prichádza moment, ktorý možno niekoho prekvapil Tesla narazila do namaľovanej steny. Lexus s LiDAR technológiou prešiel bez problémov, keďže jeho senzor zistil prekážku a včas zastavil. Tesla, ktorá sa spolieha iba na kamery, nedokázala rozoznať nástrahu a pokračovala plnou rýchlosťou.

Ide tak o zobrazenie slabín systému spoločnosti, na ktorom si stavia svoju reputáciu. Podľa vyjadrení v minulosti, už dávno mal fungovať bezproblémovo a mal ho mať v aute každý majiteľ Tesly. Avšak, možno to je celé úplne inak. Niektorí diváci si totiž vo videu všimli viacero nezrovnalostí, ktoré odhalí len pozorné oko. Napríklad používateľ @chrisfirsttt na sieti X napísal, že podľa neho pred zrážkou FSD ani nebol zapnutý, čo podľa neho ukazuje aj displej vodiča.

Ďalšou nezrovnalosťou je video, ktoré Rober pridal na sociálnu sieť už po publikovaní originálneho videa na Youtube. Práve na ňom je v rovnakom momente zrážky na displeji namiesto 42 mph rýchlosť 40 mph, čo znamená, že tento pokus museli robiť na viackrát. Do kariet mu nehrá ani to, že samotný výrobca konkurenčných LiDAR systémov mal na svojej stránke vo vyskakujúcom okne promovať svoju technológiu s odkazom na Roberove video, no neskôr po odhalení nezrovnalostí toto zo svojej stránky stiahol.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Metav3rse is for the Culture (@metav3rse)

Uvidíme, ako sa situácia vyvinie v blízkej budúcnosti. Niektorí diváci tvrdia, že by Mark Rober neriskoval kvôli negatívnej kritike značky svoju povesť, iní zas hovoria že to je len pokus Tesly pomocou platených ľudí získať späť relevantnosť a snažia sa zakryť zlý výsledok ich systému v teste.

Náš tip
Trump varuje: Útoky na Teslu budú označené za domáci terorizmus
25. marca 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+