Príbeh elektrifikácie dopravy v Nepále patrí k najprekvapivejším a zároveň najinšpiratívnejším príkladom, ako môže aj rozvojová krajina rýchlo prejsť na celkom udržateľnú mobilitu. Kým svet sleduje vývoj v Číne, USA či Európe, Nepál potichu dosiahol to, že tri štvrtiny nových osobných áut predaných za posledný rok boli elektrické. To je takmer štvornásobok svetového priemeru a môžeme sa tak od nich učiť, informuje Electrek.
Základom tohto úspechu je energia z hôr. Nepál získava väčšinu elektriny z vodných elektrární poháňaných himalájskymi riekami. Kríza s dodávkami palív z Indie v roku 2015 krajinu prinútila zmeniť smer a zamerať sa na domácu, obnoviteľnú energiu. Dnes má dostatok elektriny, ktorá je dokonca aj výrazne lacnejšia ako dovoz benzínu či nafty.

Kľúčovú rolu zohrali aj šikovné daňové úpravy. Zatiaľ čo spaľovacie vozidlá čelili clám až do výšky 180 %, na elektromobily štát uplatnil zvýhodnenú sadzbu okolo 40 %. Výsledkom je, že napríklad elektrické SUV od Hyundai je lacnejšie ako jeho benzínový variant. To motivovalo predajcov, aby sa zamerali na čínske značky ako BYD, ktoré ponúkajú cenovo dostupné a dobre vybavené modely.
V Nepále je politika jednoznačná
Záujem o elektromobily sa premieta aj do každodenného života. Vodiči minibusov si vďaka nízkym nákladom na prevádzku dokážu splatiť auto za pár rokov. Štát pritom buduje infraštruktúru, pribúdajú verejné aj súkromné nabíjačky, a to posilňuje dôveru spotrebiteľov. Nabíjanie stojí približne pätnástinu ceny tankovania, čo je v miestnych podmienkach rozhodujúce a domáci tak majú jednoduchý výber.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Faraday Future šokuje LA. Luxusné MPV odhalené na streche chce konkurovať Cadillacu
- Tento elektromobil stojí menej, ako priemerná rodinná dovolenka. Ponúkne aj prekvapivo dobrý dojazd
- Predajmi dorovnali Teslu, teraz otvárajú prvý showroom na Slovensku. Jazdili sme s prvými elektromobilmi BYD na SK
Výzvy však pretrvávajú. Politická nestabilita môže spomaliť tempo zmien, clá na elektromobily opäť mierne stúpajú a chýbajú pravidlá pre recykláciu batérií či bezpečnostné normy. Navyše verejná doprava a dvojkolesové vozidlá zatiaľ väčšinou zostávajú na fosílnych palivách. Budúcnosť teda závisí aj od toho, či vláda udrží podporu a rozšíri programy aj na tieto segmenty. Budeme to náležite sledovať.