Švajčiarska Rada štátov podporila návrh Národnej rady, ktorý zaväzuje vládu pripraviť legislatívu zabezpečujúcu prístup k nabíjacím staniciam pre obyvateľov nájomných bytov. Ide o dôležitý krok smerom k rozšíreniu infraštruktúry pre elektromobilitu v obytných zónach. Cieľom je umožniť jednoduchú inštaláciu „pomalých“ (AC) nabíjacích staníc v bytových domoch. Informácie poskytol portál electrive.
Podpora elektromobility dostáva vo Švajčiarsku legislatívny základ
Podnet predložil národný poslanec Jürg Grossen, ktorý zdôraznil, že bez dostupných možností domáceho nabíjania by prechod na ekologickejšiu dopravu nebol možný. Poslankyňa Flavia Wasserfallen zdôraznila, že prechod na elektromobily nebude fungovať, ak ľudia nebudú mať kde nabíjať svoje vozidlá. Thierry Burkart prirovnal situáciu k minulosti, keď sa spaľovacie motory rozšírili len vďaka hustej sieti čerpacích staníc. Návrh však neprešiel bez odporu. Kritici totiž upozorňovali pred zásahmi do vlastníckych práv a individuálnej slobody. Podľa nich by mal trh sám určiť, kde a ako plánuje budovať infraštruktúru nabíjacích staníc.

Napriek tomu návrh získal väčšinovú podporu, čo znamená, že švajčiarska vláda musí pripraviť zákonný návrh alebo vyhlášku, ktorá zmeny implementuje. Téma nabíjacích staníc v súkromných obytných budovách sa v krajine rieši už dlhšie. Organizácia Swiss eMobility už viac ako desaťročie bojuje za takzvané „právo na nabíjanie.“ Jej riaditeľ Krispin Romang zdôraznil, že v žiadnej inej európskej krajine nežije tak veľa ľudí v nájme alebo v spoločnom vlastníctve bytov ako práve vo Švajčiarsku. Podľa neho je jedným z dôvodov pomalého rozvoja elektromobility práve to, že mnohí obyvatelia bytových domov nemajú prístup k nabíjacím staniciam.
Mohlo by vás zaujímať:
- Čínski výrobcovia stavajú továrne v Európe, Geely na to ide úplne inak
- Ako sa vyhnúť drahému zahraničnému roamingu cestou na dovolenku? U susedov nabíjate za ich domácu cenu
- Tesla Model S a Model X dostali nečakaný facelift. Čo všetko prináša?
Romang zároveň považuje prijatý návrh za prelomový moment. Ocenil, že sa konečne podarilo vytvoriť jasné pravidlá, ktoré chránia práva nájomníkov, majiteľov bytov aj správcov nehnuteľností. Už v marci zdôraznil, že neprítomnosť legislatívneho riešenia diskriminuje nájomcov aj napriek tomu, že až 77 % Švajčiarov býva v nájomných bytoch. Parlament už v minulosti odmietol návrh na pridelenie 30 miliónov frankov ročne z fondov zákona o CO₂ na rozvoj nabíjacej infraštruktúry. Aktuálne schválený návrh by mohol priniesť nový impulz pre politických aj súkromných aktérov.

Z prijatej legislatívnej iniciatívy je zrejmé, že Švajčiarsko si uvedomuje potrebu odstránenia prekážok, ktoré brzdia rozvoj udržateľnej mobility, a nebojí sa riešiť ani zložité otázky, akými sú vlastnícke práva či podmienky v nájomnom bývaní. V nadchádzajúcich mesiacoch bude vláda pripravovať konkrétny legislatívny text a organizácia Swiss eMobility vyjadrila záujem o spoluprácu na jeho tvorbe. Zatiaľ však nie je jasné, ktoré vládne oddelenie celý proces zastreší. Na definitívne schválenie zákona si budú musieť občania Švajčiarska ešte počkať.