Podľa najnovších údajov združenia výrobcov ACEA má Švajčiarsko aktuálne najvyšší podiel registrácií elektrických nákladných áut v Európe. Od začiatku roka tvoria elektromobily 19 % všetkých nových truckov. To v ľudskej reči znamená, že približne každý piaty novo prihlásený nákladiak jazdí výhradne na elektrinu.
Rozvoj segmentu batériovýfch nákladných vozidiel sa v ostatných rokoch začal prudko zrýchľovať. V 2024 sa zaregistrovalo viac než 1 500 nových bezemisných ťažkých vozidiel, zatiaľ čo v roku 2020 ich bolo menej než 100. Za rastom má okrem iného stáť širšia dostupnosť modelov, klesajúce TCO a posilňujúce sa podporné schémy, vrátane cielenej pomoci na budovanie infraštruktúry.
Podpora pre menších hráčov
K rýchlej adopcii pomáha aj oslobodenie elektrických nákladných áut od mýta, čo je pri tamojších vysokých sadzbách výrazná úspora pre logistické firmy. Bariérou však zostávajú vysoké vstupné investície do vozidiel a infraštruktúry. Preto vláda plánuje cieľene podporiť menšie podniky, aby im s týmito nákladmi pomohla a trh sa neuzatváral len pre najväčších hráčov. Na tému upozornil portál Electrive.
Vláda poverila Švajčiarsku asociáciu cestnej dopravy ASTAG (Association Suisse des Transports routiers), aby zaviedla nový dotačný program. Jeho cieľom je motivovať dopravcov k budovaniu nabíjania priamo v areáloch firiem, kde majú vozidlá svoje prirodzené zázemie.
V období 2026 až 2030 bude na podporu vyčlenených 20 miliónov švajčiarskych frankov (približne 21,5 milióna eur). O príspevok sa budú môcť uchádzať malé a stredné podniky s menej ako 250 zamestnancami, pričom podávanie žiadostí sa začne 1. januára 2026. Jednotlivé firmy môžu získať až 40 % uznateľných nákladov na projektovanie, pripojenie do distribučnej siete, kabeláž aj nabíjacie zariadenia.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Retro elektromobil Renault Twingo E-Tech s cenou pod 20 000 € predčasne odhalený. Máme sa na čo tešiť?
- Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v domácom nabíjaní elektrických vozidiel
- Kolobežkári už spravodlivosti neuniknú. Policajti majú nové zariadenie na meranie rýchlosti
![]()
Program má ušetriť 40-tisíc ton CO2 ročne
Cieľom programu je podporiť rovné podmienky v odvetví, aby bola elektrifikácia flotíl dostupná pre všetkých a financovanie prispelo k rýchlej, no pre sektor zvládnuteľnej dekarbonizácie cestnej dopravy.
Aktuálne sa očakáva, že do programu by sa mohlo prihlásiť okolo 150 žiadateľov na vybudovanie nabíjacích staníc, ktoré by celkovo dokázali obslúžili zhruba 600 elektrických nákladných vozidiel. Ak by sa toto očakávanie naplnilo, predstavovať by to malo ročné zníženie emisií na úrovni 40 000 ton ekvivalentu CO2.
Priebežné sledovanie plnenia dotačného programu ukáže, nakoľko účinne schéma urýchľuje prechod na batériové nákladné vozidlá, akým tempom sa rozvíja infraštruktúra a aký je celkový vplyv na emisie z nákladnej dopravy. Švajčiarska skúsenosť môže prípadne poskytnúť poznatky aj pre ďalšie európske krajiny, ktoré by mohli zaviesť podobné dotačné schémy.




