MojElektromobil

Situácia okolo čínskej značky Zeekr, ktorá patrí pod automobilový koncern Geely, vyvolala v krajine (aj v celom svete) diskusiu o férovosti predaja elektromobilov. Podľa zistení denníka China Securities Journal mala značka predávať vozidlá, ktoré boli už raz registrované alebo poistené, ako úplne nové kusy. Týkalo sa to niekoľkých čínskych miest, vrátane Guiyangu, Čchung-čchingu a Kantonu, informuje CarNewsChina.

Niektorí zákazníci upozornili na nezrovnalosti v dokumentoch a spôsoboch úhrady, čo podnietilo podozrenia z možného obchádzania pravidiel o transparentnosti a cene. V odpovedi z 19. júla spoločnosť akékoľvek pochybenie odmietla. Tvrdí, že išlo výlučne o výstavné kusy z predajných hál, ktoré síce mali minimálny počet najazdených kilometrov a povinné poistenie, ale nikdy neboli zaregistrované ani fakturované konkrétnym zákazníkom.

Nemali by ste prehliadnuť:

Zo stanoviska vyplýva, že vozidlá síce boli fyzicky vystavené a poistené počas tohto obdobia, no podľa čínskej legislatívy sa stále považujú za nové. Zeekr tvrdí, že ich predával s plnou informovanosťou zákazníka a so všetkými právami prvej kúpy, vrátane záruky a výhod ako pri bežne novom aute.

Zeekr v tom nie je sám

Problém spočíva v tom, že automobilky, ako Zeekr a Neta, údajne vykazovali vozidlá ako predané už pred tým, ako sa reálne dostali k zákazníkovi, a to prostredníctvom predčasného poistenia a registrácií cez prepojené firmy. Zvlášť nápadné boli čísla z decembra 2024, kedy Zeekr podľa údajov o registráciách poistiek vykázal v Xiamene až 2 737 predaných áut. To je štrnásťnásobok bežného mesačného priemeru.

Reálne však podľa údajov miestneho dopravného úradu bolo v tom istom mesiaci vydaných iba 271 evidenčných čísel, teda iba toľko vozidiel bolo skutočne uvedených do prevádzky. Analytici aj investori sledujú dva typy predajných údajov: veľkoobchodné čísla, ktoré vykazujú výrobcovia, a maloobchodné, založené na registráciách povinného poistenia. Práve manipulácia s druhým údajom umožnila firmám umelo nafúknuť predaje.

Zeekr CX1e
Zeekr CX1e | Zdroj: cnevpost

V niektorých prípadoch išlo o tisíce áut, ktoré boli technicky poistené a vykázané ako predané, no reálne ešte stále čakali v sklade. Pre značky ako Neta, ktoré sa už ocitli v bankrote, sú podobné praktiky prejavom snahy získať štátne dotácie alebo splniť vnútro-firemné ciele predaja. Pre celý trh to ale znamená stratu dôvery, tlak na predajcov a potenciálne sprísnenie regulačných opatrení. Pre kupujúcich to môže predstavovať riziko skrytých informácií a zníženú hodnotu vozidla.

Zeekr deklaroval, že podporuje spravodlivý trh a bude aktívne spolupracovať na udržiavaní transparentnosti v predaji nových elektromobilov. Spoločnosť tiež ocenila spätnú väzbu od verejnosti a vyjadrila odhodlanie zlepšiť komunikáciu aj popredajné služby.

Náš tip
Test Renault 4 E-Tech Iconic: Lepší a väčší brat 5-ky?
21. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+