MojElektromobil

Dnešné autá, najmä elektromobily, vedia byť poriadne výkonné. Stačí „naštartovať,“ zašľapnúť akcelerátor a instantný krútiaci moment spoločne s poriadnym výkonom elektromotora vedia vyčariť úsmev na nejednej tvári. Navyše, elektromobil nie je potrebné po naštartovaní zahrievať, naozaj stačí len stlačiť a čísla na budíkoch pribúdajú neuveriteľným tempom.

Poriadna akcelerácia môže byť problémom pre menej skúsených vodičov

Tu však prichádza aj otázka bezpečnosti. Udržať takýto výkon nemusí byť vôbec jednoduché, a to najmä pre začínajúcich šoférov. Stačí naozaj stlačiť pedál akcelerátora trochu viac a môže sa stať nešťastie. Na toto chcú reagovať čínske úrady, ktoré pripravujú novú reguláciu. Tá by mohla zmeniť spôsob, akým vodiči využívajú výkon svojich vozidiel. Na tému upozornil portál cnevpost.

Xiaomi SU7 Ultra
Xiaomi SU7 Ultra | Zdroj: Xiaomi

Ministerstvo verejnej bezpečnosti  zverejnilo návrh novej normy, ktorá stanovuje, že osobné autá budú musieť pri štarte automaticky prechádzať do režimu obmedzeného výkonu. Akcelerácia z 0 na 100 km/h by v predvolenom nastavení nemala trvať menej ako 5 sekúnd.

Nemali by ste prehliadnuť:

Cieľom návrhu je znížiť počet nehôd spôsobených neúmyselným zrýchlením či stratením kontroly nad vozidlom. Toto je problém, ktorý sa v Číne stáva čoraz bežnejším. Výkonné elektromobily sú schopné dosiahnuť stovku už za menej ako tri sekundy, čo je pre menej skúsených vodičov náročné na zvládnutie. Nový predpis má prinútiť vodičov k vedomému aktivovaniu režimov výkonu a zvýšiť ich pripravenosť na dynamické zrýchlenie.

Množstvo výrobcov už ponúka ultra-výkonné modely

Sprievodná správa k návrhu uvádza, že mnohé incidenty s elektromobilmi a plug-in hybridmi vznikli práve v momente prvého rozjazdu, keď vodič nebol dostatočne pripravený na prudký nástup výkonu. Rýchly rozvoj čínskeho trhu s elektromobilmi priniesol množstvo modelov s extrémnym výkonom, niektoré domáce značky ponúkajú modely, ktoré sú schopné zrýchliť na stovku už aj pod dve sekundy. S tým však rastie aj riziko nehôd a virálne zdieľané videá nekontrolovanej akcelerácie vzbudzujú verejnú pozornosť a aj tlak na úrady.

Piech GT 2.0
Zdroj: Piech.com

Verejná konzultácia k novému nariadeniu je otvorená do 10. januára 2026. Ak návrh prejde, obmedzenie sa stane povinnou súčasťou národných technických noriem.

Náš tip
Solid-state batérie nemusia byť spásou elektromobility. Objavil sa problém, ktorý významne zamieša kartami
18. novembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+