Prinášame sériu rozhovorov so skúsenými majiteľmi elektromobilov, ktorí sa podelia o svoje reálne zážitky z každodenného používania elektrických áut. Chceme tak priniesť pohľad z prvej ruky. Bez marketingových fráz, zato s praktickými poznatkami o tom, čo elektromobilita v skutočnosti prináša.
Zistíte, ako sa elektromobil správa v rôznych situáciách, na čo sa pripraviť, aké výhody a nevýhody majitelia vnímajú, no dostanete aj tipy, čo si všímať pri výbere auta a čomu sa radšej vyhnúť. Veríme, že tieto skúsenosti pomôžu každému, kto o elektromobile uvažuje, rozhodnúť sa informovane a s realistickým očakávaním.
Viktor vymenil klasický model za Teslu
Elektromobily ho fascinovali už na vysokej škole, prvý si kúpil spontánne. Nabíja hlavne doma z fotovoltiky, verejne najčastejšie na Tesla Superchargeroch. Ročne najazdí 50 000 km s nákladmi na energiu okolo 400 – 500 €. Riešil už nejaké opravy? Čo by odporučil záujemcom o kúpu elektromobilu?
Svoje skúsenosti, tipy a postrehy majitelia elektromobilov zdieľajú aj v rámci našej komunity Nearcharger.sk. Jej cieľom je budovať aktívnu komunitu, ktorá sa podieľa na rozvoji elektromobility na Slovensku. Najnovšie svojim členom ponúka aj testovacie jazdy na elektromobiloch. Na stránke nájdete prehľadnú možnosť, ako si vybrať elektromobil, ktorý Vás zaujíma, a jednoducho si zarezervovať testovaciu jazdu. Registrácia aj samotná služba sú bezplatné.
Prečo ste sa rozhodli pre elektromobil? Čím si vás získal model, ktorým práve jazdíte?
Pre elektromobil som sa rozhodol ešte na vysokej škole. Fascinovala ma technológia a jednoduchosť celého systému, jednoducho nakoľko som bol elektrotechnik, tak som tomu rozumel a viac som k tomu inklinoval. V tom čase som si aj povedal, že ak raz príde možnosť na kúpu elektromobilu, tak idem okamžite do toho.
Nakoniec som si svoj prvý elektromobil kúpil úplne spontánne. Môj ocino si išiel vyberať nové auto (ja som nemal v pláne kupovať auto), a chcel plug-in hybrida. Prišili sme do predajne Peugeotu, kde mali vedľa seba 2 vystavené kusy. Bielu hybridnú 3008 a modrú plne elektrickú e-2008. Okamžite sa nám obom zapáčili, a ešte v ten deň sme ich aj kúpili.

Aktuálne však jazdím na Tesle Model 3 ročník 2021, ktorú som vymenil s Peugeotom, pretože ma Tesla vždy zaujímala. Aj túto Teslu som kúpil spontánne, išiel som náhodou okolo autobazáru, ani som nemal v pláne sa tam zastaviť, ale zastavil som sa. Moja Tesla tam bola vystavená, odskúšal som, dohodli sme sa na cene výkupu Peugeotu a cene Tesly, a v priebehu dňa som aj odchádzal s novým autom. Toto auto ma zaujalo najmä svojou jednoduchosťou a minimalizmom, a najmä možnosťou nenosiť kľúčik od auta, čo ozaj nemám rád. A čo je najhlavnejšie – spotrebou.
Ako riešite nabíjanie? V prípade, že využívate verejné nabíjacie stanice, máte zaplatený nejaký mesačný program?
Nabíjanie riešim zo 75 % doma z fotovoltiky, nakoľko nemám fixnú pracovnú dobu, tak sa snažím využívať najmä nabíjanie cez deň. Čo sa týka zvyšných 25 %, tak využívam verejné nabíjanie, najmä na Tesla Supercharger, kvôli jednoduchosti a cene, a na druhom mieste e-join, takisto kvôli cene. Greenway využívam na cesty do zahraničia, aj to len výnimočne. A po zlých skúsenostiach so ZSE Drive, od nich žiadnu službu nevyužívam a ani neplánujem.

V letných mesiacoch (období dovoleniek), si zvyknem zaplatiť mesačný program od Greenway (v lete zvyknú mať akcie), inak nevyužívam žiadny mesačný program.
Ste spokojný so súčasným stavom nabíjacej infraštruktúry? Kde vidíte najväčšie rezervy?
So stavom nabíjacej infraštruktúry som osobne spokojný, samozrejme máme hluché miesta, no nič čo by mne osobne spôsobilo niekedy problém. Čo sa týka úseku D1 (BA-TN), tak ten je naozaj dosť slabý na nabíjačky. Najväčšie medzery však vidím že mnoho staníc má len po 2 konektory, chýbajú nám huby. A potom obsadené nabíjačky buď spaľovákmi, ale aj elektromobilistami, ktorí nenabíjajú, len jednoducho využívajú dané parkovacie miesto. Toto je žiaľ dosť veľký problém, ktorý len naberá v posledných rokoch na obrátkach.
Máte nejakú zaujímavú príhodu zo svojich jázd?
Medzi moje najzaujímavejšie príhody z elektromobility patrí výlet do Talianska, kde sme nakupovali talianske potraviny, nakoľko milujeme ich kuchyňu. Ostávali nám ešte 2 dni do odchodu domov, a cez deň bolo vonku bolo cez 30 stupňov Celzia. Kufor sme mali plný nákupu, ale aj chladených potravín. A nakoľko to bolo treba udržať v chlade, tak sme auto využívali ako chladníčku. Cena AC nabíjania bola tak nízka že sa nám oplatilo nechať auto 2 dni zapojené a nechať neustále zapnutú klimatizáciu.

Aké trasy s autom jazdíte najčastejšie, a akú máte spotrebu?
Moje najčastejšie trasy sú 70 % diaľnice a 30 % mesto. Dochádzam po diaľnici do Bratislavy a cez deň jazdím hlavne v meste. V kombinovanej spotrebe v zime mám na Tesle Model 3 hodnotu 16 kWh / 100 km a v lete je to 12 kWh / 100 km, pri maximálnych povolených rýchlostiach.
Akú najdlhšiu trasu ste absolvovali? Chodíte s elektromobilom aj na dovolenky do zahraničia?
Najdlhšiu trasu som absolvoval v lete 2023 s Peugeotom e-2008 za 6 dní 3000 km. To sme mali rodinnú dovolenku, spravili sme si roadtrip. Vyrážali sme z Bratislavy smer Bibione, Benátky, Rimini, Florencia, Pisa, Como, Passo di Stelvio a naspäť BA. Toto celé sme absolvovali so spotrebou 18 kWh, a celkovo som za cestu zaplatil 138€ + mesačný paušál 14,99€ v tej dobe od Greenway. Na celej trase sa nevyskytol ani jeden jediný problém s dostupnosťou nabíjacích staníc.

S elektromobilom chodíme pravidelne aj na dovolenky, doma máme len elektromobil. Odkedy sme kúpili prvý elektromobil, tak sme predali aj druhé auto v rodine, čo bol benziňák. Tá jednoduchosť a bezstarostnosť o to auto je úžasná.
Aké sú vaše ročné/mesačné náklady na prevádzku vozidla?
Celkovo za rok nabijem okolo 6000-7000 kWh aj s domácim a verejným nabíjaním spolu. Toto celé ma ročne stojí (aj s ohľadom na fotovoltiku) cca 400-500 €. Ročný nájazd mám cca 50 000 km.

Mesačné náklady sa hýbu cca na úrovni 46 € (podľa Tesla aplikácie) – aj toto je podľa aktuálnej výroby fotovoltiky, podľa toho či nabíjam doma alebo vonku.
Aké máte skúsenosti so servisom? Museli ste už riešiť nejaké opravy? Ako to prebiehalo a koľko vás to stálo?
So servisom ešte skúsenosť nemám, za celú dobu čo som vlastnil oba elektromobily (Peugeot e-2008 a Tesla Model 3), som servis nemusel vôbec navštíviť.
Ktorý elektromobil vás doteraz najviac zaujal a prečo?
Najviac ma zaujal elektromobil Tesla Model Y, najmä kvôli priestoru a jednoduchosti a tiež cene, celkovo minimalizmus tohto auta je očarujúci. A z iného segmentu elektromobilov, ktorý ma zaujal, je Citroen e-C3. Malý jednoduchý elektromobil, ktorý je aj celkom pekný, príjemne sa jazdí, a je za veľmi ľudský peniaz.

Čo by ste poradili/odporučili človeku, ktorý seriózne uvažuje nad kúpou elektromobilu?
Ak niekto uvažuje reálne nad kúpou elektromobilu, nech si ho najskôr požičia, vyskúša aspoň na pár dní, zváži možnosti nabíjania. Určite je to pohodlné jazdenie, ale netreba robiť kompromisy, a treba si vybrať taký model, ktorý človeku naozaj vyhovuje. Na výber je toho na trhu veľmi veľa, a určite by som sa nebál elektromobility len kvôli možnostiam nabíjania, a preto sa rozhliadol po viacerých modeloch ktoré by som aj vyskúšal. A hlavne elektromobilita nie je len o Tesle ako majú mnohí predstavu, na slovenskom trhu máme množstvo výborných elektrických áut v ponuke.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom