Automobily BMW dostávajú ako prvé v Nemecku povolenie pre moderné asistenčné systémy podľa novej regulácie. Regulácia DCAS bola prijatá v roku 2023 pod záštitou Hospodárskej komisie OSN pre Európu (UNECE) a poskytuje právny rámec pre asistenčné systémy vodiča na úrovni 2. Ide o systémy, ktoré vodičovi pomáhajú riadiť pozdĺžne aj priečne pohyby vozidla, no nepreberajú úplnú kontrolu nad jazdou, takže vodič ostáva plne zodpovedný. Správu prináša portál electrive.
Aby bola pre automobilky situácia jednoduchšia, stačí, ak je daný systém schválený regulačným orgánom v jednej z krajín, ktoré sú súčasťou dohody. Následne ho môžu inštalovať do áut predávaných vo všetkých 60 členských krajinách, vrátane EÚ, Spojeného kráľovstva, Japonska, Kórey, Austrálie či Izraela. USA, Kanada a Čína do tejto regulácie zatiaľ nepatria.

BMW túto normu využíva v úplne novom modeli iX3, kde ponúka voliteľný balík „Motorway & City Assistant“ za poplatok 1 450 eur. Vďaka nemu môže vodič pri rýchlostiach do 130 km/h úplne pustiť volant, ak ostane pozorný. Auto udržiava jazdu v pruhu a v prípade potreby dokáže automaticky zmeniť pruh po jednoduchom potvrdení pohľadom vodiča.
Prví v Európe
To už znie celkom autonómne. Nová generácia Motorway Assistantu navyše zvládne s aktívnou navigáciou BMW Máp sama navrhnúť pripojenie či zjazd z diaľnice a zostať aktívna až do úplného opustenia nájazdu.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v domácom nabíjaní elektrických vozidiel
- Elektromobil začal horieť v noci na semafore. Akcie automobilky okamžite klesli
- Batérie elektromobilov ktorej značky vydržia najdlhšie a majú najnižšiu degradáciu?
![]()
Funkcia City Assistant, ktorá je zatiaľ dostupná len v Nemecku, umožní vozidlu zastaviť na červenú a automaticky pokračovať po rozsvietení zelenej. Do budúcnosti BMW plánuje rozšíriť funkcie aj o zvládanie zložitejších scenárov v mestskom prostredí, a to prostredníctvom aktualizácií softvéru na diaľku. Asistenti sú po kúpe dostupní dva roky, následne možno službu predĺžiť o ďalšie dva roky úplne zadarmo.

Používanie Motorway Assist je aktuálne obmedzené na deväť európskych krajín vrátane Nemecka, Rakúska, Talianska, Francúzska, Belgicka, Holandska, Luxemburska, Švajčiarska a Lichtenštajnska. Hoci DCAS umožňuje technológiu inštalovať v celej EÚ, skutočné používanie týchto systémov závisí od národných povolení. Európska regulácia, ktorá by túto oblasť jednotne upravila, zatiaľ chýba.




