Ľudia pomaly ale isto prechádzajú na elektromobily. Existujú krajiny, kde sa elektromobily predávajú lepšie, inde horšie. Slovensko je v tomto smere bohužiaľ prakticky na absolútnom chvoste a z vyspelých západných krajín si môžeme brať maximálne príklad. Najnovšie dáta ukazujú, že odpor voči elektromobilite je stále silný, a to najmä medzi ľuďmi, ktorí nemali možnosť takéto auto vyskúšať.
Elektromobily preferujú skôr mladší
Ukázala sa ale aj ďalšia zaujímavá vec. Prieskum Boston Consulting Group ukázal, že odpor voči batériovým elektromobilom je siný najmä medzi staršími a bohatšími vodičmi. zatiaľ čo mladí sú prechodu na elektromobilitu výrazne otvorenejší. Problémom ale je, že práve oni na nové autá najčastejšie nemajú. Na tému upozornil portál Insideevs.
Pravdou je, že boom elektromobility máme pravdepodobne za sebou a predaje sa ustálili, pričom nijako výrazne nerastú. Teda až s výnimkou Číny, kde elektromobilita rastie výrazným tempom. Európske krajiny a USA pomaly rušia dotácie a podporu elektromobility.
Podľa novej globálnej štúdie je v USA 28 percent majiteľov áut so spaľovacím motorom alebo hybridom, ktorí tvrdia, že nikdy neprejdú na čisto batériový elektromobil. Podiel týchto ľudí koreluje s konkrétnou krajinou. Ak sa v krajine predáva elektromobilov viac, ich percento je nižšie. To je ale úplne pochopiteľné.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Unikátny Evotrex: Toto je obytný príves, ktorý si sám vyrába elektrickú energiu
- BMW iX3 M: Nemecká automobilka začína novú éru supervýkonných elektromobilov
- Máte príliš rýchle auto? Znížime jeho výkon. Teda aspoň na začiatku
![]()
Podobný odpor, no v menšej miere, pozorujeme aj v Európe, kde približne štvrtina vodičov deklaruje, že čisto elektrické auto neprichádza do úvahy. Predpokladáme, že na Slovensku je toto percento podstatne vyššie. Kľúčový detail ale prichádza v rozdelení výsledkov podľa veku. Až 39 percent ľudí vo veku viac ako 61 rokov uvádza, že si elektromobil nikdy nekúpia, zatiaľ čo v skupine 18-30 rokov je takýchto respondentov len približne 10 percent.
Čína je úplne inde ako USA či Európa
Prieskum ale prišiel ešte na jednu zaujímavú vec, ktorou je obrovský kontrast s Čínou. V tej istej štúdii iba 6 percent čínskych respondentov tvrdí, že by si batériový elektromobil nikdy nekúpili. V porovnaní s Európou alebo USA je to obrovský rozdiel. Odzrkadľuje sa to aj na samotných predajoch, pretože Čína patrí k trhom, kde elektromobily už dnes tvoria približne tretinu až polovicu všetkých predajov automobilov.
Silným signálom smerom k dlhodobému rastu elektromobility je správanie tých, ktorí si elektromobil už kúpili. Viacero nezávislých prieskumov ukazuje mimoriadne silnú lojalitu. Globálna štúdia EV aliancie s vyše 23 tisíc vodičmi zistila, že viac ako 90 percent majiteľov elektromobilov pri nich plánuje zostať aj v budúcnosti.
Prečo sa ale majitelia elektromobilov nechcú vrátiť? Dôvodov je viacero. Najčastejšie hovoria o lacnejšej prevádzke, menej častom navštevovaní servisu, ale aj o ekológii. Rolu hrá aj dostupnosť nabíjania a technologické vychytávky, no ľudia si tiež užívajú ticho a výkon elektromobilov.






