Nie je žiadnym prekvapením, že prvé generácie elektromobilov od koncernu Volkswagen neboli úplne dokonalé. Trápili ich viaceré problémy, napríklad pomalší softvér či absencia niektorých dôležitých funkcionalít. Dnešné moderné elektromobily od tohto koncernu sú už ale na úplne inej úrovni. Avšak je možné niečo urobiť s tými predchádzajúcimi, aby slúžili lepšie?
Vyriešenie neriešiteľného problému
Jedným z najväčších problémov modelov Volkswagen ID.4, Škoda Enyaq či Cupra Born bola absencia predohrevu batérie. Majitelia týchto vozidiel kvôli tomu musia v zimných mesiacoch na rýchlonabíjačke stáť dlhšie, pretože nabíjacie výkony sú oveľa pomalšie. Bohužiaľ, neexistuje žiadny spôsob, ako batériu predhriať na požadovanú teplotu, aby bola schopná bezpečne prijať vyššie výkony.

Neexistuje tu manuálna ani automatická voľba. Studená batéria sa jednoducho nabíja pomalšie a hotovo. Iróniou je, že tieto vozidlá majú všetok potrebný hardvér na to, aby bolo možné predohrev spustiť – vykurovací element aj čerpadlo. Lenže predsalen sa objavila možnosť, ako predohrev manuálne aktivovať aj na starších modeloch, informoval portál Insideevs.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Revolúcia v elektromobilite: Nový Mercedes-Benz CLA s dojazdom 792 kilometrov od 926 € mesačne
- Spaľováky sa v tejto krajine prakticky nepredávajú, ľudia už kupujú len elektromobily
- Brusel je prvým mestom na svete, kde pošta doručuje všetky zásielky bezemisne
Za riešením stojí švédsky bezpečnostný inžinier Fredrik Gustafsson. Jeho riešením je malá elektronická doska, ktorá sa pripája ku konektoru systému správy batérie, ktorý je skrytý za priehradkou spolujazdca. Doska po naprogramovaní cez USB adaptér posiela požiadavku na spustenie predohrevu batérie a aktiváciu čerpadla.
Lacné, avšak nie úplne elegantné
Projekt sa dá postaviť už za približne 40 eur, plus čas, ktorý zaberie samotná montáž. Návod je k dispozícii na jeho GitHub stránke. Riešenie nie je síce úplne elegantné, no naozaj funguje. Modul je potrebné napájať pomocou USB-C kábla z externého zdroja, čo nie je práve najpohodlnejšie. Vodič navyše nemá prehľad o tom, aká je aktuálna teplota batérie a v akom stave je samotné výhrevné teleso. Dobrou správou je aspoň to, že systém má vlastné poistky – ak batéria dosiahne správnu teplotu, ohrev sa automaticky vypne.
Gustafsson už pracuje aj na druhej verzii, ktorá už bude vedieť komunikovať s aplikáciou v smartfóne a umožní plnú kontrolu a monitoring. Zariadenie je už údajne plne funkčné, no jeho rozšíreniu bránia výrobné obmedzenia.
Pozor na stratu záruky
Táto úprava zasahuje do citlivej časti elektromobilu – systému BMS a môže viesť k strate záruky. Autor projektu upozorňuje, že hoci má auto zabudované ochranné mechanizmy, každý majiteľ k tomuto riešeniu pristupuje na vlastnú zodpovednosť. Pre majiteľov starších modelov Volkswagen, Škoda či Cupra je ale toto riešenie zatiaľ jedinou reálnou možnosťou, ako si skrátiť nabíjacie časy na rýchlonabíjačkách.