Podľa aktuálnych údajov od analytickej spoločnosti Rho Motion sa v máji 2025 celosvetovo predalo až 1,6 milióna elektrických automobilov, pričom za celý rok dosiahol predaj už 7,2 milióna kusov. To znamená medziročný rast o 24 % v máji a 8 % nárast oproti aprílu. Dynamika trhu je však výrazne rozdielna podľa regiónov, čo potvrdzujú aj nasledovné štatistiky.
Najväčším ťahúňom zostáva Čína, kde sa v máji predalo celkovo viac než milión elektrifikovaných áut. Od začiatku roka ich tam predali neuveriteľných 4,4 milióna, čo je o 33 % viac než vlani. Odráža to silnú domácu výrobu aj expanziu značiek ako BYD, ktorá nedávno uviedla aj na európsky trh model Dolphin Surf s cenou okolo 22 tisíc eur.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Toyota to nevzdáva. Ohlásila spoluprácu s gigantami ako Xiaomi a Huawei
- Elektrifikácia dorazila aj ku Mariňákom. US Navy dostanú nové hybridné nákladiaky
- Ako sa vyhnúť drahému zahraničnému roamingu cestou na dovolenku? U susedov nabíjate za ich domácu cenu
V Európe sa predalo 1,6 milióna vozidiel s elektrickým pohonom, čo predstavuje 27 % medziročný nárast. Najväčšími skokanmi sú Španielsko a Taliansko s rastom 72 % a 58 %. Nemecko a Spojené kráľovstvo tiež vykazujú silné čísla. Nemecko navyše spustilo nový balík daňových úľav pre firemné flotily, čo môže a dokáže urýchliť ďalšiu adopciu elektromobility tamojším obyvateľstvom.

„Príbehom tohto mesiaca je priepasť medzi rastom v Číne, kde sa v máji predal milión vozidiel, a stagnujúcim severoamerickým trhom, ale Európa vykazuje zdravé známky elektrifikácie, najmä v Španielsku. zásadný vplyv stimulu a politické rozhodnutia – ako vidíme na príklade Kanady, kde pauza v podpore viedla k 20% poklesu, a Nemecka, ktoré vďaka novým daňovým úľavám pravdepodobne čoskoro zaznamená rast predajov.“
Charles Lester, dátový manažér spoločnosti
Severná Amerika stále zaostáva, keďže rast dosahoval len chabé 3 %. Kanada zaznamenala pokles o 20 % po pozastavení dotácií, zatiaľ čo v USA si udržali mierny rast 4 %, a to najmä vďaka pokračujúcim federálnym daňovým úľavám, ktoré však majú byť postupne zrušené do roku 2027. Mexiko nie je v správe podrobnejšie špecifikované.

Predaje elektrických áut jan-máj 2025 v porovnaní s jan-máj 2024:
- Globálne: 7,2 milióna, +28 %
- Čína: 4,4 milióna, +33 %
- Európa: 1,6 milióna, +27 %
- Severná Amerika: 0,7 milióna, +3 %
- Zvyšok sveta: 0,6 milióna, +36 %
Zvyšok sveta síce predal len 600-tisíc elektrifikovaných modelov, no medziročný rast 36 % naznačuje rýchlo rastúci záujem v rozvíjajúcich sa krajinách. Celkovo sa potvrdzuje, že tempo adopcie EV výrazne závisí od politických stimulov a dostupnosti cenovo priaznivých modelov.