V Spojených štátoch sa po prvý raz úspešne testovalo indukčné nabíjanie elektrických vozidiel počas jazdy. Dlho pripravovaný test prebehol v štáte Indiana, kde tím z Purdue University vybavil približne 400-metrový úsek diaľnice 231/52 vlastným bezdrôtovým nabíjacím systémom. Systém bol určený na nabíjanie elektrického nákladného vozidla značky Cummins, a to počas jazdy bežnou rýchlosťou na diaľnici, informuje Electrive.
Uchytí sa to v reálnej premávke?
Pri prvom reálnom teste sa vozidlo pohybovalo rýchlosťou 105 kilometrov za hodinu a zároveň sa mu cez indukčný systém prenášal výkon až 190 kilowattov. Funguje to podobne ako bezdrôtové nabíjanie smartfónov či slúchadiel, len vo väčšom rozsahu a pri niekoľkonásobne vyšších výkonoch. Do vozovky sú zabudované vysielacie cievky, ktoré cez magnetické pole prenášajú energiu do prijímacích cievok v aute.

Podľa výskumníkov ide o veľmi náročný proces, keďže prenos energie na väčšiu vzdialenosť počas jazdy pri vysokom výkone je oveľa komplikovanejší než pri statickom nabíjaní. Výhodou je, že takéto riešenie neobmedzuje to, o aký typ vozidla sa jedná. Môžu ho využívať nielen elektrické nákladiaky, ale aj osobné autá, autobusy alebo dodávky, bez ohľadu na ich výšku či tvar.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Na Slovensku sa začína nová éra železničnej dopravy. Prichádzajú batériové vlaky
- CATL rozbieha veľkokapacitnú výrobu batérií pre elektromobily u našich susedov
- BYD hlási zvolávaciu akciu súvisiacu s batériou plug-in hybridov. Môže kompletne vypadnúť elektrický pohon
![]()
Ak by sa táto technológia rozšírila, elektromobily by mohli mať menšie batérie, čím by sa znížila ich cena aj hmotnosť. Nabíjali by sa totiž priebežne pri prejazde úsekmi s indukčným systémom a batériu by využívali len tam, kde takáto infraštruktúra chýba. Podobne dnes fungujú moderné trolejbusy s doplnkovou batériou na úseky bez trolejového vedenia.

Masové zavedenie takéhoto riešenia by si však vyžadovalo obrovské investície a najmä kopec času. Odborníci preto predpokladajú, že indukčné nabíjanie sa v praxi uplatní najmä na vybraných diaľničných koridoroch, kde jazdia elektrické vozidlá pravidelne. Napriek náročnosti ide o technológiu, ktorá môže výrazne zmeniť spôsob využívania elektromobilov




