MojElektromobil

V Číne začala fungovať prvá veľkokapacitné hybridné energetické úložisko, ktoré kombinuje lítiové a sodíkové batérie. Nachádza sa v meste Wenshan v provincii Yunnan a podľa čínskej agentúry Xinhua dokáže denne uložiť až 800 000 kWh elektriny. To v priemere postačuje pre približne 270-tisíc domácností. Projekt prevádzkuje spoločnosť China Southern Power Grid, pričom cieľom je zefektívniť využívanie obnoviteľných zdrojov energie akými sú vietor a slnko, informuje CNEVpost.

Úložisko pokrýva plochu viac ako 33-tisíc štvorcových metrov a obsahuje vyše 150 batériových a konvertorových modulov pre uchovávanie energie. Maximálny okamžitý výkon dosahuje až 200 megawattov, čo umožňuje napájať desiatky veterných a fotovoltických elektrární. Kľúčovým prvkom sú nové sodíkové batérie s výrazne rýchlejšou reakciou než zastaralé modely. Vyrába ich čínska spoločnosť Hina Battery, ktorá od roku 2022 prevádzkuje produkčnú linku na sodíkové batérie v rozsahu niekoľkých gigawatthodín.

sodikova bateria
Sodíková batéria

Je sodík budúcnosť?

Spojenie lítiových a sodíkových batérií umožňuje flexibilné prispôsobenie nabíjania a vybíjania podľa toho, koľko energie im dodávajú obnoviteľné zdroje. Pomáha to stabilizovať sieť a zároveň podporuje obchodovanie s elektrinou na trhu. Sodíkové batérie sa vďaka dostupnosti surovín, nižším nákladom a jednoduchšej ťažbe považujú za sľubnú alternatívu najmä pre stacionárne úložiská energie. Ich využitie zatiaľ prevažuje práve v tejto oblasti, no už prenikajú aj na trh s elektrickými vozidlami.

Nemali by ste prehliadnuť:

Projekt v Yunnane nadväzuje na menšiu 10 MWh sodíkovú úložňu, ktorú Southern Grid spustilo v roku 2024 v meste Nanning. Z dlhodobého hľadiska môže technológia zohrávať dôležitú úlohu pri stabilnom zásobovaní elektrinou z obnoviteľných zdrojov, najmä v oblastiach ako Tibet, Xinjiang či Gansu, kde sa budujú veľké solárne a veterné parky.

Náš tip
Nio expanduje v Európe. Príde aj k našim susedom, no Slovensko zatiaľ ignoruje
5. júna 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+