MojElektromobil

Slovensko pred časom spustilo verejnú súťaž na výber koncesionárov pre projekt „Vybudovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc„. Cieľom tohto dlhodobo pripravovaného projektu je vybudovať a prevádzkovať sieť 35 nabíjacích parkov s celkovým počtom 251 nabíjacích bodov, ktoré budú strategicky umiestnené pozdĺž kľúčových diaľnic na Slovensku.

Projekt kladie dôraz na vysoké technické štandardy. Každý nabíjací bod pre osobné vozidlá musí mať minimálny výkon 300 kW a pre nákladné vozidlá 400 kW. Stanice musia taktiež zabezpečiť minimálne 97 % dostupnosť služieb, podporovať rôzne formy elektronickej platby aj bez nutnosti registrácie, obsahovať automatizovaný monitorovací systém (miera využívania, poruchy, štatistiky) a spĺňať ďalšie náležitosti. Celkovo je rozdelený do troch lokalít, respektíve vetiev, pričom každú jednu z nich môže do svojej správy získať iný prevádzkovateľ.

Rozhodoval koncesný poplatok

Nakoľko ide o verejné obstarávanie, spojená je s tým nutnosť spĺňať množstvo požiadaviek zo segmentov osobného postavenia a technickej alebo odbornej spôsobilosti. Kľúčovým z hodnotiacich kritérií je suma fixnej časti koncesného poplatku za kalendárny rok. Inak povedané, ročný poplatok, ktorý bude prevádzkovateľ platiť štátu za možnosť prevádzkovať nabíjacie parky na ponúkaných lokalitách.

Úspešný uchádzač v praxi získava prenájom lokalít, nakoľko zodpovedá za samotnú výstavbu nabíjacích parkov vrátane výstavby infraštruktúry potrebnej na pripojenie nabíjacích parkov k elektrickej sieti, prevádzku, údržbu, opravy aj revízie, pričom na tento účel nedostáva žiadnu finančnú podporu.

Do boja sa prihlásilo päť mien

Okrem fixnej časti koncesného poplatku, ktorú ponúka uchádzač v rámci verejného obstarávania, je súčasťou zmluvy aj variabilná zložka vo výške 0,02 EUR bez DPH za každú kilowatthodinu (kWh) elektrickej energie dodanej prostredníctvom nabíjacích staníc. Keď to zjednodušíme, platiť bude fixnú časť za prenájom plus „podiel z predaja“. Zmluva sa podpisuje na 16 rokov prevádzkovania nabíjacích parkov.

Záujem o prevádzkovanie nabíjacích parkov z projektu národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc prejavila hŕstka záujemcov. Vzhľadom na náročnosť projektu je celkom prirodzené, že ide o najväčších hráčov zo segmentu okolo nabíjacích staníc: OMV Slovensko, Západoslovenská energetika, ejoin, GreenWay Slovensko a pomerne prekvapivo aj skupinu zloženú z členov Tesla Motors Netherlands a Tesla Slovakia (skupina sa však uchádzala len o jednu vetvu). Mená víťazov koncesie na jednotlivé lokality sme sa dozvedeli na konci septembra 2025.

Lokalita A

Záujem o prevádzkovanie nabíjacích parkov v rámci prvej časti predmetu koncesie (Lokalita A) prejavili štyria záujemcovia, ktorí ponúkli nasledovné výšky ročného koncesného poplatku bez DPH:

  • OMV Slovensko – 640 080 €
  • Západoslovenská energetika – 519 000 €
  • ejoin – 333 000 €
  • GreenWay Slovensko – 178 500 €

Ako víťaz v tomto prípade skončila Západoslovenská energetika. Na prvý pohľad síce zo strany tohto uchádzača síce nedošlo k ponúknutiu najvyššieho koncesného poplatku, no jeho úspech je spôsobený tým, že v prípade Lokality B skončil s najvyššou ponukou uchádzač OMV Slovensko, ktorý v dôsledku toho nemohol získať ďalšiu lokalitu. Pre lepšie pochopenie: výsledná kombinácia úspešných uchádzačov (Lokalita A + Lokalita B + Lokalita C) týmto spôsobom prináša v súčte najvyšší možný koncesný poplatok 519 000 € + 672 084 € + 333 000 €.

Lokalita A pozostáva z:

  • Odpočívadlo Zeleneč sever D1 / E58 / E571 z Trnavy do Bratislavy
  • Odpočívadlo Hrádok D1 / E58 / E571 z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom
  • Odpočívadlo Zamarovce D1 / E58 / E571 z Považskej Bystrice do Trenčína
  • Odpočívadlo Brodské D2 / E65 z ČR do Bratislavy
  • Odpočívadlo Bratislava Lamač sever D2 / E65 z Bratislavy do ČR
  • Odpočívadlo Jarovce západ D2 / E58 / E65 / E75 z Bratislavy do Maďarska
  • Budúce odpočívadlo Ivachnová D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Ružomberka
  • Odpočívadlo Bôrik (Batizovce) D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu
  • Odpočívadlo Sosna (Batizovce) D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša
  • Odpočívadlo Malý Šariš D1 / E50 z Levoče do Prešova
  • Odpočívadlo Janovík D1 / E50 z Košíc do Prešova
  • Odpočívadlo Turčianska Štiavnička D1 z Martina do Ružomberka
Plánované lokality pre UFC nabíjacie stanice – prvá vetva | Zdroj: ePVO

Nemali by ste prehliadnuť:


Lokalita B

Záujem o prevádzkovanie nabíjacích parkov v rámci druhej časti predmetu koncesie (Lokalita B) prejavilo päť záujemcov, ktorí ponúkli nasledovné výšky ročného koncesného poplatku bez DPH:

  • OMV Slovensko – 672 084€
  • Západoslovenská energetika – 520 000 €
  • ejoin – 333 000 €
  • Skupina Tesla Motors Netherlands a Tesla Slovakia – 327 600 €
  • GreenWay Slovensko – 199 512 €

Víťazom sa stal uchádzač OMV Slovensko, ktorý jasne prišiel s najvyššou ponukou na ročný koncesný poplatok.

Lokalita B pozostáva z:

  • Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky D1 / E58 / E571 príjazd do Bratislavy od Senca
  • Odpočívadlo Zeleneč juh D1 / E58 / E571 z Bratislavy do Trnavy
  • Odpočívadlo Hrádok D1 / E58 / E571 z Nového Mesta nad Váhom do Piešťan
  • Odpočívadlo Sverepec D1 / E58 / E571 z Trenčína do Považskej Bystrice
  • Odpočívadlo Predmier D1 / E58 / E571 zo Žiliny do Trenčína
  • Odpočívadlo Sekule D2 / E65 z Bratislavy do ČR
  • Odpočívadlo Ivachnová D1 / E50 z Ružomberka do Liptovského Mikuláša
  • Odpočívadlo Štrba D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu
  • Odpočívadlo Štrba D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša
  • Odpočívadlo Malý Šariš D1 / E50 z Prešova do Levoče
  • Odpočívadlo Janovík D1 / E50 z Prešova do Košíc
  • Odpočívadlo Milhosť R4 / E71 z Košíc do Maďarska
Plánované lokality pre UFC nabíjacie stanice – druhá vetva | Zdroj: ePVO

Lokalita C

Záujem o prevádzkovanie nabíjacích parkov v rámci tretej časti predmetu koncesie (Lokalita C) prejavili štyria záujemcovia, ktorí ponúkli nasledovné výšky ročného koncesného poplatku bez DPH:

  • OMV Slovensko – 661 287 €
  • Západoslovenská energetika – 518 000 €
  • ejoin – 333 000 €
  • GreenWay Slovensko – 192 882 €

Nakoľko uchádzači OMV a ZSE získali so svojimi postupne najvyššími ponukami predošlé lokality sa v tomto prípade stal víťazom ejoin, ktorý zo všetkých zostávajúcich možných prevádzkovateľov predložil najvyššiu ponuku.

Lokalita C pozostáva z:

  • Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky D1 / E58 / E571 výjazd z Bratislavy na Senec
  • Odpočívadlo Červeník D1 / E58 / E571 z Piešťan do Trnavy
  • Odpočívadlo Červeník D1 / E58 / E571 z Trnavy do Piešťan
  • Odpočívadlo Považská Bystrica D1 / E58 / E571 zo Žiliny do Trenčína
  • Odpočívadlo Predmier D1 / E58 / E571 z Trenčína do Žiliny
  • Odpočívadlo Jarovce východ D2 / E58 / E65 / E75 z Maďarska do Bratislavy
  • Odpočívadlo Hybe juh D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu
  • Odpočívadlo Hybe sever D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša
  • Odpočívadlo Levoča D1 / E50 obojsmerné
  • Budúce odpočívadlo Valaliky R2 obojsmerné
  • Odpočívadlo Milhosť R4 / E71 z Maďarska do Košíc
Plánované lokality pre UFC nabíjacie stanice – tretia vetva | Zdroj: ePVO
Náš tip
Na Slovensku pribudli ďalšie 400 kW nabíjačky. Sú v blízkosti diaľnice D1, pomôžu najmä nákladnej doprave
3. októbra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+