MojElektromobil

Najnovšie údaje nemeckého Združenia automobilového priemyslu (ZDK) poukazujú na falošné registrácie a ich výrazný nárast, čo podľa združenia odhaľuje pretrvávajúcu slabosť skutočného dopytu po elektromobiloch. Takmer štvrtina všetkých októbrových registrácií nových vozidiel bola vykonaná výrobcami a predajcami, čo naznačuje, že rast trhu je momentálne poháňaný najmä internými stimulmi. Informácie zverejnil portál InsideEVs.

Falošné registrácie skresľujú realitu

Falošné registrácie sú dlhodobo využívaným nástrojom na plnenie výrobných kvót, modelových cieľov a najmä prísnych európskych emisných limitov. Podľa ZDK aktuálny rozsah týchto registrácií upozorňuje na nedostatky európskej regulácie, ktorá ovplyvňuje len ponukovú stranu trhu a neodráža reálny dopyt. Zároveň spôsobuje skreslenie štatistík, ktoré môžu vytvárať ilúziu rýchlejšieho rastu elektromobility, než aký v skutočnosti nastáva.

Test Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce
Alfa Romeo Junior Elettrica Veloce

V prvých desiatich mesiacoch roka zaznamenal segment elektromobilov nárast tohto typu registrácií o 51 %, čo predstavuje 102 520 vozidiel. Samotní výrobcovia zaregistrovali až 2,5-krát viac vlastných elektromobilov než v rovnakom období predchádzajúceho roka. Oproti tomu súkromné registrácie elektromobilov klesli o 7 % a firemné registrácie o 6,4 %. Údaje tak potvrdzujú, že reálna zákaznícka základňa sa nerozširuje tempom, ktoré by zodpovedalo očakávaniam ani potrebám stabilného trhu.

porsche cayenne wireless charging
Podložka pre indukčné nabíjanie | Zdroj: Porsche

Rastúci počet krátkodobo registrovaných elektromobilov zároveň znižuje ceny jazdených vozidiel. Veľké množstvo automobilov sa vracia späť na trh už po niekoľkých mesiacoch používania a za citeľne nižšie ceny. Tento vývoj zvyšuje neistotu zákazníkov a komplikuje stabilizáciu segmentu, ktorý už bez toho zápasí s nízkou dôverou spotrebiteľov. Nemecká vláda uvažuje o zavedení novej dotácie na podporu nákupu elektromobilov, no návrhy sa podľa ZDK stretávajú s komplikáciami v oblasti administratívy aj sociálneho zamerania.

Nemali by ste prehliadnuť:

Dotácie orientované len na nízkopríjmové skupiny populácie by podľa združenia nepriniesli žiaden výraznejší nárast, keďže tieto domácnosti najčastejšie potrebujú cenovo dostupné jazdené vozidlá a nemajú možnosti lacného domáceho nabíjania. Aj keď sa ponuka menších a dostupnejších elektromobilov postupne rozširuje, hlavnou prekážkou rastu dopytu sú vysoké náklady na nabíjanie a nedostatočná nabíjacia infraštruktúra v obytných zónach.

2025 test mercedes-benz cla driving impressions cena price range km

Problém sa dotýka najmä nájomníkov (v Nemecku viac než 60 %), ktorí často nemajú možnosť pravidelného nabíjania pri mieste bývania. ZDK tvrdí, že podpora zo strany vlády prichádza neskoro, keďže cenový rozdiel medzi spaľovacími a elektrickými autami sa v posledných rokoch výrazne zmenšil. Združenie zároveň upozorňuje, že samotný plán rozširovania infraštruktúry nestačí. Kľúčovým faktorom je zapojenie energetických firiem do zodpovednosti za dostupnosť a ekonomickú udržateľnosť nabíjania v obytných oblastiach.

Náš tip
Elektromobily BMW možno dostanú netradičný benzínový doplnok. Začať má od najvyšších tried
1. decembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+