Najnovšie údaje nemeckého Združenia automobilového priemyslu (ZDK) poukazujú na falošné registrácie a ich výrazný nárast, čo podľa združenia odhaľuje pretrvávajúcu slabosť skutočného dopytu po elektromobiloch. Takmer štvrtina všetkých októbrových registrácií nových vozidiel bola vykonaná výrobcami a predajcami, čo naznačuje, že rast trhu je momentálne poháňaný najmä internými stimulmi. Informácie zverejnil portál InsideEVs.
Falošné registrácie skresľujú realitu
Falošné registrácie sú dlhodobo využívaným nástrojom na plnenie výrobných kvót, modelových cieľov a najmä prísnych európskych emisných limitov. Podľa ZDK aktuálny rozsah týchto registrácií upozorňuje na nedostatky európskej regulácie, ktorá ovplyvňuje len ponukovú stranu trhu a neodráža reálny dopyt. Zároveň spôsobuje skreslenie štatistík, ktoré môžu vytvárať ilúziu rýchlejšieho rastu elektromobility, než aký v skutočnosti nastáva.

V prvých desiatich mesiacoch roka zaznamenal segment elektromobilov nárast tohto typu registrácií o 51 %, čo predstavuje 102 520 vozidiel. Samotní výrobcovia zaregistrovali až 2,5-krát viac vlastných elektromobilov než v rovnakom období predchádzajúceho roka. Oproti tomu súkromné registrácie elektromobilov klesli o 7 % a firemné registrácie o 6,4 %. Údaje tak potvrdzujú, že reálna zákaznícka základňa sa nerozširuje tempom, ktoré by zodpovedalo očakávaniam ani potrebám stabilného trhu.

Rastúci počet krátkodobo registrovaných elektromobilov zároveň znižuje ceny jazdených vozidiel. Veľké množstvo automobilov sa vracia späť na trh už po niekoľkých mesiacoch používania a za citeľne nižšie ceny. Tento vývoj zvyšuje neistotu zákazníkov a komplikuje stabilizáciu segmentu, ktorý už bez toho zápasí s nízkou dôverou spotrebiteľov. Nemecká vláda uvažuje o zavedení novej dotácie na podporu nákupu elektromobilov, no návrhy sa podľa ZDK stretávajú s komplikáciami v oblasti administratívy aj sociálneho zamerania.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Najmenšie SUV značky je na scéne. Leapmotor A10 sa má v Európe predávať pod iným názvom
- V Európe chce vyrábať elektromobily ďalšia čínska automobilka. Kde vznikne nová továreň?
- Veľký prieskum, elektrické traktory, závery veľkého prieskumu, Porsche zo Slovenska aj nový test | Prehľad týždňa
![]()
Dotácie orientované len na nízkopríjmové skupiny populácie by podľa združenia nepriniesli žiaden výraznejší nárast, keďže tieto domácnosti najčastejšie potrebujú cenovo dostupné jazdené vozidlá a nemajú možnosti lacného domáceho nabíjania. Aj keď sa ponuka menších a dostupnejších elektromobilov postupne rozširuje, hlavnou prekážkou rastu dopytu sú vysoké náklady na nabíjanie a nedostatočná nabíjacia infraštruktúra v obytných zónach.
Problém sa dotýka najmä nájomníkov (v Nemecku viac než 60 %), ktorí často nemajú možnosť pravidelného nabíjania pri mieste bývania. ZDK tvrdí, že podpora zo strany vlády prichádza neskoro, keďže cenový rozdiel medzi spaľovacími a elektrickými autami sa v posledných rokoch výrazne zmenšil. Združenie zároveň upozorňuje, že samotný plán rozširovania infraštruktúry nestačí. Kľúčovým faktorom je zapojenie energetických firiem do zodpovednosti za dostupnosť a ekonomickú udržateľnosť nabíjania v obytných oblastiach.





