MojElektromobil

Zdá sa, že majitelia elektrických modelov Smart ED3 (séria 451), vyrábaných medzi rokmi 2012 a 2015, sa dostali do vážnych problémov. Podľa viacerých správ už pre tieto vozidlá nie sú k dispozícii žiadne originálne náhradné batérie. Mercedes-Benz, ktorý bol v tom čase materskou značkou Smartu, namiesto toho odkazuje na opravy u tretích strán. Správu zverejnila stránka Electrive.

Priekopník elektromobility v Európe

Smart ED3 bol predstavený pred približne 13 rokmi ako prvý plne elektrický Smart určený pre širokú verejnosť. Predchádzajúce verzie ED1 a ED2 sa vyrábali iba v malých sériách pre testovanie vo flotilách. Model ED3 tak vstúpil do histórie ako jedno z prvých masovo vyrábaných elektromobilov v Európe.

V rokoch 2012 – 2015 vzniklo približne 16 000 kusov v závode Hambach vo Francúzsku. Spočiatku Mercedes bez problémov poskytoval nové batérie v rámci záruky či programu prenájmu batérií. Situácia sa však postupne zmenila.

Od nových batérií k repasovaným – a teraz už nič

Od roku 2019 Mercedes do Smartov ED3 neinštaloval úplne nové batérie, ale používal tzv. „mixované články“. Tie pochádzali zo starých batérií, v ktorých boli vadné články nahradené funkčnými. Zvyšné, ešte použiteľné články, sa zoskupili do nových modulov.

smart fortwo
Smart Fortwo prišiel ako elektromobil až v druhej generácii | Zdroj: smart-emotion.de

Tento zdroj sa však medzičasom vyčerpal a repasované batérie už nie sú k dispozícii. Nové články sa už nevyrábajú, keďže produkcia batérií pre ED3 bola ukončená v roku 2015 po zatvorení továrne Li-Tec v Kamenz, kde sa články pôvodne vyrábali.

Náhradné riešenie: tretie strany a nezávislé servisy

Mercedes-Benz síce nechcel priamo potvrdiť, že batérie úplne došli, no potvrdil, že existuje „opravné riešenie“ vyvinuté v spolupráci s externým partnerom. Hovorí sa o servisoch Bosch, hoci zatiaľ bez oficiálneho potvrdenia.

Niektoré špecializované dielne, ako napríklad EV Clinic v Berlíne, už poskytujú opravy poškodených batérií aj mimo oficiálnej siete. Bloger Moritz Leicht zo Smart Emotion nechal svoj ED3 opraviť práve tam – za výmenu troch chybných článkov zaplatil 900 eur. Po zásahu sa kapacita batérie zvýšila z 75 % na 95 %.

U Smartov ED3 sa opakovane objavuje problém so stratou kapacity batérie, ktorá môže prísť náhle. Často je príčinou porucha malej, 12-voltovej batérie, ktorá slúži na štartovanie a osvetlenie. Ak zlyhá, môže dôjsť k hlbokému vybitiu vysokonapäťovej batérie, čo vedie k nezvratnému poškodeniu článkov.


Nemali by ste prehliadnuť:


Smart ED3 bol na začiatku desaťročia vnímaný ako odvážny priekopník elektromobility, dnes sa však stáva problémovým autom bez oficiálnej podpory. Majitelia sú odkázaní na špecializované servisy a tretie strany, ktoré dokážu batériu opraviť alebo vymeniť jednotlivé články.

Mercedes sa tak ocitá pod tlakom kritiky – zákazníci očakávajú, že elektromobil, ktorý otvoril cestu elektrickej mobilite v Európe, dostane lepšiu servisnú podporu, než len odkaz na externých poskytovateľov.

Náš tip
Test BMW iX xDrive45 Facelift: Podstatne dlhší dojazd aj veľa vylepšení, na jedno sa ale zabudlo
18. augusta 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+