Zdá sa, že majitelia elektrických modelov Smart ED3 (séria 451), vyrábaných medzi rokmi 2012 a 2015, sa dostali do vážnych problémov. Podľa viacerých správ už pre tieto vozidlá nie sú k dispozícii žiadne originálne náhradné batérie. Mercedes-Benz, ktorý bol v tom čase materskou značkou Smartu, namiesto toho odkazuje na opravy u tretích strán. Správu zverejnila stránka Electrive.
Priekopník elektromobility v Európe
Smart ED3 bol predstavený pred približne 13 rokmi ako prvý plne elektrický Smart určený pre širokú verejnosť. Predchádzajúce verzie ED1 a ED2 sa vyrábali iba v malých sériách pre testovanie vo flotilách. Model ED3 tak vstúpil do histórie ako jedno z prvých masovo vyrábaných elektromobilov v Európe.
V rokoch 2012 – 2015 vzniklo približne 16 000 kusov v závode Hambach vo Francúzsku. Spočiatku Mercedes bez problémov poskytoval nové batérie v rámci záruky či programu prenájmu batérií. Situácia sa však postupne zmenila.
Od nových batérií k repasovaným – a teraz už nič
Od roku 2019 už Mercedes do Smartov ED3 neinštaloval úplne nové batérie, ale používal tzv. „mixované články“. Tie pochádzali zo starých batérií, v ktorých boli vadné články nahradené funkčnými. Zvyšné, ešte použiteľné články, sa zoskupili do nových modulov.

Tento zdroj sa však medzičasom vyčerpal a repasované batérie už nie sú k dispozícii. Nové články sa už nevyrábajú, keďže produkcia batérií pre ED3 bola ukončená v roku 2015 po zatvorení továrne Li-Tec v Kamenz, kde sa články pôvodne vyrábali.
Náhradné riešenie: tretie strany a nezávislé servisy
Mercedes-Benz síce nechcel priamo potvrdiť, že batérie úplne došli, no potvrdil, že existuje „opravné riešenie“ vyvinuté v spolupráci s externým partnerom. Hovorí sa o servisoch Bosch, hoci zatiaľ bez oficiálneho potvrdenia.
Niektoré špecializované dielne, ako napríklad EV Clinic v Berlíne, už poskytujú opravy poškodených batérií aj mimo oficiálnej siete. Bloger Moritz Leicht zo Smart Emotion nechal svoj ED3 opraviť práve tam – za výmenu troch chybných článkov zaplatil 900 eur. Po zásahu sa kapacita batérie zvýšila z 75 % na 95 %.
U Smartov ED3 sa opakovane objavuje problém so stratou kapacity batérie, ktorá môže prísť náhle. Často je príčinou porucha malej, 12-voltovej batérie, ktorá slúži na štartovanie a osvetlenie. Ak zlyhá, môže dôjsť k hlbokému vybitiu vysokonapäťovej batérie, čo vedie k nezvratnému poškodeniu článkov.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Solárne auto malo priniesť revolúciu. Teraz si ho môžete kúpiť za menej ako 1 000 €
- Najnovšie MG4 so solid-state batériou v predpredaji. Stojí menej ako 10 tisíc
- Slovensko príde o ikonu. Volkswagen ukončuje výrobu populárneho SUV, stopku dostáva aj známy elektromobil
Smart ED3 bol na začiatku desaťročia vnímaný ako odvážny priekopník elektromobility, dnes sa však stáva problémovým autom bez oficiálnej podpory. Majitelia sú odkázaní na špecializované servisy a tretie strany, ktoré dokážu batériu opraviť alebo vymeniť jednotlivé články.
Mercedes sa tak ocitá pod tlakom kritiky – zákazníci očakávajú, že elektromobil, ktorý otvoril cestu elektrickej mobilite v Európe, dostane lepšiu servisnú podporu, než len odkaz na externých poskytovateľov.