MojElektromobil

Mercedes-Benz predstavil plne elektrickú verziu modelu GLC, teda svojho najpredávanejšieho SUV, ktoré sa stalo základom úspechu značky v posledných rokoch. Novinka prichádza vo chvíli, keď automobilka rozširuje svoju elektrickú ponuku naprieč všetkými segmentmi a nasadzuje najnovšie technológie vrátane vlastného operačného systému MB.OS. Elektrický GLC stojí na novej 800-voltovej architektúre, ktorá umožňuje rýchle nabíjanie a vysokú efektivitu, pričom výrobca uvádza dojazd až 713 kilometrov podľa metodiky WLTP. Detaily sú zverejnené na oficiálnej webovej lokalite Mercedes-Benz.com.

Dizajn a rozmery

Na prvý pohľad si auto zachováva proporcie známeho GLC so stredne veľkou SUV siluetou, no pribudli mu nové svetelné podpisy a plne podsvietená maska chladiča. V niektorých regiónoch dokonca dostane aj svietiace logo uprostred, čo však európska legislatíva zatiaľ neumožňuje. Karoséria má koeficient odporu vzduchu 0,26, čo je veľmi slušná hodnota v triede SUV. Rozmery oproti spaľovacej verzii narástli najmä v rázvore, ktorý sa predĺžil o 80 milimetrov na 2 972 milimetrov. To sa prejavilo na vnútornom priestore, kde majú pasažieri vpredu aj vzadu citeľne viac miesta na nohy aj na hlavu.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Batožinový priestor ponúka 570 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa objem zväčší až na 1 740 litrov. Pod prednou kapotou je ďalší úložný priestor s objemom 128 litrov, využiteľný napríklad na nabíjacie káble. Kufor možno znížiť o 8 centimetrov, čo uľahčuje nakladanie väčších predmetov. V porovnaní s inými elektromobilmi tejto veľkosti poteší aj ťažná kapacita – GLC dokáže utiahnuť až 2,4 tony, pričom maximálna nosnosť na guľu je 100 kilogramov, takže bez problémov unesie nosiče na bicykle vrátane ťažších e-bikov.

Strecha, svetlá a vizuálne efekty

K zaujímavým prvkom patrí panoramatická strecha s technológiou SKY CONTROL. Jej sklenený panel možno elektronicky stmaviť po segmentoch alebo úplne otvoriť, a to aj hlasovým príkazom.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

V noci dokáže strecha premietať svetelný obraz hviezdnej oblohy, čo je síce efektné, ale z praktického hľadiska ide skôr o dizajnovú hračku. Predné svetlomety využívajú systém Digital Light s mikrozrkadlovou technológiou, ktorá dokáže presne tvarovať svetelný lúč a premietať na cestu rôzne značky či upozornenia.

Interiér a digitálne prostredie

Najväčšou technologickou novinkou interiéru je infotainment MBUX postavený na MB.OS. V základnej verzii sa kombinuje digitálny prístrojový panel, centrálny displej a displej pre spolujazdca, v drahšom prevedení sa ponúka takzvaný Hyperscreen, ktorý spája tri obrazovky do jedného zakriveného skleného panela s uhlopriečkou vyše 39 palcov.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Nový systém umožňuje intuitívne ovládanie cez dotyk, gestá aj hlas, pričom využíva viacero „agentov“ umelej inteligencie. Jeden z nich pracuje s databázami ChatGPT a Bing, ďalší je prepojený s Google Maps a navigáciou, tretí slúži ako špecialista na funkcie auta.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Virtuálny asistent má plynulejšiu komunikáciu ako doteraz a podporuje aj krátkodobú pamäť rozhovorov. Ovládanie dopĺňa vizuálny avatar, ktorý si vodič môže prispôsobiť. Mercedes sľubuje, že vďaka MB.OS dokáže auto priebežne získavať nové funkcie prostredníctvom aktualizácií na diaľku.

Komfort a materiály

Mercedes tradične kladie dôraz na pohodlie, čo je cítiť aj tu. Všetky sedadlá majú certifikát nemeckej asociácie AGR a sú plne elektricky nastaviteľné, vpredu nechýba vyhrievanie.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

V najvyšších výbavách sú k dispozícii aj masážne programy a systém Energizing Comfort, ktorý kombinuje zmenu osvetlenia, hudby a pohybu sedadiel pre zvýšenie komfortu na dlhých cestách. Interiér je možné objednať aj v tzv. Vegan Package, ktorý eliminuje použitie živočíšnych materiálov a namiesto nich využíva recyklované textílie a umelé mikrovlákna. Podobne aj koberce sú vyrobené z recyklovaného nylonu Econyl.

Zvuk a multimédiá

Zábavnú stránku zastrešuje systém Dolby Atmos, ktorý je k dispozícii aj cez Apple CarPlay. V prémiovej konfigurácii Burmester 4D Surround Sound sa do hry dostávajú aj rezonátory v sedadlách, ktoré prenášajú basy priamo na telo pasažierov. To vytvára zaujímavý hmatový efekt, ktorý môže byť atraktívny pre niektorých vodičov, no nie každému musí vyhovovať. Ambientné osvetlenie sa vie synchronizovať s hudbou a vytvára tak pocitový „hudobno-svetelný zážitok“.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Pohon a jazdné vlastnosti

Z technického hľadiska ide o jedno z najmodernejších SUV v triede. Verzia GLC 400 4MATIC využíva dva elektromotory s výkonom 360 kW (489 koní). Zaujímavosťou je dvojstupňová prevodovka na zadnej náprave, ktorá umožňuje kombinovať vysokú účinnosť pri diaľničných rýchlostiach a dostatočnú trakciu pri rozjazde či ťahaní prívesu. Predná náprava je vybavená odpojiteľným pohonom, čo pomáha šetriť energiu. Mercedes tvrdí, že vďaka optimalizovaným meničom a sofistikovanej elektronike dosahuje účinnosť pohonu na dlhých trasách až 93 percent.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Podvozok je vybavený vzduchovým pružením AIRMATIC s adaptívnym tlmením, ktorý dokáže podľa mapových podkladov znižovať svetlú výšku na diaľnici a tým znižovať odpor vzduchu. K dispozícii je aj riadenie zadnej nápravy s uhlom vychýlenia až 4,5 stupňa. To zlepšuje manévrovateľnosť v meste a zároveň stabilitu vo vyšších rýchlostiach.

Batéria a nabíjanie

GLC využíva lítiovo-iónovú batériu s kapacitou 94 kWh. Vďaka 800-voltovej architektúre zvládne nabíjanie výkonom až 330 kW, čo podľa výrobcu znamená dobitie energie na viac než 300 kilometrov dojazdu za približne 10 minút. Samozrejmosťou je inteligentné prehrievanie batérie a plánovanie trás s ohľadom na dostupné nabíjačky a poveternostné podmienky. Mercedes pripravuje aj funkcie obojsmerného nabíjania, ktoré umožnia využívať vozidlo ako zásobáreň elektriny pre domácnosť alebo ako zdroj pre energetickú sieť.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Brzdy a rekuperácia

Brzdový systém kombinuje klasické hydraulické brzdy s výkonnou rekuperáciou, ktorá môže dosahovať až 300 kW. Vodič má na výber viacero úrovní, od plachtenia až po výrazné spomaľovanie jedným pedálom. Mercedes sa snažil o čo najprirodzenejší pocit na brzdovom pedáli, aby vodič necítil rozdiel medzi rekuperáciou a mechanickým brzdením.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Asistenčné systémy a bezpečnosť

Elektrické GLC využíva kombináciu kamier, radarov a ultrazvukových senzorov, pričom všetky systémy riadi výkonný počítač na platforme MB.OS. K dispozícii je adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, asistované predbiehanie či 360-stupňový kamerový systém s funkciou „transparentnej kapoty“ pri jazde v teréne. Digitálne svetlá Digital Light dokážu reagovať na dopravné značky či situáciu na ceste a premietať vodičovi dodatočné informácie.

Výroba a udržateľnosť

Výroba elektrického GLC prebieha v závode v Brémach, kde sa montuje na jednej linke spolu so spaľovacími verziami. Mercedes pritom kladie dôraz na zníženie uhlíkovej stopy – využíva hliník s nižšími emisiami CO₂ a recyklované materiály. Dodávateľské reťazce sú postupne presmerovávané na obnoviteľné zdroje energie, pričom výrobca tvrdí, že celková uhlíková stopa životného cyklu je približne o dve tretiny nižšia ako pri spaľovacom GLC.

Mercedes-Benz GLC
Zdroj: media.mercedes-benz.com

Zhrnutie a konkurencia

Nový elektrický GLC prináša do strednej triedy SUV množstvo technológií, ktoré sme doteraz poznali najmä z vlajkových lodí. Spája vysoký dojazd, veľmi rýchle nabíjanie, priestranný interiér a digitálne prostredie postavené na umelej inteligencii. Na druhej strane môže pôsobiť až preplnene funkciami, z ktorých mnohé budú mať praktický význam len pre úzku skupinu zákazníkov.

Je však jasné, že Mercedes týmto modelom útočí na čelo segmentu a jeho konkurentmi budú nielen prémiové SUV ako Audi Q8 e-tron či BMW iX3, ale aj obľúbený Tesla Model Y či pripravované Volvo EX90. Ako sa bude elektrický GLC správať v praxi, ukážu až prvé redakčné testy – už teraz je však jasné, že pôjde o jeden z technologicky najprepracovanejších elektromobilov, ktoré sa v tejto kategórii objavili.

Nemali by ste prehliadnuť:

Náš tip
Škoda Epiq je najdostupnejším elektromobilom značky. Nový mestský crossover má potenciál otočiť hru
8. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+