Spoločnosť MAN Truck & Bus Slovakia na konferencii eFleet Day Truck&Bus&Van 2025 predstaví svoje aktuálne novinky zo segmentu vozidiel s batériovým elektrickým pohonom.
Všestranný MAN eTGX: Od januára do septembra 2025 plne elektrické nákladné vozidlá z produkcie MAN Truck & Bus absolvovali u zákazníkov celkove už viac ako päť miliónov kilometrov. To znamená, že v praxi sú e-trucky MAN spoľahlivé a vhodné pre širokú paletu úloh. Či už ide o dopravu pre automobilový priemysel, drevársky priemysel, potravinársku logistiku, stavebníctvo alebo komunálny sektor, ich všestrannosť je presvedčivá vo všetkých odvetviach.
Koncept e-truckov MAN umožňuje konfigurovať veľké množstvo variantov s dojazdom až 600 km (podľa počtu batérií a pracovného režimu). Ťahače návesov a podvozky eTGX aj eTGS ponúkajú deväť rôznym rázvorov, šesť verzií kabíny, rôzne výkony motora, variabilné umiestnenie pripojenia pre nabíjanie, riadené a neriadené vlečené nápravy, odpruženie listovými pružinami/vzduchom alebo vzduchom, ako aj jazdné programy prispôsobené typu prevádzky a množstvo ďalších funkcií.

Elektrické nákladné vozidlá sú okrem iného obzvlášť atraktívne pre nasadenie v logistike automobiliek: Vo verzii Ultra Lowliner má e-truck MAN výšku točnice iba 950 mm a veľmi krátky rázvor 3,75 m. To znamená, že umožňuje využívanie veľkokapacitných návesov s vnútornou výškou 3 metre. Elektrický Ultra Lowliner sa už používa napríklad vo Wolfsburgu a v Bavorsku pre automobilový priemysel na rôznych profiloch trás.
Voliteľná konfigurácia s tromi až šiestimi NMC batériami z norimberského závodu MAN ponúka celkovú kapacitu až 534 kWh. Pre ešte väčší dojazd je k dispozícii voliteľná siedma batéria pre podvozok eTGX 6×2, ktorá umožňuje prejsť na batériový pohon až 740 km bez dobíjania. Na výber sú tri verzie elektromotorov s výkonom 333, 449 a 544 k.

V júni 2025 v mníchovskom závode MAN odštartovala sériová výroba modelového radu eTGX a eTGS. Inovatívne riešenia v rámci produkcie umožňujú vyrábať elektrické trucky na tej istej linke ako nákladné vozidlá so vznetovým motorom. To poskytuje veľkú flexibilitu a zvyšuje efektívnosť – výrobná kapacita fabriky je v súčasnosti približne 100 truckov denne bez ohľadu na typ pohonu. Najbližším cieľom je do konca roka prekročiť hranicu 1 000 objednaných e-truckov.

Ideálny e-bus pre prímestské trasy: Či už v meste alebo na regionálnych linkách – MAN Lion’s City 12 E LE ovláda obidva typy dopravy na výbornú, pričom spĺňa rastúci dopyt po modeloch s nízkym vstupom. Plne elektrický autobus poháňa centrálne umiestnený elektromotor s maximálnym výkonom 240 kW. Modulárny koncept batérií od MAN umožňuje flexibilne prispôsobiť ich konfiguráciu požiadavkám z hľadiska nabíjacieho času, počtu cestujúcich a potrebného dojazdu, takže sa dá použiť aj v mestskej aj v medzimestskej doprave. Pre Lion’s City 12 E LE sú k dispozícii súpravy štyroch, piatich alebo šiestich batérií s kapacitou až 480 kWh.

Dvanásťmetrový e-bus s nízkou podlahou medzi prvými a druhými dverami ponúka mimoriadny komfort sedenia vďaka úpravám na základe spätnej väzby od zákazníkov: Za strednými dverami má dva schodíky, ktoré vedú do zadnej časti interiéru so zvýšenou podlahou a bez veže motora. Výhodou konceptu s nízkym vstupom je, že všetci cestujúci vzadu môžu sedieť v smere jazdy, vďaka čomu je tento model vhodnejší na dlhšie prímestské trasy. Maximálna prepravná kapacita modelu Lion’s City 12 E LE je 41 sediacich cestujúcich, samozrejme, nechýba priestor pre invalidné vozíky, resp. kočíky. Inými slovami Lion’s City 12 E LE je ideálny pre prímestské linky. Znamená tiež elektrický vstup spoločnosti MAN do rastúceho segmentu medzimestských autobusov.

eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
Téme elektrických kamiónov sa venujeme pravidelne. Aj z tohto dôvodu každoročne pripravujeme konferenciu eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.
Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.