MojElektromobil

Ako je to vlastne s porovnaním elektrického a spaľovacieho nákladného vozidla? Koľko ton CO2 ušetrí to elektrické a ako je to s prevádzkovými nákladmi celkovo? Tak na tieto otázky odpovedala spoločnosť MAN, jeden z najväčších výrobcov úžitkových vozidiel na svete.

Štvortýždňový test ukázal zaujímavé výsledky

V spolupráci s prepravnou spoločnosťou Dettendorfer demonštrovali potenciál elektrických nákladných vozidiel na trase cez Brennerský priesmyk (na hraniciach medzi Talianskom a Rakúskom). Test trval 4 týždne a priniesol zaujímavé výsledky. Napríklad to, že elektrické vozidlo ušetrí ročne až 95 ton CO2.

MAN kamion
Zdroj: MAN

Na tejto trase platí zákaz jazdy v noci pre  kamióny, no na tie elektrické sa zákaz od roku 2021 nevzťahuje. Spoločnosti túto výsadu využili, aby dokázali, že tovar sa už teraz dá bez problémov prepravovať cez Alpy pomocou plne elektrických vozidiel, informoval portál Electrive.

Nemali by ste prehliadnuť:

Na test bol použitý najnovší elektrický ťahač MAN, ktorý s plánovanou zastávkou na nabíjanie ponúkne dojazd 800 kilometrov. To znamená, že trasu z Mníchova do Verony vie prejsť za jednu noc. Poďme ale k reálnym číslam. Pri ročnom nájazde 110 tisíc kilometrov ušetrí tento ťahač približne 95 ton CO2. Denné používanie 300 takýchto vozidiel by zodpovedalo ročnej úspore až 28 tisíc ton.

Ušetrí sa CO2 aj prevádzkové náklady

Elektrifikácia nákladnej dopravy cez Alpy sa oplatí aj z ekonomického hľadiska. Ročne sa podľa zistení spoločnosti MAN dá ušetriť až 60 tisíc eur. Prispieva k tomu aj fakt, že v Nemecku sú elektrické nákladné vozidlá oslobodené od dane. Toto platí do konca tohto roka, neskôr budú platiť znížené sadzby. V Rakúsku budú v noci platiť až o 75 percent nižšie poplatky za mýto.

MAN kamion
Zdroj: MAN

Ďalšou premennou sú náklady na údržbu a energiu. Elektrický pohon sa na tejto horskej trase ukázal ako mimoriadne efektívny, a to vďaka vysokej miere rekuperácia, ktorá dosahuje až 40 percent. Ďalšou výhodou je tiež podstatne nižšia hladina hluku, čo okolie určite ocení.

eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van

Téme elektrických kamiónov sa venujeme pravidelne. Aj  z tohto dôvodu každoročne pripravujeme konferenciu eFleet Day Truck&Bus&Van, ktorá je zameraná na možnosti  elektrifikácie vozových parkov v oblasti nákladnej dopravy. Pozornosť bude venovať aktuálnemu stavu elektromobility na Slovensku, trendom, plánom a požiadavkám celého segmentu.

Na podujatí sa dozviete, aké sú reálne skúsenosti a výsledky firiem, ktoré prešli na elektrický fleet. Zároveň zistíte, aké sú možnosti nabíjania, účtovania, financovania elektrického fleetu.

Náš tip
Nový kryt batérií elektromobilov je vyrobený z dreva. Prichádza revolúcia?
31. júla 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+