Ako je to vlastne s porovnaním elektrického a spaľovacieho nákladného vozidla? Koľko ton CO2 ušetrí to elektrické a ako je to s prevádzkovými nákladmi celkovo? Tak na tieto otázky odpovedala spoločnosť MAN, jeden z najväčších výrobcov úžitkových vozidiel na svete.
Štvortýždňový test ukázal zaujímavé výsledky
V spolupráci s prepravnou spoločnosťou Dettendorfer demonštrovali potenciál elektrických nákladných vozidiel na trase cez Brennerský priesmyk (na hraniciach medzi Talianskom a Rakúskom). Test trval 4 týždne a priniesol zaujímavé výsledky. Napríklad to, že elektrické vozidlo ušetrí ročne až 95 ton CO2.

Na tejto trase platí zákaz jazdy v noci pre kamióny, no na tie elektrické sa zákaz od roku 2021 nevzťahuje. Spoločnosti túto výsadu využili, aby dokázali, že tovar sa už teraz dá bez problémov prepravovať cez Alpy pomocou plne elektrických vozidiel, informoval portál Electrive.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Faraday Future šokuje LA. Luxusné MPV odhalené na streche chce konkurovať Cadillacu
- Tento elektromobil stojí menej, ako priemerná rodinná dovolenka. Ponúkne aj prekvapivo dobrý dojazd
- Predajmi dorovnali Teslu, teraz otvárajú prvý showroom na Slovensku. Jazdili sme s prvými elektromobilmi BYD na SK
Na test bol použitý najnovší elektrický ťahač MAN, ktorý s plánovanou zastávkou na nabíjanie ponúkne dojazd 800 kilometrov. To znamená, že trasu z Mníchova do Verony vie prejsť za jednu noc. Poďme ale k reálnym číslam. Pri ročnom nájazde 110 tisíc kilometrov ušetrí tento ťahač približne 95 ton CO2. Denné používanie 300 takýchto vozidiel by zodpovedalo ročnej úspore až 28 tisíc ton.
Ušetrí sa CO2 aj prevádzkové náklady
Elektrifikácia nákladnej dopravy cez Alpy sa oplatí aj z ekonomického hľadiska. Ročne sa podľa zistení spoločnosti MAN dá ušetriť až 60 tisíc eur. Prispieva k tomu aj fakt, že v Nemecku sú elektrické nákladné vozidlá oslobodené od dane. Toto platí do konca tohto roka, neskôr budú platiť znížené sadzby. V Rakúsku budú v noci platiť až o 75 percent nižšie poplatky za mýto.

Ďalšou premennou sú náklady na údržbu a energiu. Elektrický pohon sa na tejto horskej trase ukázal ako mimoriadne efektívny, a to vďaka vysokej miere rekuperácia, ktorá dosahuje až 40 percent. Ďalšou výhodou je tiež podstatne nižšia hladina hluku, čo okolie určite ocení.