V súvislosti s batériami elektromobilov sa internetom šíri množstvo dezinformácií a hoaxov. Napríklad to, že často horia, že v zime nemajú takmer žiadnu kapacitu a podobne. Otázky však vznikajú ohľadom bezpečnosti celkovo, najmä v súvislosti s nárazmi a podobne.
Dnešné batérie majú mimoriadne dobrú ochranu
Faktom je, že dnešné moderné batérie sú chránené mimoriadne dobre. Výskumný tím z Inštitútu bezpečnosti vozidiel na TU Graz teraz dosiahol významný krok vpred v oblasti udržateľnej konštrukcie vozidiel. Jeho najnovší kryt batérie pre elektromobily je vyrobený prevažne z dreva, tenkého oceľového plechu a korku. Tieto materiály majú výrazne nižšiu ekologickú stopu ako bežne používaný hliník. Téme sa venoval portál Electrive.

Kryty batérií sú mimoriadne dôležitými bezpečnostnými komponentmi, pretože chránia akumulátor pred deformovaním pri náraze, zároveň musia odolávať vysokým teplotám pri prípadnom požiari. Nový kryt úplne vylučuje hliník a namiesto neho využíva oceľový plášť s drevenou výplňou.
Nemali by ste prehliadnuť:
- EÚ plánuje revolúciu. Firemné autá budú možno do roku 2030 len elektrické
- Faraday Future šokuje LA. Luxusné MPV odhalené na streche chce konkurovať Cadillacu
- Na slovenský trh onedlho prídu ďalšie čínske značky: Omoda a Jaecoo | Aktualizované
Ide však o pomerne netradičné materiály, ktoré by sme si v súvislosti s krytom batérie asi bežne nepredstavili. Pravdou ale je, že kryt prešiel najprísnejšími testami. V nárazových testoch tento dizajn poskytol porovnateľné výsledky s krytom batérie v Tesle Model S. Najmä v náročnom teste nárazu do stĺpa dosiahol tento kryt mimoriadne dobré výsledky.
Drevo síce horí, ale…
Drevo, ktoré sa bežne spája s horením, sa tiež nemusí zdať ako ideálny materiál. Tím však zámerne využil bunkovú štruktúru dreva, pretože bunky sa pod tlakom zrútia a absorbujú energiu, čím sa zvýši ochrana pri nárazoch. Navyše, keď je drevo vystavené vysokým teplotám, zuhoľnatie a tým prudko klesne jeho tepelná vodivosť, čím chráni štruktúry za ním.
Zaujímavé je, že v teste pri teplotách presahujúcich hranicu 130 stupňov Celzia toto riešenie dokonca prekonalo štandard, ktorý ponúka Tesla. Na odvrátenej strane bola nameraná približne o 100 stupňov nižšia teplota. Pripravený je už aj ďalší projekt, ktorého cieľom je preskúmať, či je možné použiť aj drevo nižšej kvality, napríklad po recyklácii. V konečnom dôsledku môže ísť o revolúciu v systémoch ochrany batérií elektromobilov.