MojElektromobil

Slovenská vláda schválila tretí konsolidačný balíček, ktorý začne platiť od roku 2026. Tento balíček, ktorý má za cieľ zlepšiť verejné financie, prináša viaceré zmeny, ktoré neobišli ani motoristov a podnikateľov. Opatrenia zasiahnu najmä firemné flotily a obyvateľov, ktorí vlastnia autá, keďže sa zmení spôsob odpočtu DPH, ceny poistného, a dokonca aj spôsob nakupovania vozidiel štátnymi inštitúciami. Informácie boli zverejnené priamo na tlačovej konferencii ministra financií SR, Ladislava Kamenického, a téme sa venovalo aj spravodajstvo Pravda.

Zmena v odpočtoch DPH pre firmy a motoristov

Jednou z najvýznamnejších zmien, ktorá sa týka najmä firiem, je obmedzenie odpočtu DPH na autá, ktoré sa využívajú aj na súkromné účely. Doteraz mohli podnikatelia, ktorí mali vozidlá určené aj na osobné účely, odpočítať plnú DPH, ak preukázali, že auto slúži aj na obchodné účely. Nové pravidlá však znižujú túto možnosť na 50 %. To znamená, že firmy, ktoré majú vozidlá používané na súkromné aj pracovné účely, si budú môcť odpočítať len polovicu DPH. Tento krok pravdepodobne spôsobí zvýšenie nákladov na prevádzku vozového parku, najmä pre väčšie firmy s flotilami áut, ktoré sa využívajú aj na osobné účely zamestnancov.

Vyššie náklady na poistenie

Rovnaké opatrenia sa dotknú aj motoristov, konkrétne zvyšovania dane z poistenia vozidiel. Povinné zmluvné poistenie (PZP) a havarijné poistenie budú od nového roka drahšie. Daň z poistenia sa zvýši z 8 % na 10 %, čo znamená nárast nákladov na poistenie. Pre bežných vodičov môže ísť o nárast o niekoľko eur ročne, ale pre podnikateľov so širšími flotilami áut môže byť tento nárast oveľa výraznejší. Firmy s väčším vozovým parkom budú musieť počítať s vyššími nákladmi na poistenie, čo môže mať zásadný vplyv na ich rozpočty.

Obmedzenie nákupu nových vozidiel pre štát

Zmeny sa dotknú aj štátnej správy. Ministerstvá a úrady budú musieť obmedziť nákup nových vozidiel a viac využívať existujúci vozový park. Tento krok je súčasťou snahy o zníženie výdavkov na verejnú správu a zefektívnenie hospodárenia s verejnými prostriedkami. Pre predajcov vozidiel to znamená pokles dopytu po vozidlách zo strany štátu. Na druhej strane to môže viesť k zvýšenej potrebe po opravách a údržbe starších vozidiel, čo môže byť výhodou pre autoservisy a dodávateľov náhradných dielov.

Peugeot E-2008 a 3008 PHEV
Peugeot E-2008 a 3008 PHEV

Tieto opatrenia ukazujú, že nový konsolidačný balíček bude mať zásadný dopad na motoristov, firmy, ale aj na štátnu správu. Zatiaľ čo niektoré zmeny sú zamerané na zníženie nákladov štátu, iné, ako zvyšovanie daní z poistenia a obmedzenie odpočtu DPH, budú mať priamy vplyv na firemné náklady a každodenný život motoristov. Firmy s veľkými flotilami áut a podnikatelia využívajúci autá na súkromné účely sa budú musieť pripraviť na nové výdavky a prispôsobiť svoje plány tak, aby sa vyrovnali s týmito novými povinnosťami.

Prečítajte si tiež:

Náš tip
Cupra Raval: Športový elektrický hatchback odhalený. Očakávame ho už v budúcom roku
13. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+