Nová analýza od Medzinárodnej rady pre čistú dopravu (ICCT) prináša jasný odkaz: elektromobily predávané v Európe v roku 2025 vyprodukujú počas svojho životného cyklu o 73 % menej emisií než klasické benzínové autá, informoval portál electrive.com. Ide o výraznejšie zlepšenie, než sa očakávalo ešte pred niekoľkými rokmi. Výsledky zohľadňujú celý cyklus vozidla – od výroby cez prevádzku až po likvidáciu – a ukazujú, že batériové elektromobily sú ekologickejšou voľbou už dnes.
Hybridy majú obmedzený prínos
V porovnaní s elektromobilmi zaostávajú najmä hybridné technológie. Plne hybridné autá dosahujú zníženie emisií približne o 20 % a plug-in hybridy okolo 30 %. Kým na papieri môžu pôsobiť ako rozumný kompromis, v praxi ide o riešenie, ktoré sa z pohľadu klimatických cieľov míňa účinku. Spaľovací motor v nich zohráva stále príliš veľkú úlohu a využívanie elektriny zostáva obmedzené.

Rozhoduje aj to, čím sa elektromobil nabíja
Kľúčovým faktorom je stále čistejšia elektrická sieť. V roku 2020 tvorili obnoviteľné zdroje v európskej sieti približne 38 %. Do roku 2025 sa tento podiel zvýšil na približne 56 %, pričom podľa ICCT môžeme do roku 2045 počítať až s 86 %. Tento vývoj zvyšuje ekologický prínos elektromobilov, pretože každé nabitie čistejšou elektrinou znamená menej emisií pri každej jazde.
Budúcnosť dopravy je elektrická
Znižovanie emisií v doprave je kľúčové pre dosiahnutie klimatických cieľov Európskej únie. Elektromobily sa ukazujú ako najefektívnejší spôsob, ako tieto ciele naplniť. Naopak, hybridy – hoci často prezentované ako ekologickejšie – ponúkajú len čiastočné riešenie a s pribúdajúcim časom strácajú výhodu.
Mohlo by vás zaujímať:
- Letné akcie na nabíjanie elektromobilov: Čo si pripravili slovenskí prevádzkovatelia nabíjacích sietí?
- Tesla Model Y už nie je najpredávanejším autom na svete
- Test Volkswagen ID. Buzz: Porovnali sme starší krátky, nový dlhý a štvorkolku GTX. Ktorý je najlepší?

Rozdiel je čoraz výraznejší
Len za posledné štyri roky, od roku 2021 do 2025, sa rozdiel v emisiách medzi elektromobilmi a benzínovými autami zväčšil o 24 percentuálnych bodov. Ide o dôkaz toho, ako rýchlo sa technológie aj infraštruktúra menia v prospech čistejšej mobility. Dnes už elektromobily neznamenajú len tichú jazdu a nízke prevádzkové náklady, ale reálne zníženie uhlíkovej stopy – bez kompromisov.