MojElektromobil

General Motors EV1 bol prvým sériovo vyrobeným elektromobilom od tohto amerického výrobcu, pričom výroba prebiehala v rokoch 1996 až 1999. Išlo o dvojmiestne kupé s hliníkovou karosériou, nízkym odporom vzduchu a elektromotorom s výkonom 102 kW, ktorý poháňal predné kolesá. Aj napriek pozitívnemu ohlasu od zákazníkov bol projekt v roku 2003 definitívne zrušený.

Vyrobených bolo len 1000 kusov, nepredal sa žiadny

Vyrobených bolo približne 1000 kusov, no zaujímavé bolo to, že boli určené len na prenájom, nie na predaj. Po skončení programu boli vyradené z prevádzky a už nikdy sa nedostali na cesty. Väčšina vozidiel bola zošrotovaná, no niekoľko desiatok ich predsalen zostalo. Boli napríklad darované univerzitám a výskumným ústavom, šesť z nich údajne skončilo v súkromnom vlastníctve. Vzhľadom na ich historický význam, históriu a vzácnosť, sú dnes mimoriadne drahé.

GM EV1
Zdroj: YouTube/Electrek Garage

Jeden z týchto exemplárov sa nedávno predal na aukcii za 104 tisíc dolárov. Má rozbité čelné sklo a predné bočné okno, ktoré si bude vyžadovať výrobu na mieru. Tiež mu chýba množstvo dôležitých komponentov. YouTube kanál Electrek Garage ho chce priniesť späť k životu a vrátiť ho na cesty bez úprav pohonného ústrojenstva, informoval portál Insideevs.

Bez batérie, nabíjačky a ďalších dôležitých komponentov

Ďalším problémom je, že pri vyradení vozidiel z prevádzky z nich výrobca odstránil aj batériové bloky. To znamená, že vozidlo bude potrebovať novú batériu, ale aj BMS systém a ďalšie dôležité komponenty. V pláne je nahradiť všetky komponenty za originálne, no rozhodne to nebude jednoduché a už vôbec nie lacné.

Nemali by ste prehliadnuť:

General Motors sa chcel uistiť, že sa už žiadne z vozidiel nedostane na cestu a príkladne sa o to postaral. Odstránená bola aj palubná nabíjačka kompletne s káblami, ktoré k nej viedli. O to viac je tento projekt výnimočný a ak sa to naozaj podarí, pôjde o jediný EV1 na svete, ktorý bude jazdiť na cestách.

Vozidlo bolo vo svojej dobe vďaka svojej špeciálnej konštrukcii veľmi príjemné na šoférovanie, malo dojazd 240 kilometrov a na stovku zrýchlilo za 8,9 sekundy. V tom čase prakticky nemalo žiadnu konkurenciu. Na rozdiel od prevažnej väčšiny elektromobilov, prvé modely GM neboli prestavbou existujúceho spaľovacieho vozidla, preto bude opätovné spustenie do prevádzky mimoriadne náročné.

Náš tip
Ikona má 50 rokov. BMW radu 3 oslávi výročie novou, čisto elektrickou generáciou
25. decembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+