General Motors EV1 bol prvým sériovo vyrobeným elektromobilom od tohto amerického výrobcu, pričom výroba prebiehala v rokoch 1996 až 1999. Išlo o dvojmiestne kupé s hliníkovou karosériou, nízkym odporom vzduchu a elektromotorom s výkonom 102 kW, ktorý poháňal predné kolesá. Aj napriek pozitívnemu ohlasu od zákazníkov bol projekt v roku 2003 definitívne zrušený.
Vyrobených bolo len 1000 kusov, nepredal sa žiadny
Vyrobených bolo približne 1000 kusov, no zaujímavé bolo to, že boli určené len na prenájom, nie na predaj. Po skončení programu boli vyradené z prevádzky a už nikdy sa nedostali na cesty. Väčšina vozidiel bola zošrotovaná, no niekoľko desiatok ich predsalen zostalo. Boli napríklad darované univerzitám a výskumným ústavom, šesť z nich údajne skončilo v súkromnom vlastníctve. Vzhľadom na ich historický význam, históriu a vzácnosť, sú dnes mimoriadne drahé.

Jeden z týchto exemplárov sa nedávno predal na aukcii za 104 tisíc dolárov. Má rozbité čelné sklo a predné bočné okno, ktoré si bude vyžadovať výrobu na mieru. Tiež mu chýba množstvo dôležitých komponentov. YouTube kanál Electrek Garage ho chce priniesť späť k životu a vrátiť ho na cesty bez úprav pohonného ústrojenstva, informoval portál Insideevs.
Bez batérie, nabíjačky a ďalších dôležitých komponentov
Ďalším problémom je, že pri vyradení vozidiel z prevádzky z nich výrobca odstránil aj batériové bloky. To znamená, že vozidlo bude potrebovať novú batériu, ale aj BMS systém a ďalšie dôležité komponenty. V pláne je nahradiť všetky komponenty za originálne, no rozhodne to nebude jednoduché a už vôbec nie lacné.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Poprad posilňuje hromadnú dopravu. Pod stromček dostali cestujúci osem elektrobusov za 4,6 milióna eur
- Toto je prvý sériovo vyrábaný elektromobil s novou technológiou batérie. Znižuje jeho cenu pod 15 000 €
- Táto čínska automobilka začne v budúcom roku vyrábať priamo v Európe. Máme sa začať báť?
![]()
General Motors sa chcel uistiť, že sa už žiadne z vozidiel nedostane na cestu a príkladne sa o to postaral. Odstránená bola aj palubná nabíjačka kompletne s káblami, ktoré k nej viedli. O to viac je tento projekt výnimočný a ak sa to naozaj podarí, pôjde o jediný EV1 na svete, ktorý bude jazdiť na cestách.
Vozidlo bolo vo svojej dobe vďaka svojej špeciálnej konštrukcii veľmi príjemné na šoférovanie, malo dojazd 240 kilometrov a na stovku zrýchlilo za 8,9 sekundy. V tom čase prakticky nemalo žiadnu konkurenciu. Na rozdiel od prevažnej väčšiny elektromobilov, prvé modely GM neboli prestavbou existujúceho spaľovacieho vozidla, preto bude opätovné spustenie do prevádzky mimoriadne náročné.




