MojElektromobil

Elektromobilita je stále pomerne nová a rýchlosť prijatia elektromobilov minimálne na Slovensku extrémne pomalá. V súvislosti s batériovými automobilmi sa vo svete šíri množstvo dezinformácií, najčastejšie medzi ľuďmi, ktorí v elektromobile nikdy nesedeli. A ako už býva zvykom pri akejkoľvek téme, práve hoaxy sa po sociálnych sieťach šíria najlepšie.

Obavy z elektromagnetického žiarenia. Ako to vlastne je?

V rámci elektromobility tu máme obavy o životnosť batérií, z krátkeho dojazdu, ale aj o extrémne dlhom nabíjaní trvajúcom niekoľko dní. No a zabudnúť nesmieme ani na to, že „často“ horia. Jednou z aktuálnych tém sú však aj obavy z elektromagnetického žiarenia, ktoré vychádza z batérie v podvozku. Sú tieto obavy opodstatnené? Najnovšia štúdia,  na ktorú upozornil portál Telegraaf, priniesla zaujímavé zistenia.

Nemeckí vedci otestovali štrnásť vozidiel rôznych značiek, vrátane elektromobilov, plug-in hybridov a aj klasických spaľovacích vozidiel. Výskum prebiehal v spolupráci s ADAC, laboratóriom Seibersdorf Labor GmbH a s Výskumným centrom pre elektromagnetickú kompatibilitu pri univerzite RWTH Aachen. Celkovo bolo uskutočnených 975 tisíc meraní, ktoré sa zamerali na magnetickú fluxovú hustotu, ktorá sa udáva v mikroteslách (µT).

testovanie elektromagnetickeho ziarenia
Zdroj: Telegraaf.nl

Ako pri všetkom, tak aj tu existujú prísne limity, ktoré sú v tomto prípade stanovené medzinárodnými smernicami ICNIRP. Bezpečnostný limit vystavenia človeka nízkofrekvenčným elektromagnetickým poliam vo vozidlách je stanovený na 200 µT. Všetky testované vozidlá zostali pod touto hranicou, pričom ani zďaleka sa k nej nepriblížili.

Stále hlboko pod stanovenými normami

V prípade elektromobilov sa tak nestalo ani pri dynamických situáciách, ako je prudká akcelerácia či maximálne rekuperačné brzdenie. Najvyššie namerané hodnoty boli v oblasti nôh vodiča a spolujazdca, no aj tie zostali na úrovni, ktorá je úplne bezpečná. Väčšina vozidiel dosahovala pri bežnej jazde hodnoty v rozmedzí od 5 do 20 µT, s krátkodobými špičkami mierne nad 100 µT.

Nemali by ste prehliadnuť:

Z meraní teda jednoznačne vyplýva, že či človek sedí v  elektromobile ako Porsche Taycan či v Toyote Yaris, elektromagnetické polia v interiéri sú z hľadiska zdravia zanedbateľné. Ak niekto pociťuje po jazde bolesť hlavy, nemal by sa obávať elektromobilov alebo batérií. Odborníci pripomínajú, že reálnym väčším problémom v mestách je napríklad brzdový prach, ktorý obsahuje jemné častice schopné poškodzovať dýchacie cesty. Elektromagnetické žiarenie z áut zostáva bezpečne pod kontrolou.

Náš tip
Prvá krajina zvažuje daň z jazdy elektromobilom. Odborníci varujú pred vážnymi následkami
17. novembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+