Elektrický ťahač Mercedes-Benz eActros 600 úspešne absolvoval sériu crash testov, ktoré uskutočnila spoločnosť Daimler Truck v nemeckom Neumünsteri. Výsledky potvrdili vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti a aj pri silnom bočnom náraze zostal celý vysokonapäťový batériový systém so všetkými elektrickými komponentmi v neporušenom stave. Informácie zverejnila spoločnosť Daimler Truck.
Mercedes-Benz eActros 600 prešiel tvrdými crash testami
Počas testu do bočnej časti kamióna narazila 1 000 kg masa rýchlosťou presahujúcou 50 km/h. Vďaka špeciálne vyvinutej rámovej konštrukcii nedošlo k žiadnym kritickým deformáciám ani poškodeniu batériových modulov. Testy prebiehali po dôkladných simuláciách a presnom kalibrovaní senzorov, čo umožnilo detailne sledovať správanie vozidla pri náraze. Okrem bočného testu prešiel eActros 600 aj čelnými nárazmi, ktoré preverili odolnosť zosilnenej kabíny a funkčnosť špeciálne upravených zón v prednej časti.

Nárazové sily sa podľa výrobcu rozptyľovali prostredníctvom konštrukcie optimalizovanej pre bezpečné pohltenie energie. V interiéri sa v takýchto prípadoch aktivujú airbagy a zaseknú bezpečnostné pásy, čím sa zvyšuje úroveň ochrany posádky. Daimler Truck vysvetľuje, že testovanie prebieha rok po spustení sériovej výroby preto, aby bolo možné priebežne zlepšovať technické riešenia a bezpečnostné prvky.

Nové poznatky z reálnej prevádzky sú následne zapracovávané do výrobných procesov. Interný tím výskumu nehôd už v raných fázach vývoja analyzoval skutočné dopravné nehody kamiónov a tieto dáta priamo ovplyvnili návrh bezpečnostných konštrukcií. Cieľom bolo vytvoriť systém ochrany prispôsobený typickým nehodovým scenárom v segmente nákladnej dopravy.
![]()
Nemali by ste prehliadnuť:
- Leapmotor Lafa 5 prichádza do predpredaja: Dojazd až 605 km a cena od 12 800 eur
- Prines svoje auto, dostaneš zľavu a nabíjanie zadarmo. Tesla láka na špeciálnu akciu
- Ktoré plug-in hybridy majú najodolnejšie batérie? Výskum zverejnil prekvapivé výsledky
![]()
Pri vývoji eActrosu 600 sa Mercedes-Benz sústredil na komplexnú bezpečnosť vozidla od ochrany vodiča až po zabezpečenie samotného elektrického systému pred únikom energie či poškodením okolia pri náraze. Model eActros 600, predstavený v októbri 2023, nesie svoje označenie podľa kapacity batérie presahujúcej 600 kWh. Pohon zabezpečuje vlastná elektrická náprava s trvalým výkonom 400 kW a špičkovým výkonom až 600 kW. V prednej časti vozidla sa na mieste, kde by inak bol spaľovací motor, nachádza front box, ktorý združuje všetky riadiace jednotky, vysokonapäťové komponenty a elektrický kompresor.

Elektrický ťahač dokáže na jedno nabitie prejsť približne 500 kilometrov. Nabíja sa prostredníctvom CCS konektora výkonom do 400 kW a po zavedení štandardu MCS (Megawatt Charging System) bude pripravený aj na megawattové nabíjanie. Testy potvrdili, že eActros 600 spája bezpečnosť, výkon a efektivitu na úrovni, ktorá spĺňa prísne požiadavky ťažkej nákladnej dopravy. Výsledky zároveň ukazujú, že elektrické pohony môžu v tomto segmente ponúknuť nielen ekologickú prevádzku, ale aj mimoriadne vysoký štandard ochrany posádky a okolia.
Zaujímavosti zo sveta
Švajčiarsko sa stalo európskym lídrom v oblasti elektrických nákladných vozidiel. Podľa štatistík už každý piaty nový kamión v krajine jazdí výhradne na batérie. Miestny trh rastie rekordným tempom, pretože len v roku 2024 bolo v krajine registrovaných viac ako 1 500 elektrických nákladných vozidiel. Za týmto rastom stojí rozšírená dostupnosť modelov, nižšie celkové náklady na prevádzku a štátna podpora, ktorá zahŕňa aj oslobodenie od mýtnych poplatkov.

Nový dotačný program v hodnote 21 miliónov eur má v rokoch 2026 až 2030 pomôcť menším dopravcom budovať nabíjacie stanice priamo vo firemných areáloch. Podporu môžu získať podniky s menej ako 250 zamestnancami a štát im dokonca preplatí až 40 % nákladov na pripojenie, kabeláž či samotné nabíjacie zariadenia. Očakáva sa, že program umožní prevádzku približne 600 elektrických kamiónov a zníži emisie o približne 40-tisíc ton CO₂ ročne.




