MojElektromobil

Predsedníčka Európskej komisie, Ursula von der Leyen, nedávno oznámila zámer vytvoriť úplne novú kategóriu malých a cenovo dostupných elektrických áut s označením E-car. Hlavným cieľom tejto iniciatívy je ochrániť európskych výrobcov pred narastajúcou konkurenciou z Číny, ktorá rastie doslova raketovým tempom. Na tému upozornil portál Autocar.

„Milióny Európanov si chcú kúpiť cenovo dostupné európske autá, takže by sme mali investovať aj do malých, cenovo dostupných vozidiel, a to ako pre európsky trh, tak aj pre uspokojenie prudkého nárastu globálneho dopytu. Preto navrhneme spoluprácu s priemyslom na novej iniciatíve malých, cenovo dostupných áut.“

Ursula von der Leyen, predsedníčka Európskej komisie

Na trhu stále chýbajú lacné elektromobily

Tento návrh sa po prvýkrát objavil v júli tohto roka, kedy John Elkann, predseda predstavenstva Stellantisu a Luca de Meo, šéf skupiny Renault, navrhli vytvorenie triedy malých automobilov s menším počtom bezpečnostných predpisov, ktoré by boli lacnejšie na výrobu a produkovali by menej emisií.

Test Hyundai Inster

V konečnom dôsledku ide o to, aby si Európania mohli kúpiť cenovo dostupný elektromobil, ktorý bol vyrobený „doma.“ EÚ síce zaviedla špeciálne clá na elektromobily dovezené z Číny, pretože sú dotované samotnou čínskou vládou, kvôli čomu by európske automobilky jednoducho cenou nemohli konkurovať.

Narastajúca konkurencia z Číny

Čínski výrobcovia sa snažia tieto clá obísť tým, že v Európe stavajú svoje továrne a autá chcú vyrábať aj tu. Európske automobilky upozorňujú na fakt, že prísne emisné normy sú dôvodom, prečo sa z trhu strácajú cenovo dostupné modely. Táto nová kategória by čiastočne pripomínala populárne japonské kei cars a mohla by tento trend zmeniť. Tie sú v Japonsku naozaj obľúbené, majú až 40-percentný podiel na tamojšom trhu. Otázkou zostáva, či bude nízka cena dostatočným dôvodom na kúpu takéhoto kompaktného vozidla. Európania totiž v poslednom čase preferujú veľké SUV modely.

Nemali by ste prehliadnuť:

Tieto malé elektromobily by však mohli automobilkám pomôcť pri spĺňaní emisných limitov a profitovať by mohli aj z daňových zvýhodnení. Z pohľadu životného prostredia by predaj každého malého elektromobilu kompenzoval emisie viacerých spaľovacích áut.

Ekologické, dostupné a hlavne európske

Detaily zatiaľ nie sú známe, momentálne prebiehajú na túto tému diskusie. Nové vozidlá E-car majú byť ekologické, cenovo dostupné a najmä európske, vyrobené z domácich zdrojov. Predsedníčka EK zároveň potvrdila pokračovanie cieľa nulových emisií pre nové autá do roku 2035.

O samotnej technológii pohonu cenovo dostupných áut sa síce nehovorí, no bolo by veľkým prekvapením, keby nešlo o batériové elektrické modely. Je však možné, že malé percento z nich bude používať spaľovací motor, respektíve hybridné ústrojenstvo.

Na stoje aj návrh, v rámci ktorého by sa zmenilo hodnotenie emisií CO2 vozidiel, ktoré by zohľadňovalo ich celý životný cyklus. Teda od výroby, cez prevádzku až po likvidáciu. Je všeobecne známe, že práve elektromobily majú najvyššiu stopu CO2 práve pri výrobe (dokonca o niečo vyššiu ako spaľovacie vozidlá, kvôli batérii), no ak započítame ich celý životný cyklus, sú podstatne ekologickejšie. Zároveň neprodukujú žiadne lokálne emisie.

Náš tip
Nový konsolidačný balíček je tu. Ako zasiahne motoristov a firmy?
19. septembra 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+